گروه بورس: در حالی که مدیران سازمان بورس از امکان تشکیل بورس‌های خصوصی خبر می‌دهند، مسئولان اجرای طرح تأسیس نخستین بازار سهام خارج بورس می‌گویند، شرایط برای تشکیل بازار چهارم حداقل تا یک سال آینده فراهم نیست.

به گزارش همشهری، عباس وفادار، مدیرعامل شبکه معاملات صنعت سرمایه‌گذاری (شمسا) می‌گوید: اگرچه در حال حاضر مقدمات آغاز به کار بازار چهارم مهیاست، اما به دلیل شرایط نه چندان مطلوب بازار، در وضعیت کنونی، طرح تشکیل این بازار در آینده نزدیک عملی نخواهد شد.

بازارهای خارج بورس یا (OTC) بازارهایی هستند که سیستم معاملات در آنها براساس سیستم مذاکره و توافق هم شکل می‌گیرد. ویژگی اصلی این نوع بازارها کمک به شفاف‌سازی بورس از طریق شفاف‌سازی اطلاعات سبد دارایی شرکت‌هاست در واقع این نوع بازار می‌تواند سبد دارایی (پرتفولیوی) شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا تولیدی را شفاف و ارزش خالص دارایی‌های این شرکت‌ها را به صورت واقعی‌تر نمایان کند.

در حال حاضر در سبد دارایی (پورتفولیو) بسیاری از شرکت‌های بورسی، سهام شرکت‌های غیربورسی وجود دارند که ارزش آنها به درستی مشخص نیست و همین موضوع منجر می‌شود خالص ارزش دارایی‌های این شرکت‌ها (NAV) نیز شفاف نباشد.

وفادار با اشاره به انجام مقدمات لازم برای تشکیل نخستین بازار خارج بورس در ایران می‌افزاید: نرم‌افزار این بازار که موضوع اساسی بود طراحی شده، اما به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی راه‌اندازی آن به صلاح باشد.

وی با بیان این که باید صبر کنیم بورس رونق بگیرد و انگیزه مردم افزایش یابد، در خصوص شرایط کنونی بازار سهام می‌گوید: به نظر نمی‌رسد که اثرات منفی روانی ایجاد شده در بورس به زودی پاک شود و همین مسأله کار تشکیل بازار خارج بورس را دشوارتر می‌کند.

بورس‌های خصوصی

روز گذشته علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارهم  اعلام کرد: سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران می‌توانند همان گونه که بانک خصوصی تأسیس کردند، بورس خصوصی نیز به ثبت برسانند.

به گزارش ایسنا، صالح‌آبادی با اعلام این خبر گفت: قانونی در دست تهیه است که شرکت‌های سهامی عام قبل از تأسیس از شرکت بورس نیز مجوز دریافت کنند و شرکت‌هایی که از قبل تأسیس شده بودند تحت نظارت بورس درآیند تا ترازنامه‌های مالی آنها توسط بورس رسیدگی و به اطلاع مردم و سهامداران شرکت‌ها برسد.

وی همچنین شرایط بازار سهام را خوب توصیف کرد و گفت: در یک سال گذشته بازار سرمایه وضعیت و روند مطلوبی داشته که با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی سرمایه‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز به بورس بپیوندند تا ارزش بازار سرمایه که کمتر از 40میلیارد دلار بوده به بیش از 100 میلیارد دلار برسد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: اولین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی شرکت مس است که در آینده نزدیک وارد بورس می‌شود.