گروه بورس: جزئیات نحوه واگذاری و قیمت پایه هر سهم شرکت ملی صنایع مس ایران برای عرضه در بورس تهران سه شنبه 16 آبان اعلام می‌شود.

به گزارش همشهری، با برگزاری جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) برگزار شد قیمت پایه هر سهم این شرکت و نحوه واگذاری آن برای عرضه اولیه مشخص شد براین اساس امروز یا فردا نتایج این نشست برای اطلاع متقاضیان سرمایه‌گذاری منتشر می‌شود.
پیش از این علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه سهام این شرکت به عنوان اولین شرکت مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی تا پایان هفته آینده خبر داده بود.
در این باره علیرضا زارع مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌‌وگو با «همشهری» در خصوص نحوه واگذاری سهام صنایع مس ایران گفت: عرضه‌کننده این سهم سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود که با روش تعهدپذیره‌نویسی انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که کارگزار متعهد چه شرکتی خواهد بود؟ توضیح داد: کارگزار معرف صنایع مس ایران، کارگزاری بانک صنعت و معدن است، اما هنوز توافقات نهایی برای این که همین شرکت کارگزاری، به عنوان متعهد پذیره‌نویسی وارد عمل شود ، انجام نشده است.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت صنایع مس ایران گفت: آنچه عمدتاً مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد سودهای نقدی آتی آن شرکت است و اینکه آن شرکت به چه میزان در آینده سود پرداخت می‌کند بنابراین قیمت‌گذاری سهام شرکت ملی مس، خیلی بر مبنای ارزش دارایی‌ها استوار نخواهد بود و مهم این است که از این میزان دارایی تا چه حد در آینده سود به دست خواهد آمد.
زارع در پاسخ به این پرسش که آیا با واگذاری سهام این شرکت مالکیت معادن آن نیز واگذار خواهد شد یا خیر؟ گفت: براساس قانون اساسی، تملک تمامی معادن در اختیار دولت است و شرکت‌های مختلف تنها حق بهره‌برداری از معادن را براساس ضوابط و شرایط خاصی دارند در نتیجه مالکیت معادن این شرکت‌ها همچنان در دست دولت باقی خواهد ماند.
به گفته زارع شرکت‌های بهره‌برداری تنها به ازای پرداخت بهره مالکانه و شرایط خاصی مجوز بهره‌برداری از معادن را دریافت می‌کنند.وی در خصوص چشم‌انداز آینده این شرکت با توجه به قیمت جهانی مس اظهار داشت: به دلیل بالا بودن قیمت جهانی مس و همچنین به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای این محصول و محدود بودن میزان تولیدات آن حداقل تا یک سال آینده روند مثبتی برای این سهم تصور می‌شود.
به گفته وی میزان درآمد هر سهم شرکت صنایع مس ایران در حال حاضر به ازای هر سهم 45 تومان است.مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت موفقیت در عرضه این سهام، به عنوان اولین شرکتی که براساس اصل 44 واگذار خواهد شد، گفت: قطعاً واگذاری موفقیت‌آمیز این سهم در روند واگذاری‌های بعدی تأثیر خواهد داشت در نتیجه تلاش سازمان بورس این است که روند واگذاری به بهترین و مطلوبترین شکل انجام شود.
زارع تأکید کرد: در طول یک سال گذشته سهام شرکت جدیدی در بازار عرضه نشده است در نتیجه بازار تمایل زیادی برای جذب سهام جدید از خود نشان می‌دهد و با توجه به آنکه براساس اصل 44 شرکت‌های زیادی باید واگذار شوند و در این میان شرکت‌های بزرگ و سودآوری نیز وجود دارند پیش‌بینی ما این است که این واگذاری با استقبال بازار مواجه شود.
وی تصریح کرد: بورس تلاش می‌کند در این واگذاری فضای مثبتی ایجاد شود به گونه‌ای که بتوانیم برای عرضه‌های بعدی ذهنیت مثبتی ایجاد کنیم تا هم رضایت عموم جلب شود و هم جذابیت و اشتیاق برای سرمایه‌گذارهای بعدی بیشتر شود. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: بورس تلاش می‌کند در قیمت‌گذاری سهام قابل عرضه، به دولت و خریداران اجحاف نشود و رضایت عمومی جلب شود.
کد خبر 7536

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز