تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۱

گروه ورزشی: انتخابات ریاست، نایب رئیس، دبیرکل، روسا و اعضای کمیته‌های مختلف فدراسیون بین‌المللی هندبال از 11 تا 17 خردادماه در مصر برگزار خواهد شد

که برای نخستین‌بار دو نفر از ایران برای کسب کرسی‌های جهانی نامزد شده‌اند. داود توکلی، رئیس کمیته داوران کنفدراسیون هندبال آسیا (AHF)، عضو کمیته داوران و عضو هیات رئیسه فدراسیون بین‌المللی نامزد ریاست بر کمیته داوران است.

توکلی برای تصدی این پست با هشت نفر دیگر باید رقابت کند. آهل کریستر آمریکایی رئیس فعلی کمیته داوران مهمترین رقیب او به شمار می‌رود. دراگان ناچفسکی از مقدونیه، رولند بورگی از سوئیس، مانفرد پراس از آلمان، یارنه مورنک‌یانسن از دانمارک، دارکو رنپسک از اسلوانی و یون هوگنس از نروژ دیگر رقبای او هستند. با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده توسط وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی، شانس داود توکلی برای ریاست کمیته داوران بیشتر از دیگر رقبایش است. در صورتی که وی بتواند ریاست این کمیته را کسب کند، او نخستین ایرانی لقب می‌گیرد که در یک فدراسیون بین‌المللی رشته‌ توپی، ریاست یکی از کمیته‌های مهم را برعهده خواهد گرفت.

با کمی کنکاش در رشته‌ هندبال و به ویژه کنفدراسیون‌های قاره‌ای و فدراسیون بین‌المللی آن پی می‌بریم که در این رشته، داوری مهمترین چالش است و به نوعی ریاست بر کمیته داوران حتی از ریاست فدراسیون بین‌المللی هم مهمتر است. چرا که اگر رئیس فدراسیون بین‌المللی دستوری دهد که از نظر این کمیته قابل تایید و اجرا نباشد، رئیس کمیته داوران می‌تواند آن را لغو یا اینکه به تنهایی قانونی را در مسابقات اجرا کند.

داود توکلی 41 ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت ورزش از دانشگاه ماینس آلمان و به پنج زبان آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، عربی و فرانسوی مسلط است. او هم اکنون در آلمان زندگی می‌کند و تنها داور ممتاز بین‌المللی ایران است. این ایرانی مقیم آلمان مدیر امور فنی ورزش در وزارت ورزش ایالت‌هسن است. توکلی تنها داور خارجی هندبال آلمان است که توانسته در میان 60 هزار داور این کشور که در لیگ حرفه‌ای بوندس‌لیگا قضاوت می‌کنند حضور داشته و قضاوت کند و این افتخاری بزرگ برای جامعه هندبال ایران است.

توکلی 22 سال است به عنوان داور ممتاز فدراسیون جهانی در مسابقات مهمی مانند المپیک، قهرمانی جهانی و انتخابی المپیک قضاوت می‌کند. این عضو ایرانی هیات‌رئیسه فدراسیون بین‌المللی، پیش از حضور در این فدراسیون توانمندی‌های خود را در کنفدراسیون آسیایی به عنوان مدیر اجرایی نشان داد و پس از سه سال حضور در این پست به عنوان رئیس کمیته داوران کنفدراسیون آسیا انتخاب و وارد فدراسیون بین‌المللی شد.

وی با توجه به توانمندی‌اش در قوانین داوری و ارتباط با کشورهای مختلف چندین‌بار به عنوان ناظر ارشد فدراسیون بین‌المللی از سوی حسن مصطفی رئیس مصری این فدراسیون
 به مسابقات مختلف اعزام شده است.

شرایط مناسب ایران در انتخابات

در فاصله‌ هشت‌روزه تا برگزاری انتخابات فدراسیون بین‌المللی هندبال در مصر شرایط توکلی برای ریاست بر کمیته داوران مناسب است. وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی از ایران رایزنی‌های لازم را با ارسال نامه و تماس‌های تلفنی با روسای فدراسیون‌های هندبال و سفرای دیگر کشورها انجام داده‌اند که تاثیر زیادی بر این شرایط مناسب توکلی داشته است. خود توکلی هم با طراحی سیستم جدید نظارت بر کار داوران و آموزش هرچه سریع‌تر آنها که دو هفته‌ پیش به فدراسیون بین‌المللی ارائه کرد،در این روند تاثیر داشت.

وی برای نخستین بار این سیستم را طراحی کرده و این مسئله مورد استقبال اعضای فدراسیون بین‌المللی قرار گرفت و همین محبوبیت در فدراسیون بین‌المللی شانس این ایرانی را برای کسب کرسی ریاست کمیته داوران فدراسیون بین‌المللی افزایش داده است. البته نباید فراموش کرد که هنوز انتخابات فدراسیون بین‌المللی برگزار نشده و ممکن است در روزهای باقیمانده شرایط تغییر کند بنابراین باید ارگان‌های مرتبط به رایزنی‌های خود ادامه دهند تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.

دیگر نماینده‌ ایران برای حضور در یکی از کمیته‌های فدراسیون بین‌المللی هندبال علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون کشورمان است. او که 16 سال پیش به عضویت هیات‌رئیسه کنفدراسیون هندبال آسیا درآمد، پس از چهار سال حضور در این پست ارتقا رتبه پیدا کرد و به عنوان نایب رئیس انتخاب شد.

او هم اکنون 12 سال است که در این پست حضور دارد و به صورت همزمان ریاست کمیته هندبال ساحلی را هم برعهده دارد. رحیمی در نخستین حضور جهانی‌اش برای عضویت در کمیته‌ قضایی فدراسیون بین‌المللی نامزد شده است.

وی برای تصدی‌ این پست باید  با رانله گلاول از نیجریه، خوان ماریاپرس از اسپانیا، مائورو پدرو از پرتغال، واسیلی فهیر از اوکراین، مارین فاچفسکی از مقدونیه، آدریانو لاکراسیک از ایتالیا، کریم هلالی از تونس و ویکتور پولادنکو از روسیه رقابت کند. نمایندگان ایتالیا، نیجریه، پرتغال و اسپانیا هم اکنون عضو کمیته قضایی فدراسیون بین‌المللی هستند.

شانس رحیمی هم برای تصدی این پست زیاد است چراکه وی تعامل بسیار خوبی با شیخ‌احمد آل‌صباح رئیس کنفدراسیون هندبال آسیا و رئیس شورای المپیک  آسیا دارد. این کویتی نامدار در فدراسیون بین‌المللی یکی از ارکان قدرتمند این مجموعه است که پیش از المپیک پکن دستور فدراسیون بین‌المللی را مبنی بر تکرار یک دوره مسابقه انتخابی المپیک، اجرا نکرد.

آسیایی ها، حامی ایران

فدراسیون هندبال ایران حدود 10 سال گذشته روند روبه رشدی داشته. این موضوع را با کسب نخستین مدال تیمی ایران توسط این رشته در بازی‌های آسیایی دوحه می‌توان به راحتی متوجه شد.

 ایران توانسته در میان حضور کشورهای عربی قدرتمندی مانند کویت، قطر و بحرین میزبانی مسابقات آسیایی را کسب کند که این مسئله تعامل خوب رحیمی با رئیس کنفدراسیون آسیا را ثابت می‌کند. ایران همچنین در بخش توسعه‌ هندبال از سوی فدراسیون بین‌المللی به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب شد و حضور  سه دوره متوالی در مسابقات نوجوانان جهان گواهی بر این رشد است.

راه‌اندازی هندبال بانوان و حضور در مسابقات بین‌المللی آن هم با پوشش اسلامی شاید مهمترین دستاورد فدراسیون هندبال در زمان ریاست علیرضا رحیمی باشد. او که بارها این موفقیت را شروعی برای تمامی کشورهای اسلامی می‌داند از همراهی کشورهای عربی از این روش و حاضر شدن آنها با پوشش اسلامی خبر می‌دهد.

با این شرایط باز هم باید منتظر بمانیم تا ببینیم که در انتخابات فدراسیون بین‌المللی هندبال چه اتفاقی می‌افتد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که ارگان‌های مرتبط در این مسئله نه‌تنها برای تصدی این پست فدراسیون بین‌المللی هندبال بلکه برای حضور دیگر ایرانیان در فدراسیون‌های جهانی باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا شاهد رشد بیشتر ورزش ایران باشیم. از حضور هرچه بیشتر ایرانیان در این پست‌ها منافع زیادی نصیب ورزش ایران خواهد شد.