همشهری آنلاین: اعضای هیات رییسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) و نثار تاج گل با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش خانه ملت، رییس مجلس شورای اسلامی که در جمع نمایندگان مجلس که برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) حاضر شده بودند، گفت: امروز سعادت بزرگی نصیب مجلس شد که دراین آستان مقدس در کنار مرقد مطهر امام راحل گرد هم آید.

علی لاریجانی تصریح کرد: مجلس به عنوان نهادی که مرجع جمهوریت نظام است و از حقوق ملت صیانت می‌کند وظیفه‌ای بزرگ دارد و آن این که قوانین لازم جهت تحقق آرمان‌های امام خمینی (ره) را فراهم کند.

وی خطاب به سیدحسن خمینی گفت: ما شما را یادگار ارزشمند امام می‌دانیم، گوهری که پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند و از این جهت عزیز همه ما محسوب می‌شوید.

وی افزود: ما در جایی هستیم که مردی الهی و صاحب نفس مطمئنه که این انقلاب بزرگ را پایه‌گذاری کرد، آرمیده است.

لاریجانی اظهار داشت: حضور نمایندگان در اینجا صرفاً یک عمل سمبولیک نیست بلکه احساس می‌کنیم در محضر یک روح بلند هستیم.

وی با بیان اینکه سلوک سیاسی این مرد الهی حکمت‌های گوناگون داشت، اظهار داشت: می‌خواهیم از یک مشی مهم فکری که تحولات بنیادین در دنیای امروز ایجاد کرد برداشتی داشته و خود را هماهنگ کنیم.

رییس مجلس با بیان اینکه سلوک امام بزرگوار در این حکمت این است که مراقب خود باشیم یعنی در هیچ حالی از خود غفلت نکنیم، یادآور شد: ایشان از هیچ فرصتی برای ایجاد بیداری در جامعه و مسئولین غفلت نداشتند .

وی گفت: این روزها در تلویزیون می‌بینیم که روزهای سخت پس از انقلاب را نشان می‌دهد که حضرت امام در ملاقات‌ها تاکید می‌کردند مسئولین قبل و بعد از پذیرفتن مسئولیت خود تغییر نکنند.

رییس مجلس افزود: حضرت امام (ره) درباره انسان سازی سخنان فراوان و عمیقی دارند.

وی با تاکید بر اینکه مشرب ایشان عرفانی بود لذا سخن انسان سازی در مکتب ایشان برجسته بود، تصریح کرد: برای همه ما که مسئولیتی داریم توجه به این نکات حضرت امام (ره) پراهمیت است.

لاریجانی در ادامه سلوک سیاسی حضرت امام (ره) را دارای حکمت دیگری دانست و گفت: این سلوک سیاسی ایشان به توجه اسلام برمی‌گردد یعنی همه ما مسئولیم تفکر اسلامی را به مقتضای حال دنبال کنیم تا محقق شود. همان اسلام ناب محمدی و اسلام جواهری.

وی با بیان اینکه آن چیزی که پایداری اسلام را پس از قرن‌ها حفظ کرده همان مشی روحانیت و حوزه‌ها است، تصریح کرد: تاکید امام خمینی (ره) به اسلام جواهری به این خاطر است که این موضوع باعث پایداری نظام می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم در تحقق تفکر اسلامی همتی جدی داشته و راه‌های تحقق آن را در جامعه فراهم کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: حکمت سوم در مورد ساختار حکومت است. یعنی حکومتی که امام (ره) به عنوان تلفیق دین و سیاست و در رأس آن ولایت فقیه می‌دانست.

وی ولایت فقیه را اصلی دانست که باعث پایداری اسلام، جلوگیری از دیکتاتوری و سبب رونق کشور در ابعاد سیاسی و اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: ودیعه‌ای که امام (ره) گذاشت اصل ولایت فقیه بود که با مبنای فکری ایشان شناخته شد و راه‌های بروز و ظهور ولی فقیه در مسایل کشور فراهم شد.

رییس قوه مقننه در ادامه با یادآور شدن اینکه امام (ره) در همان سال‌های نخست انقلاب تلاش کردند که نهادهای اصلی انقلاب، قانون اساسی، قوای سه گانه و شئون نظامی کشور شکل گیرد، تصریح کرد: این دستاورد بزرگی برای انقلاب است که سه قوه در جایگاه خود محترم بوده و به وظایف خود می‌پردازند و کار تخصصی خود را به نیکی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این مهمترین مسئله‌ای است که تداوم انقلاب را می‌تواند ضمانت کند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: حکمت دیگر سلوک امام این است که امروز پس از سال‌ها از رحلت ایشان می‌گذرد و نایب ایشان حضرت آیت ا.. خامنه‌ای سکان دار هدایت امت بوده، چشم‌انداز کشور و سیاست‌های کلی مدون شده و ما وظیفه داریم همت خود را مصروف این کنیم که راه‌های قانونی را برای تحقق سیاست‌های کلی فراهم نماییم.

وی ادامه داد: مجلس به عنوان نهادی که مرجع جمهوریت نظام است و از حقوق ملت صیانت می‌کند وظیفه‌ای بزرگ دارد و آن این که قوانین لازم جهت تحقق آرمان‌های آن مرد بزرگ را فراهم کند.

لاریجانی تصریح کرد: ما امروز میثاق مجدد می‌بندیم که همه توان خود را برای تحقق آن آرمان‌های عظیم فراهم نماییم.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی در طراز مقتدرانه‌ای در منطقه حضور دارد و اگر شرایط کشور را از لحاظ رونق بخشی به ابعاد اقتصادی به خوبی محقق کنیم این جایگاه نهادینه خواهد شد و روح آن مرد بزرگ از ما راضی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد این لحظات لحظه‌های بیداری ما باشد تا بتوانیم آنچه را که آن امام راحل پایه‌گذاری کرد صیانت کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بر مزار شهیدان بهشتی و 72 تن، رجایی و باهنر و همچنین آیت‌الله طالقانی حضور یافت و فاتحه قرائت کرد.

سخنان سیدحسن خمینی

سیدحسن خمینی حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) را زمینه‌ای برای میثاق همیشگی با آرمان‌های امام دانست.

وی که در مراسم تجدید میثاق نمایندگان با آرمان‌های امام خمینی (ره)سخن می‌گفت، با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه (س) گفت: در خصوص نقش او در تاریخ اسلام، ثبت اندیشه‌های پیامبر و دفاع از ولایت امیرالمومنین بسیار صحبت شده است.

وی افزود: اما یکی از ویژگی‌های حضرت فاطمه که کمتر به آن پرداخته شده نقشی است که ایشان در باقی ماندن نام پیامبر داشته‌اند.

نوه امام خمینی (ره) با بیان اینکه گریه‌های حضرت فاطمه (س) در رسای بدن مادی پیامبر نبود، تاکید کرد: حضرت زهرا می‌خواست به جامعه آموزش دهد که همانگونه که دین یامبر مهم است نامش هم مهم است.

حسن خمینی اظهار داشت: این ما هستیم که احتیاج به گریستن برای پیامبر و سیدالشهدا داریم تا با یاد امام حسین (ع) مسیری را که طی می‌کنیم در جهت فراز باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ زنی در تاریخ اسلام همانند فاطمه زهرا منشاء اثر نبوده است، خاطرنشان کرد: نقش حضرت زهرا در زنده ماندن یاد پیامبر نقشی به یاد ماندنی است.

نوه امام خمینی (ره) با اشاره به موج بیداری دینی در دنیا گفت: این بیداری دینی تا چه مقدار مرهون انقلاب ما می‌باشد؟

وی خاطرنشان کرد: حتی بیداری دینی در هندوستان یا بازگشت دین به غرب پس از انقلاب ایجاد شده است.

حسن خمینی با تاکید بر اینکه باید مذکر نام امام خمینی (ره) باشیم به نقل این سخن از مقام معظم رهبری پرداخت که "این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست".

وی تاکید کرد: یاد امام باید در پرچم دینداری کشور باقی باشد.

برچسب‌ها