همشهری آنلاین: چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌های خود را درباره ویژگی‌های افراد شایسته کابینه دولت دهم، بیان کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، در گفتگوی ویژه خبری یک‌شنبه شب 28 تیر شبکه دوم سیما ابتدا الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت حوزه اقتصاد، طرحی را مبنی بر انتخاب وزیری ارشد که بتواند با هماهنگ کردن وزارت خانه‌های مرتبط با این حوزه، موجب پیشبرد اهداف کشور شود، ارائه کرد و گفت: وزیر اقتصاد و دارایی می‌تواند کسی انتخاب شود که بتواند دیگر وزارت خانه‌های فعال در بخش اقتصاد مانند بازرگانی، نفت، تعاون، کار و صنایع و معادن را هماهنگ کند و تعارض و بخشی نگری بین سیاست‌ها را از بین ببرد.

وی افزود: البته این طرح قابل تسری به دیگر حوزه‌ها از جمله فرهنگ نیز هست و به این ترتیب رئیس جمهور به جای تعامل با 22 نفر، با 5 نفر وزیر ارشد تعامل می‌کند.

نادران در ادامه سخنان خود ویژگی‌هایی نظیر ساده زیستی، پاک دستی، تجربه مدیریتی، پذیرش و اعتقاد به رویکردهای رئیس جمهور برای عملیاتی کردن آنها، شهامت نقد پذیری، جسارت در تصمیم گیری، مسئولیت پذیری و نگاه بلند مدت را برای اعضای کابینه لازم برشمرد و گفت: در دولت نهم این موضوع شدت و ضعف داشت.

وی درباره جناحی بودن یا انتخاب فراجناحی با غیرحزبی دانستن انتخابات افزود: کسی در فرانسه یا آمریکا انتظار ندارد که رئیس دولت از جناح رقیب، کسی را انتخاب کند ولی اینجا حزبی نیست و رئیس جمهور براساس شعارهای انتخاباتی خود باید افرادی را انتخاب کند که به آن شعارها اعتقاد داشته باشند از این رو پذیرش شعارها و راهبردهای کلی شرط لازم هست ولی کافی نیست، بلکه هر وزیر و حتی خود رئیس جمهور نیاز به حلقه مشاورانی شامل نمایندگانی از جامعه مخاطب، افراد مجرب دانشگاهی و مدیران سابق دستگاه‌های اجرایی دارد.

نادران در ادامه سخنان خود، داشتن دولت کارآمد را نیازمند تحول در نظام اجرایی مدیریت کشور دانست که در آن ساختار توانمندی ها، ظرفیت‌ها و اعتقاد به راه، ترسیم شده باشد تا ضمن هماهنگ تر و پاسخگوتر بودن دستگاه‌ها، با استفاده از همه ظرفیت کارشناسی کشور به نقطه مطلوب راه برده شود.

محمد کرمی راد، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به کسب تجربه 4 ساله رئیس جمهور در دوره اول و استفاده از آن در دوره جدید، انتخاب افراد همسو و هم نظر در جهت اهداف اعلام شده شعارهای انتخاباتی را طبیعی دانست و گفت: رئیس جمهور حزبی ندارد و با حمایت آحاد مردم پیروز شده است.

وی افزود:‌ اگر قرار است تحولی در ساختار دولت انجام شود، بهترین پیشنهاد دهنده خود دولت است که می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس این اقدام را انجام دهد.

مهدی شهریاری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی نیز که به صورت تلفنی و به عنوان یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت در این بحث حضور داشت؛ کابینه دولت نهم را فاقد هماهنگی لازم دانست و گفت: هم وزرای قوی در آن بودند و هم وزاری ضعیف که با ضعف در کار کارشناسی مشکلاتی را ایجاد کردند.

وی با برشمردن مشکلاتی در زمینه های کشاورزی و اقتصاد افزود: به جای آن که بگوییم کابینه از نظر فکری یک دست باشد، باید بگوییم کابینه متشکل از افراد با تجربه باشد و اگر از افراد حاضر در اصول گرایان هم استفاده شود می‌تواند به حل مشکلات منجر شود.

شهریاری در ادامه سخنان خود، تعامل بیشتر با جامعه نخبگان و همچنین در نظر گرفتن آرای 15 میلیون نفری که به نامزدهای رقیب رای داده‌اند را موجب فراجناحی شدن کابینه دانست.

کد خبر 85848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز