به گزارش ایسنا، محمد مهدی مفتح در ارایه گزارش تفریغ بودجه سال 86 کل کشور با اشاره به اینکه این گزارش در هفت جلد تهیه شده و ساختار آن شامل سه قسمت کلی است، تصریح کرد:« گزارش تفریغ تبصرههای قانون بودجه سال 86 کل کشور، گزارش تفریغ قسمتهای مختلف قانون بودجه که شامل دریافتها، اعتبارات و بودجه شرکتها براساس ماده 104 قانون محاسبات عمومی کشور است و گزارش تفریغ بودجه دستگاهی به تفکیک سازمانهای اصلی و دستگاههای تابعه در سه قسمت کلی بیان شده است.»
وی تهیه گزارش تفریغ بودجه سال 86 کل کشور را به دو شکل متمایز بودجهای و دستگاهی اعلام کرد و گفت:« در کنار تهیه این گزارش، گزارش تفریغ استانی نیز تهیه و استخراج شده است.»
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در اعلام خلاصه گزارش تفریغ بودجه، تصریح کرد:« گزارش تفریغ ماده واحده بر اساس اطلاعات تفریغ بودجه، منابع بودجه عمومی معادل 628 میلیون و 600 هزار و 703 میلیون ریال درآمدهای اختصاصی بالغ بر 36 میلیون و 937 هزار و 656 میلیون ریال و منابع شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها بدون احتساب ارقام مربوط به دستگاههای حساب نداده بالغ بر پنج میلیارد و 841 میلیون و 18 هزار و 356 میلیون ریال است.»
مفتح ادامه داد:« همچنین مصارف بودجه عمومی شامل مانده وجوه مصرف نشده انتقالیافته به سال 1387 بالغ بر 603 میلیون و 440 هزار و 28 میلیون ریال و مصارف انجام شده از محل درآمدهای اختصاصی شامل مانده وجوه مصرف شده انتقالیافته به سال 1387 بالغ بر 34 میلیون و 298 هزار و 429 میلیون ریال میباشد.»
به گفته وی مصارف شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها بدون احتساب ارقام مربوط به دستگاههای حساب نداده بالغ بر پنج میلیارد و 841 میلیون و 18 هزار و 356 میلیون ریال میباشد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطر نشان کرد:« تحقق عملکرد 348 درصدی منابع و مصارف بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بیانگر آن است که سقف ماده واحده بر اثر این تغییر از موضوعیت افتاده است که این رویکرد علیالظاهر مستند به ماده دو قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت همه ساله اتفاق میافتاد. در صورتی که در هیچیک از بندهای ماده مذکور مجوزی جهت عبور از سقف ماده واحده داده نشده است و عدم تعیین حد مجاز باعث رخ داد چنین رویدادی شده است. در حالی که هر گونه افزایشی که متضمن عبور از سقف ماده واحده باشد نیاز به متمم بودجه دارد.»
مفتح در چکیده اهم مباحث مطرح شده در تبصرههای قانون بودجه سال 86 کل کشور طبق گزارش تفریغ بودجه این سال، افزود:« این نکته شایان ذکر است که تبصرههای قانون بودجه سال 86 کل کشور دارای 312 بند و جزء بوده که در 170 مورد آن یعنی بیش از 54 درصد از بندها یا اجزاء تبصرهها تخلف گزارش شده است.»
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86 کل کشور در ادامه به تخلفات گزارش شده برای نفت و گاز اشاره کرد و گفت:« کل نفت تولید شده معادل یک میلیارد و 498 میلیون و 944 هزار و 69 بشکه به ارزش 112 میلیارد و 825 میلیون و 520 هزار و 73 دلار به ارزش ریالی یک میلیارد و 24 میلیون و 539 هزار و 350 میلیون ریال بوده است که از این میزان معادل 900 میلیون و 347 هزار و 388 بشکه به ارزش 69 میلیارد و 300 میلیون و 284 هزار و 704 دلار صادر و مابقی به پالایشگاههای داخلی تحویل شده است.»
مفتح ادامه داد:« از محل تولید و فروش آن معادل 43 میلیارد و 525 میلیون و 235 هزار هزار و 369 دلار درآمد حاصل شده است. همچنین معادل 37 میلیارد و 918 میلیون و 775 هزار و 652 دلار از عایدات حاصل از صادرات نفت به حساب ذخیره ارزی واریز شده و مابقی به مبلغ 21 میلیارد و 155 میلیون و 350 هزار و 422 دلار به عنوان درآمدهای بودجه به کار گرفته شده است.»
مفتح ادامه داد:« کل گاز تولید شده معادل 134 میلیارد و 534 میلیون و 772 هزار و 229 متر مکعب به ارزش 92 میلیارد و 828 میلیون و 992 هزار و 838 هزار ریال بوده است که از این میزان معادل پنج میلیارد و 397 میلیون متر مکعب صادر شده است.»
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یادآور شد: «شرکت ملی نفت ایران مجاز بوده تا سقف 300 میلیارد ریال بابت کاهش مصرف سوخت در امر حمل و نقل شهری و روستایی به وزارتخانههای کشور و راه و ترابری پرداخت کند که هیچگونه مبلغی توسط شرکت مزبور پرداخت نشده است. »
وی گفت:« شایان ذکر است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بدون پیشبینی در بودجه مصوب و اصلاحی اقدام به پرداخت مبلغ 50 میلیارد ریال در وجه وزارت راه و ترابری نموده که تخلف محسوب میشود.»
نماینده مردم رزن در خانه ملت، تصریح کرد:« مجوز اجرای طرحهای توسعه میادین گازی پارس شمالی، گلشن و فردوس از طریق سرمایهگذاری خارجی به صورت بیع متقابل به تصویب شورای اقتصاد رسیده، لکن بنابر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به دلیل نبود سرمایهگذار خارجی تحقق نیافته و این حکم اجرا نشده است. »
مفتح در ادامه گفت:« تولید نفت خام حاصل از میدان مبارک در میزان تولید سال 86 منظور نگردیده که تخلف محسوب میشود. همچنین به موجب قرارداد فیمابین شرکت ملی نفت ایران و دولت هزینههای سیس شامل هزینههای حمل، بیمه، انبارداری و سایر هزینههای مرتبط میباشد که بر اساس بررسیها، هزینههای سیس معادل مبلغ سه هزار و 743 میلیارد و 181 میلیون ریال بوده که مبلغ 130 میلیارد و 299 میلیون ریال بابت اجاره مخازن که از مصادیق هزینههای مرتبط با سیس محسوب نمیشود پرداخت شده و تخلف محسوب میشود. »
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: «معادل 25 درصد از ارزش گاز مذکور در جزء دو بند «ج» تبصره 11 به مبلغ 23 هزار و 207 میلیارد و 248 میلیون و 209 هزار ریال به عنوان منابع درآمدی شرکت گاز محسوب شده و با دولت تصفیه حساب نشده است که با توجه به سکوت قانون باید مبالغ مذکور به حساب خزانه واریز میشد، لذا واریز آن به حساب شرکت ملی گاز ایران تخلف محسوب میشود. »
مفتح با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران مستقیما مقدار 163 میلیون و 206 هزار و 803 متر مکعب گاز با نرخ 690 ریال به ازای هر متر مکعب به سازمان منطقهای آزاد کیش به فروش رسانده است آن را تخلف دانست و افزود: «مقدار دو میلیارد و 693 میلیون و 300 هزار متر مکعب گاز تزریقی به چاههای نفتی مغایر با مفاد قانون بودجه در حجم گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران منظور شده است که این شرکت گاز مذکور را به نرخ 517/5 ریال خریداری نموده و با نرخ 690 ریال به شرکت ملی نفت ایران عودت داده است و از این محل 464 میلیارد و 594 میلیون و 250 هزار ریال درآمد کسب کرده است که این هم تخلف محسوب میشود.»
مفتح در ادامه قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86 خاطرنشان کرد: «مقدار گاز خروجی پالایشگاهها به عنوان مبنای محاسبه یارانه گاز منظور گردیده است. در صورتی که یارانه به گاز مصرفی مشترکین تعلق میگیرد.»
وی ادامه داد:« بر این اساس مقدار هشت میلیارد و 261 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز تولیدی محاسبه شده در یارانه به مشترکین تحویل نشده، که با لحاظ میانگین مابهالتفاوت قیمت آزاد با قیمت فروش مصوب گاز در بخشهای نیروگاهی و سایر مصرفکنندگان 623/13 ریال معادن پنج هزار و 148 میلیارد و 50 میلیون و 808 هزار ریال یارانه، اضافه بر مقدار گاز تحویل به مشترکین به حساب بدهکار دولت منظور گردیده است که به مثابه دریافت اضافه گواهی اعتباری بوده و تخلف محسوب میشود. »
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: «مقدار 9 میلیارد و 765 میلیون و 560 هزار متر مکعب گاز به ارزش شش هزار و 738 میلیارد و 236 میلیون و 400 هزار ریال معادل 1/7 برابر گاز وارداتی یا 8/7 درصد گاز مصرفی سال 86 کسر و نقصان وجود دارد که تخلف محسوب میشود.»
وی گفت: «بر اساس این گزارش تسویه حساب نهایی توسط شرکت ملی نفت ایران با خزانهداری کل کشور انجام نشده، در نتیجه اهداف قانونگذار محقق نشده که تخلف محسوب میشود.»
مفتح ادامه داد:« گزارش عملکرد تولید نفت و گاز به تفکیک هر میدان و در مقاطع سه ماهه توسط شرکت ملی نفت ایران به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه نشده که تخلف محسوب میشود.»
به گفته وی مبلغ 49 هزار و 635 میلیارد ریال بابت هزینههای سرمایه اختصاصیافته که به لحاظ عدم تصویب مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران به حساب افزایش سرمایه دولت منظور نگردیده که تخلف میباشد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد:« بر اساس این گزارش اساسنامههای شرکتهای ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و صنایع پتروشیمی در مهلت مقرر به مجلس شورای اسلامی ارایه نشده و تخلف محسوب میشود. »
وی افزود:« بر اساس نظر سازمان حسابرسی، مبالغ حاصل از 20 ریال افزایش فروش هر متر مکعب گاز به میزان 660 میلیارد و 855 میلیون ریال مشمول مالیات و سهم سود دولت بوده است. نظر به اینکه کل مبلغ مذکور باید عینا صرف گازرسانی به روستاها شود، بنابراین نگهداری مبلغ مذکور بر اساس نظر سازمان حسابرسی و عدم مصرف آن تخلف از قانون میباشد.شایان ذکر است؛ شرکت ملی گاز ایران افزایش درآمد ناشی از مبلغ مذکور در مورد سوخت مصرفی ایستگاههای تقویت فشار و پالایشگاههای گازی به میزان 75 میلیارد و 620 میلیون ریال وصول ننموده که تخلف محسوب میشود.
مفتح در ادامه قرائت گزارش تفریغ بودجه گفت:« در گزارش آمده که علیرغم تکلیف دولت برای آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی به دلیل عدم تعیین و قیمت محصولات در تاریخ مقرر، قیمت فروش محصولات بر مبنای نرخ اسفند ماه سال 1384 تعیین شده که تقویم ریالی درآمد وصول نشده، ناشی از عدم آزادسازی محصولات در مقایسه با قیمت فوق خلیج فارس در موعد قانونی به مبلغ شش هزار و 240 میلیارد ریال بوده است.»
وی تصریح کرد: «دولت مجاز بوده، در مقابل صادرات نفت خام و معاوضه آن حداکثر تا سقف 33 هزار و 820 میلیارد ریال نسبت به واردات بنزین و نفت گاز اقدام نماید که در سال 1386 شرکت ملی نفت، معادل 163 درصد میزان پیشبینی شده به مبلغ 21 هزار و 429 میلیارد ریال بیشتر از سقف مجاز بنزین وارد نموده است که تخلف محسوب میشود.»
مفتح در ادامه قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86 خاطرنشان کرد:«شرکت ملی نفت ایران، سهم دولت از مقدار چهار میلیارد و 868 میلیون و پنج هزار و 406 متر مکعب گاز خام تولیدی شرکتهای نفت فلات قاره و مناطق نفتخیز جنوب را به میزان معادل دو هزار و 150 میلیارد ریال به حساب طلب دولت منظور ننموده است. »
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در باره بخش و حمل و نقل افزود:
1- مبلغ چهار هزار و 450 میلیارد ریال از منابع حساب ذخیره ارزی جهت نوسازی و ناوگان حمل و نقل دولتی در نظر گرفته شده که مبلغ یکصد و 72 میلیون دلار جهت حمل و نقل ریلی به صورت اسنادی گشایش اعتبار شده و در این راستا صرفا مبلغ چهار میلیون دلار، حدود 0/8 درصد مبلغ مقرر پرداخت شده است.
2- به منظور جایگزینی تعداد 202 هزار و 29 دستگاه خودرو فرسوده با خودرو گازسوز و دوگانهسوز، مبلغ یک هزار و 12 میلیارد ریال یارانه منظور شده که مبلغ 715 میلیارد ریال در حدود 71 درصد میزان مقرر جهت جایگزینی 143 هزار و 720 دستگاه خودروی فرسوده به بانکهای عامل پرداخت شده، لیکن در عمل تعداد 104 هزار دستگاه معادل 51 درصد تعداد مقرر نوسازی شده است. لازم به ذکر است که جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات نوسازی خودروهای فرسوده، نفت گازسوز اقدامی صورت نگرفته است.
3- به منظور تشویق صنایع خودروسازی کشور به تولید خودروهای با موتور پایه گاز، مبلغ 500 میلیارد ریال جهت پرداخت هفت درصد سود تسهیلات پرداختی، به خودروسازان منظور شده، لیکن اعتباری در اختیار وزارت صنایع و معادن قرار نگرفته است.
4- جهت توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی شهری، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهری و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، مبلغ پنج هزار و 310 میلیارد ریال از محل اعتبار ردیفهای متفرقه در نظر گرفته شده است که جمعا مبلغ پنج هزار و 655 میلیارد ریال توزیع شده و مبلغ چهار هزار و 188 میلیارد ریال معادل 74 درصد رقم مقرر در راستای اهداف مذکور اختصاص یافته است. همچنین پیشبینی شده، در این راستا معادل ارزی مبلغ 35 هزار و 600 میلیارد ریال از طریق تسهیلات مالی خارجی استفاده شود که این موضوع محقق نشده است.
5- بخشی از سود بازرگانی واردات خودروها، معاف بوده که در این راستا تعداد 42 هزار و 691 دستگاه خودروهای سواری و تعداد 14 هزار و 694 دستگاه خودروی ون و مینیبوس به کشور وارد شده و مشمول تخصیصات مزبور بودهاند. ضمنا سود بازرگانی واردات مینیبوس و ون با پایه گازسوز و دوگانهسوز، صفر تعیین شده که تخلف محسوب میشود.
در خصوص تشخیص خودروهای با فناوری نوین مرجع تشخیص تعیین نگردیده و لذا اقدام خاصی صورت نگرفته و اهداف مدنظر قانونگذار نشده است.
6- اجازه داده شده بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای جمعی متوسط و بزرگ پرداخت شود و یا به صورت کمک بلاعوض اعطاء گردد. در این راستا مبلغ دو هزار و 475 میلیارد ریال به سازمان امور شهرداریها و دهیاریهای کشور اختصاص یافته که از میزان مبلغ 825 میلیارد ریال حدود 33 درصد مبلغ مقرر در غیر محل مقرر هزینه شده و لذا اهداف مدنظر قانونگذار محقق نشده است.
7- مقرر شده بود، جهت توسعه حمل و نقل عمومی پیشپرداخت تسهیلات مالی خارجی برای احداث خطوط راهآهن شهری و حومه و کمک به بهرهبرداری، ایجاد، توسعه و تکمیل خطوط راهآهن شهری و حومه تامین شود که به دلیل عدم تحقق شرایط استفاده از تسهیلات مذکور در سال 1386 اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.
8- مقرر شده بود، بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای ساخت توقفگاههای طبقاتی پرداخت شود که اقدامی در این خصوص، انعقاد قرارداد با بانک عامل انجام نشده در نتیجه اهداف قانونگذار محقق نشده است.
9- مقرر شده بود، سامانه پایش هوشمند عبور و مرور ایجاد و توسعه یابد. لیکن هیچگونه وجهی به عنوان کمک پرداخت نشده است.
10- در سال 1386 میبایست نرخ خدمات حمل و نقل درونشهری با همکاری شورای عالی استانها و شهرداریهای کلان شهرها واقعی گردد. لیکن علیرغم تهیه دستورالعمل موضوعه توسط وزارت کشور مراحل نهایی تصویب این دستورالعمل توسط نمایندگان ویژه رییس جمهور انجام نشده، در نتیجه اهداف مدنظر قانونگذار محقق نشده است.
* توسعه روستاها
1- شرکتهای دولتی تابع وزارت نفت و شرکتهای توزیع گاز استانی موظف بودند تا سقف مبلغ 900 میلیارد ریال از منابع داخلی خود را صرف گازرسانی به روستاهای با فاصله 15 کیلومتری از خطوط انتقال نمایند که در این راستا حدود 538 میلیارد ریال و 60 درصد مبلغ مقرر هزینه شده و تعداد 291 هزار و 258 انشعاب در دو هزار و 653 روستا واگذار شده است.
2- مطابق مجوز قانون، شرکت ملی گاز موظف بوده تا مبلغ 20 ریال به قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی افزوده و منابع حاصل را صرف گازرسانی به روستاها نماید. شرکت مزبور از این محل مبلغ دو هزار و 250 میلیارد ریال درآمد کسب نموده، لیکن مبلغ یک هزار و 589 میلیارد ریال حدود 71 درصد مبلغ مزبور صرف گازرسانی به یک هزار و 471 روستا نموده است.
*جایگاه بخش خصوصی در قانون بودجه سال 86 کل کشور
علاوه بر موضوعات مطرح شده در مبحث حمل و نقل، پیرامون جایگاه بخش خصوصی موارد زیر قابل ذکر میباشد؛
1- از محل واگذاری شرکتهای دولتی مبلغ 70 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه پیشبینی شده که از این رقم مبلغ 12 هزار و 373 میلیارد ریال جهت باز پرداخت تعهدات ارزی، معادل 18 درصد، مبلغ 27 هزار و 627 میلیارد ریال معادل 39 درصد جهت پرداخت بدهی دولت به سازمانها، نهادها، صندوقهای ذخیره و بازنشستگی لشگری و کشوری و تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی و 30 هزار میلیارد ریال معادل 43 درصد برای تامین منابع طرحهای تملک دارایی سرمایهای پرداخت شود.
از درآمد پیشبینی شده مبلغ 32 هزار و 957 میلیارد ریال معادل 47 درصد تحقق یافته که مبلغ پنج هزار و 330 میلیارد ریال از آن جهت تامین منابع طرحهای تملک دارایی سرمایهای اختصاصیافته و 27 هزار و 627 میلیارد ریال معادل 84 درصد برای تسویه بدهی دولت بر سازمانها مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفته است.
از مبلغ اخیر مبلغ 22 هزار و 937 میلیارد ریال در حدود 83 درصد مبلغ مزبور در این راستا پرداخت شده است.
با توجه به عدم تحقق کامل درآمد خصوصیسازی، منابع مورد نیاز جهت بازپرداخت تعهدات ارزی مطابق اجازه قانونگذار تماما از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است.
به گزارش ایسنا به دلیل اتمام وقت جلسه علنی امروز قرائت ادامه گزارش تفریغ بودجه 86 به جلسه روز سهشنبه مجلس موکول شد.
لاریجانی :ارائه نشدن مدارک به دیوان محاسبات جزو تخلفاتی است که باید مطرح شود
به گزارش ایسنا، پیش از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86 علی لاریجانی با اشاره به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 85 خاطرنشان کرد: چند جلسه قبل که گزارش تفریغ بودجه سال 85 قرائت شد، موجب تفسیرهای گوناگون شد که توضیح مطالب زیر را ضروری کرد.
وی با بیان اینکه دیوان محاسبات مطابق قانون باید حسابهای دستگاههای مختلف دولتی را از نظر انطباق با قوانین بررسی نماید گفت: بعضی از موارد ممکن است در حد اجرای کامل حکم نبوده باشد به گونهای که بخشی از آن اجرا شده و بخش دیگر باقی مانده باشد، بنابراین چنین مسالهای به عنوان تخلف ذکر میشود.
وی با بیان اینکه ارائه نشدن مدارک به دیوان محاسبات نیز جزو تخلفاتی است که باید مطرح شود تصریح کرد: زمانی که دیوان محاسبات گزارش میدهد اگر مدارک را به موقع ارائه نداده باشند تخلف حساب میکند، زیرا در بعضی از موارد ممکن است هزینهها را در غیر از محل صرف کرده باشد و یا تعهدات مازاد بر اعتبار ایجاد کرده باشند که به عنوان تخلف محسوب میشود.
رییس مجلس با بیان اینکه همه اینها هم سنخ نیستند و دیوان محاسبات از نظر شکلی باید این موارد را رسیدگی و طبق قانون به مجلس گزارش کند تا در مجلس نیز قرائت شود خاطرنشان کرد: از نظر ما این گزارشات ، گزارش مرجع نهایی است، اما پایان کار نیست زیرا دیوان محاسبات باید گزارشها را به دادسراها بفرستد تا نگاه نهایی و تصمیم نهایی در دادسراهای دیوان محاسبات گرفته شود.
وی افزود: بنابراین بعد از اینکه هر پروندهای مسیر خود را طی کرده و بررسیهای نهایی در دادسراها انجام شد نظر نهایی داده میشود.
به گفته رییس مجلس همه اینها به معنای تخلفات غیرقابل تغییر نیست، زیرا ممکن است برخی از آنها مواردی باشد که مدارکشان را باید به دیوان محاسبه ارائه کنند.
کوچکزاده: قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 خلاف قانون اساسی است
همچنین در جلسه علنی امروز مجلس مهدی کوچکزاده طی تذکری با استناد به ماده 55 قانون اساسی نسبت به قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 کل کشور در صحن مجلس انتقاد کرد و گفت: این گزارش ، گزارش حسابرسان دیوان محاسبات است و حسابرسی فقط یکی از بخشهای دیوان است لذا نباید گزارش از دیوان، در صحن مجلس قرائت شود.
وی گفت:این گزارش ابتدا باید به دادسراها برود، چرا که ممکن است خیلی از تخلفات ذکر شده تخلف واقعی نباشد و مدارک ناقص باشد.
نماینده تهران در مجلس، ادامه داد: گزارش زمانی قابلیت قرائت دارد که از طرف دیوان محاسبات به مجلس ارایه شده باشد و نتیجه بررسیهای دادسراها هم مشخص شده باشد.
لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: دیوان محاسبات نظر رسمی داده و بررسیهای لازم را نیز انجام داده است اگر قرار باشد منتظر نظر دادسراها باشیم ممکن است ده سال طول بکشد و دیگر به بودجه امسال نرسد.
نماینده اصفهان:دیوان محاسبات باید گزارش تفریغ بودجه را قرائت کند
به گزارش ایسنا،نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز درحین قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86 در صحن علنی امروز مجلس با استناد به اصل 55 قانون اساسی، گفت: مخبر کمیسیون نباید این گزارش را قرائت کند.
محمدکریم شهرزاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری در خصوص قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 86، خاطر نشان کرد: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش تفریغ بودجه را قرائت کرد، اما ممکن است این شائبه به وجود آید که این گزارش در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث قرار گرفته و نظرات اعضای کمیسیون در آن اعمال شده و به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه رسیده است. در حالی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه حضور دارند و به هیچوجه در جلسه این کمیسیون نظرات اعضاء اخذ نشده است.
کوهکن :گزارش دیوان محاسبات اطلاعات خام است
همچنین محسن کوهکن در حین قرائت گزارش تفریغ بودجه در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری نسبت به قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 در صحن مجلس تذکر داد و گفت: گزارش دیوان، اطلاعات خامی است و باید با مستندات در اختیار مقام قضایی گذاشته شود.
وی خاطر نشان کرد: مردم تخلف را نمیخواهند، بلکه این برخورد با متخلف است که مردم خواستار آن هستند و باید به اطلاع آنان برسد.
وی افزود: در گزارشی که در اختیار نمایندگان قرار گرفته کمیسیون برنامه و بودجه اظهارنظری در این زمینه نکرده در حالی که به نظر میرسد نقش این کمیسیون تزیینی نیست و باید وارد گزارش شود و نظر خود را ارایه دهد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به کوهکن اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه حق تصرف در گزارش دیوان را ندارد و نمیتواند تغییر ماهوی در آن اعمال کند