ناهید محمدپور: شهرداری گرگان در حال آزادسازی حریم و اجرای طرح‌های فضای سبز برای تبدیل تپه قلعه خندان به یک پارک موزه است.

این امر باعث شد تا بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی این اقدام شهرداری را قابل تقدیر بدانند. این درحالی است که خبرها حکایت از آسیب دیدن این منطقه توسط عده‌ای سودجو داشت.

قلعه خندان جزو آثار گردشگری و مفاخر استان گلستان است، به طوری که پس از تشکیل استان و استقلال میراث فرهنگی آن، توجه به این اثر بیشتر شد. با این حال متاسفانه طی سال‌های گذشته، این تپه مورد بی‌مهری و تجاوز حاشیه‌نشینان واقع شد، رونق آن به‌عنوان یک مکان تفریحی از میان رفت و از کانون توجهات بیرون آمد.

گفته می‌شود این تپه نخستین بار در سال 1269 میلادی توسط دمرگان فرانسوی شناسایی و نقشه‌برداری شد. سپس باستان‌شناسان دیگر در گزارش‌های خود به آن اشاره کردند.

اشاره به این تپه در آثار مختلف خارجی، آن را در زمره آثار مشهور باستانی این منطقه از ایران قرار داد. بنا بر اسنادی دیگر، قلعه خندان زمانی دارای راه زیرزمینی مخفی تا شهر استرآباد بود که برای موارد اضطراری مورد استفاده قرار می‌گرفت همچنین دارای طاقچه‌هایی برای ذخیره سوخت و مواد غذایی نیز بود.

قلعه تدافعی و باستانی غرب گرگان و نیز آکروپل شهر استراباد در زمان اشکانیان بر روی تپه مذکور قرار داشت. در تاریخ بیهقی نیز در سفر سلطان محمود به استراباد از این تپه و اتراق سلطان بر آن نام برده شده است.

فریدون فعالی، رئیس سازمان گردشگری گلستان درباره آسیب رسیدن به این اثر باستانی گفت: این اثر جزو  میراث فرهنگی است و هیچ‌کس نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند. شهرداری طرح‌هایی را مد‌نظر دارد تا با حفظ حریم این تپه آنها را اجرا کند.

رضا خرم، یک کارشناس شهرداری گلستان نیز می‌گوید: اقدامات بسیاری برای توجه بیشتر به این قلعه شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. البته در این راه ساز مان‌های دیگر نیز باید به شهرداری کمک کنند.

این کار شناس همچنین از سامان دهی سواحل استان، ایجاد کمپینگ در پارکهای جنگلی و احداث چندین هتل برای گردشگران و مسافران و همچنین خانه‌های استیجاری خبر داد و گفت: مشکل ما تنها در زمان اوج حضور گردشگران و مسافران یعنی نوروز و تابستان است که به دلیل ازدحام مسافران آنان مشکل اقامت دارند.