همشهری آنلاینـ حمیدرضا رسولی: مشکاتیان با ساخت تصنیف جاودانه همراه شو عزیز جایگاه خود را بین آهنگسازهای انقلابی تثبیت کرد و این تصنیف که در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب ساخته شده بود در شکلگیری اتحاد عمومی برای ساختن ایران پسا پهلوی نقش مؤثری داشت.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
او با ساخت این تصنیف، رسیدن روزهای روشن را نوید میداد و مردم را به ساختن ایرانیآباد و آزاد دعوت میکرد. او قبل از همراه شو عزیز هم تصنیف دیگری به نام ایرانی را ساخته بود که دست بر قضا آن تصنیف هم به مردم توصیه میکرد که با عبور از روزهای پرالتهاب ابتدای انقلاب همه نیرویشان را برای ساختن ایران به کار بگیرند.
در آن برهه تاریخی بسیاری از اهالی موسیقی بر این باور بودند که تصنیف همراه شو عزیز نفاق را به وحدت بدل کرد اما عده دیگری هویت شاعر این اثر را به چالش میکشیدند.
این تصنیف که گفته میشود مثل بسیاری از سرودهای انقلابی دیگر، در استودیو بل و حوالی بهجتآباد ضبط شده در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۸ برای نخستین بار پخش شد و در شناسنامه آن از فردی به نام برین آذرمهر بهعنوان شاعر اثر نام برده شده بود. بعد از چند سال برخی رسانهها از برزین آذر مهر بهعنوان نام مستعار پرویز مشکاتیان نام بردند اما جعفر مرزوقی خودش را صاحب این اثر دانست و مدعی شد در روزهای خفقانآور سال ۱۳۵۵ با نام مستعار برزین آذرمهر آن را سروده است و مشکاتیان تنها عزیز را جایگزین رفیق کرده است. تردید درباره هویت شاعر اثر همراه شو عزیز ادامه داشت تا اینکه دو دهه بعد مشکاتیان بهطور رسمی خودش را بهعنوان شاعر این اثر معرفی کرد.
همراه شو عزیز/همراه شو عزیز
تنها نمان به در/کین درد مشترک
هرگز جدا جدا/درمان نمیشود
دشوار زندگی/هرگز برای ما
دشوار زندگی/هرگز برای ما
بی رزم مشترک/آسان نمیشود
تنها نمان به در/همراه شو عزیز
همرا شو/همراه شو
همراه شو عزیز/همراه شو عزیز
تنها نمان به در/کین درد مشترک
هرگز جدا جدا/درمان نمیشود