تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳

کریم اعظمی: دیدار حساس تیم ملی ایران مقابل کره‌شمالی‌ که ظهر روز گذشته در پیونگ‌یانگ برگزار شد در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید تا سرنوشت ایران برای صعود به جام‌جهانی بیش از پیش پیچیده و دشوار شود.

 این اولین بازی رسمی تیم ملی با هدایت افشین قطبی بود و خیلی‌ها در انتظار بودند تا ایران نمایش متفاوت‌تری نسبت به گذشته ارائه دهد ولی شاگردان قطبی بازی متوسطی را از خود به نمایش گذاشتند و در شرایطی که به 3 امتیاز این مسابقه نیاز مبرمی داشتند در نهایت نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاوردند. دو بازی باقی مانده ایران در این گروه مقابل امارات و کره‌جنوبی خواهد بود و تیم ملی در شرایطی می‌تواند شانس صعود داشته باشد که از هر دو مسابقه 6 امتیاز کامل را بگیرد.

برتری ایران در نیمه اول

قابل تصور بود که افشین قطبی در این دیدار حساس از سیستم مورد علاقه‌اش 1-3-2-4 استفاده کند. مهدی رحمتی درون دروازه ایستاد، سید جلال حسینی و هادی عقیلی مدافعان میانی تیم ملی بودند و محمد نصرتی و حسین کعبی به‌عنوان مدافعان چپ و راست در ترکیب ثابت قرار گرفتند. قطبی در خط هافبک از پژمان نوری و آندرانیک تیموریان به عنوان دو هافبک دفاعی استفاده کرد، مهدی مهدوی‌کیا، مسعود شجاعی و علی کریمی مثلث تهاجمی ایران بودند و وحید هاشمیان هم به عنوان تنها مهاجم در خط حمله قرار گرفته بود.

قطبی در شرایطی از این سیستم استفاده می‌کرد که ایران فقط هاشمیان را به عنوان مهاجم تخصصی در نوک خط حمله داشت و برخی معتقد بودند که با توجه به نیاز تیم ملی برای کسب 3 امتیاز، قطبی باید از دو مهاجم استفاده می‌کرد.

در دقیقه 4 اولین موقعیت جدی مسابقه توسط ایران روی دروازه کره‌شمالی ایجاد شد. سانتر بلند حسین کعبی درون محوطه جریمه کره‌شمالی به مسعود شجاعی رسید و ضربه این بازیکن پس از واکنش دروازه‌بان حریف به تیر دروازه اثابت کرد تا تیم ملی یک موقعیت ایده‌آل را از دست بدهد. لحظاتی بعد شوت محکم مهدوی‌کیا پس از برخورد با مدافع حریف بازهم درون محوطه جریمه به شجاعی رسید که ضربه محکم این بازیکن به شکل خطرناکی از کنار تیرک عمودی راهی اوت شد. شجاعی در دقیقه 14 سومین موقعیت حساس تیم ملی را از دست داد.

در این لحظه پاس عمقی علی کریمی در محوطه جریمه به شجاعی رسید ولی ضربه این بازیکن توسط دروازه‌بان کره‌ مهار شد. بعد از دقیقه 20، اغلب بازی در میانه میدان دنبال می‌شد و هر دو تیم سعی داشتند با فشار روی مدافعان، قدرت بازیسازی را از یکدیگر بگیرند. در این میان کره‌‌ای‌ها بیشتر عمق دفاع ایران را نشانه گرفته بودند ولی هادی عقیلی و سیدجلال حسینی روی پاس‌‌های هوایی و زمینی حریف کم اشتباه ظاهر شدند و کعبی و نصرتی هم در تاکتیک‌های پوششی نمایش نسبتا موفقی داشتند.

نکته قابل توجه در تاکتیک تیم ملی این بود که بیشتر حملات از سمت راست و با نفوذ‌های کعبی و مهدوی‌کیا صورت می‌گرفت و نصرتی به دلیل وظایف تدافعی خود به هیچ‌عنوان از سمت چپ نفوذ نمی‌کرد و شجاعی هم به عنوان هافبک چپ بیشتر تمایل داشت تا به‌درون محوطه جریمه کره‌شمالی نفوذ کند.

در نیمه اول یکی از ضعف‌های تاکتیکی ایران عدم بازیسازی هافبک‌های تیم بود و غیبت جواد نکونام کاملا به چشم می‌آمد. قطبی در شرایطی از نوری و تیموریان به عنوان هافبک‌های تدافعی تیمش استفاده کرده بود که هیچ کدام از آنها قدرت بازیسازی نداشتند و فقط در کارهای تخریبی شرکت می‌کردند. باتوجه به غیبت بازیکن تاثیرگذاری مثل نکونام انتظار می‌رفت که یکی از هافبک‌های تدافعی ایران قدرت حمل توپ و بازیسازی بیشتری داشته باشد ولی قطبی ترجیح داد از نوری و تیموریان استفاده کند. این درحالی بود که علی کریمی هم در نیمه اول مثل روزهای اوج، فوتبال بازی نکرد و شجاعی هم به دلیل مصدومیتی که در چند روز اخیر با آن مواجه شده بود تا حدودی آمادگی کامل به دور بود.

آخرین فرصت ایران در نیمه‌اول در دقیقه 41 به‌وجود آمد. وحید هاشمیان که تا این لحظه از بازی خیلی کم،  صاحب توپ شده بود می‌توانست گل برتری ایران را در نیمه اول به ثمر برساند ولی ضربه او که حاصل سانتر دیدنی مهدوی‌کیا بود به شکل خطرناکی از کنار تیر عمودی به خارج رفت تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد. هرچند در این نیمه موقعیت‌های ایران بیشتر از کره‌شمالی بود ولی شاگردان قطبی در بازیسازی و گردش توپ و همچنین کارهای ترکیبی نمایش چندان خوبی نداشتند.

نمایش متفاوت کره‌شمالی

انتظار می‌رفت فشار حملات ایران در نیمه دوم افزایش پیدا کند ولی شاگردان قطبی در این نیمه بازی ضعیفی را از خود به نمایش گذاشتند و کره‌شمالی در اکثر لحظات نیمه دوم، جریان بازی را در دست داشت. اگر درخشش سیدمهدی رحمتی نبود، تیم ملی این بازی را واگذار می‌کرد تا همین اندک شانس صعود ایران به جام جهانی نیز به صفر برسد.

کره‌ای‌ها از همان دقایق ابتدای نیمه دوم فشار زیادی روی دروازه ایران ایجاد کردند و نزدیک بود دو بار توسط «دامون گوک» به گل برسند. کره‌شمالی‌ در این لحظات به طور کامل جریان بازی را در اختیار گرفته بود و سردرگمی در بین بازیکنان ایران کاملا مشهود بود. حتی عوض کردن جای مهدوی‌کیا و شجاعی هم نتوانست مشکلات تاکتیکی ایران را از بین ببرد و تیم ملی بیشتر به ارسال از کناره‌ها و حرکات فردی علی کریمی و مسعود شجاعی امیدوار بود که البته این دوبازیکن هم از روز‌های اوج دور بودند.

در دقیقه 65 کره‌شمالی صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که ضربه بازیکن حریف را مهدی رحمتی با یک عکس‌العمل دیدنی به کرنر فرستاد. در این لحظات فشار حملات کره‌ای‌ها افزایش پیدا کرده بود و تعویض محسن خلیلی که جای وحید هاشمیان را گرفت نیز چیزی جز بدشانسی برای قطبی به همراه نداشت.

خلیلی یک دقیقه پس از ورودش به زمین از ناحیه کشاله ران مصدوم شد تا یکی از تعویض‌های ایران به هدر برود و مهرزاد معدنچی جایگزین او شود. با بیرون رفتن خلیلی تیم ملی دیگر یک مهاجم نوک کلاسیک نداشت و تا پایان بازی شجاعی، کریمی و معدنچی به تناوب در نوک خط حمله قرار می‌گرفتند و قابل پیش‌بینی بود که ایران با این شرایط نمی‌تواند نتیجه را تغییر دهد. در دقیقه 77 باز هم دروازه تیم ملی به شدت تهدید شد ولی رحمتی شوت محکم بازیکن کره‌شمالی  را که از زاویه بسته زده شد به کرنر فرستاد.

در دقایق پایانی بازی محمدرضا خلعتبری جایگزین نصرتی شد تا شاید تیم ملی چهره تهاجمی‌تری داشته باشد ولی این تعویض قطبی هم هیچ سودی برای ایران نداشت و کره‌ای‌ها در دقایق پایانی فشار زیادی را روی دروازه ایران وارد کردند که اگر درخشش رحمتی نبود حداقل در این لحظات دوگل دریافت می‌کردیم. تیم ملی در این مسابقه نمایش متوسطی داشت و در هیچ‌یک از لحظات بازی شاهد نبودیم که ایران برای چند دقیقه روی دروازه کره‌شمالی به صورت مداوم فشار بیاورد و یا موقعیت گل ایجاد کند. در ضمن شاگردان قطبی از دقیقه 70 به بعد از لحاظ بدنی دچار افت شدند و همین موضوع باعث شد تا کره‌شمالی به طور کامل جریان بازی را در دست داشته باشد.

تساوی در پیونگ‌یانگ نتیجه ناامیدکننده‌ای برای کره‌‌ای‌ها نبود و آنها همچنان یکی از بخت‌های اصلی صعود مستقیم به جام جهانی هستند ولی ایران کار سختی برای صعود دارد و در شرایطی می‌تواند امیدوار باشد که از دو بازی باقی‌مانده 6 امتیاز بگیرد و باز هم منتظر اما و اگر و اتفاق‌های احتمالی در این گروه باشد. تیم ملی که تاکنون از 6 بازی تنها 7 امتیاز کسب کرده با کارنامه‌ای ناامیدکننده در رده چهارم گروه قرار گرفته و کار بسیار سختی برای راهیابی به رقابت‌های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی دارد.

مدافع کره‌شمالی بهترین بازیکن شد

هیوک در پایان دیدار تیم‌های کره شمالی و ایران به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. چا یونگ هیوک که در خط دفاع تیم ملی کره‌شمالی بازی می‌کند، دیروز در دیدار برابر ایران عملکرد خوبی از خود نشان داد و در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد و جایزه ویژه خود را دریافت کرد.