تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۳

گروه سلامت - سمیه شرافتی: به‌دنبال شروع فصل گرما و گزارش ابتلای 2نفر به بیماری وبا در کشور، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، اعلام کرد:

با توجه به فرا رسیدن فصل گرماپایگاه‌های بهداشتی مقابله با شیوع احتمالی بیماری وبا در مرزهای کشور ایجاد شد.

دکتر محمد مهدی گویا با تاکید بر اینکه با آغاز فصل گرما شیوع احتمالی بیماری وبا در کشور وجود دارد،  گفت: کادرهای پزشکی برای آشنایی و آموزش به مردم در خصوص راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری وبا آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تجهیزات درمانی از جمله دارو،  آزمایشگاه برای نمونه برداری و تشخیص در مراکز بهداشتی و درمانی فراهم شده است.

با این حال سال گذشته 200 مورد ابتلا به بیماری وبا در کشور مشاهده شد که حدود 50 درصد آن موارد ابتلا اتباع بیگانه به بیماری وبا بود.

دکتر مسعود مردانی،  متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  ضمن بیان اینکه بیماری وبا یک بیماری عفونی است که موارد بروز تک‌گیر آن در تابستان از سال‌ها قبل مورد انتظار بوده است،  به همشهری گفت: عمده این بیماری نوع وارداتی آن است که بیشتر از کشورهای افغانستان و پاکستان می‌آید؛ به‌طوری که توریست‌ها و زائران این مناطق که به اماکن زیارتی از جمله مشهد و قم می‌آیند،  عمده‌ترین عوامل انتقال عفونت وبا در کشور هستند.

علائم وبا

وبا با اسهال شدید و از دست دادن آب بدن،  اغلب بدون تب و درد شکم ظاهر می‌شود؛ به‌طوری که به‌علت این کم‌آبی ممکن است کلیه‌ها از کار بیفتند و فرد مبتلا تلف ‌شود.

«به‌طور کلی وبا به 2 شکل کلاسیک و التور خودش را نشان می‌دهد؛ در شکل کلاسیک علائم این بیماری کاملا مشخص است ولی در شکل التور عمدتا وبا بدون علامت است؛یعنی اگر یک نفر دچار آن شد ما باید انتظار داشته‌ باشیم که شاید چندین نفر به عفونت این بیماری مبتلا شده باشند.»

دکتر مردانی با بیان این عبارات ادامه ‌داد: برای همین است که اتباع و توریست‌هایی که ورودشان به کشور هیچ خاصیتی به جز دردسر ندارد،  باید در بدو ورود مورد کنترل و آزمایش کامل قرار گیرند چون در حال حاضر مشکل مرزهای ما این است که این افراد بدون روادید وارد می‌شوند و میکروب بیماری را در همه جای کشور پخش می‌کنند.

جداسازی بی‌فایده است!

اگرچه منطقه‌ای که کشور ما در آن قرار دارد،  از نظر بروز وبا به‌خصوص از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر آبان ماه در معرض خطر است،  با این حال جداسازی یا عدم‌جداسازی این بیماران از سایرین محل اختلاف برخی کارشناسان است؛

به‌طوری که به عقیده برخی مسئولان تنها کاری که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که در مبادی ورودی اتباع بیگانه کنترل‌های لازم را انجام دهیم و با آموزش به شهروندان ایرانی که از مرز خارج می‌شوند و همچنین به اتباع خارجی که وارد می‌شوند،  بروز وبا را کمتر کنیم،  چون به هر حال نه ما و نه حتی کشورهای پیشرفته با وجود تمام کنترل‌ها نمی‌توانیم مانع از بروز کامل این بیماری شویم.

این در حالی است که به عقیده دکتر مردانی،  بروز یک مورد بیماری وبا هشداری جدی به مسئولان بهداشتی است و اینکه تمامی افراد مبتلا باید از سایرین جدا شده و تحت آزمایش قرار گیرند؛ چون در غیراین صورت باید منتظر اپیدمی وبا باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این امر در مورد توریست‌ها و اتباع کشورهای مرزی بیشتر صدق می‌کند،  خاطرنشان کرد: اینها بیشتر افراد فقیری هستند که حتی درصورت ابتلا به بیماری روند آزمایش و درمان را پیگیری نمی‌کنند،  پس در مراکز زیارتی با بروز نخستین مورد اسهال، مسئولان بهداشتی این افراد را باید از دیگران جدا کرده و این‌طور فرض کنند که فرد مورد نظر مبتلا به وباست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

یخ‌ها آلوده‌اند!

در حالی که کارشناسان در رابطه با پیشگیری از بیماری وبا بر عدم‌استفاده از آب لوله‌کشی نشده و آب چاه توصیه می‌کنند،  دکتر مردانی به نکته مهم دیگری که در این زمینه کاملا نادیده گرفته شده اشاره کرده: یخ‌های آلوده.

وی ضمن هشدار نسبت به اینکه به هیچ عنوان نباید از یخ‌های بین راهی استفاده شود،  توضیح ‌داد: متأسفانه کانتینرها و کامیون‌های حمل یخ در جاده‌ها مکان مناسبی برای نگهداری بهداشتی یخ ندارند و این یخ‌ها را روی زمین و یا داخل کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نگهداری کرده و به مردم می‌فروشند و این در حالی است که چند سال پیش در بنگلادش بیماری وبا در اثر استفاده از یخ غیربهداشتی شایع شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی به بهداشت مواد غذایی به‌خصوص میوه‌ها اشاره کرد وگفت: مواد غذایی به‌خصوص میوه‌ها باید حتما ضد‌عفونی شوند،  به‌خصوص میوه‌های کاشته شده در جالیز و توصیه می‌کنیم از میوه‌های دارای پوست مثل موز و... بیشتر استفاده شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این به همه مردم کشور توصیه می‌شود که در فصل تابستان شست‌وشوی مداوم دست را فراموش نکرده و حتی‌الامکان از رفتن به استخر خودداری کنند و در این میان رسانه‌ها و مطبوعات هم با آموزش بهداشت فردی و اجتماعی و حذف سانسور در این مورد باید آموزش‌های لازم را به مردم بدهند؛

چون متأسفانه در خیلی از موارد دیده شده بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند، حتی نمی‌دانند که درصورت بروز استفراغ و اسهال باید آب زیادی بنوشند.