تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۳

علی شاکری: نامشخص‌بودن وضعیت تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر فصل جاری هندبال و نامعلوم بودن سرنوشت فولادمبارکه سپاهان با گذشت سه ماه از سال، مسئولان هندبال را بر سر دوراهی عجیبی قرار داده و آنها هنوز نتوانسته‌اند پس از انحلال پارس‌جنوبی نایب‌قهرمان 2 ساله لیگ و زمزمه کنار کشیدن تیم باسابقه هپکو اراک در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

بعد از لغو جلسه هماهنگی میان نمایندگان تیم‌های حاضر در لیگ برتر با مسئولان فدراسیون هندبال در ماه گذشته، هنوز تاریخ جدیدی برای این نشست اعلام نشده و با گذشت زمان به تعداد تیم‌هایی که قصد کناره‌گیری از فعالیت در تیمداری هندبال را دارند اضافه می‌شود.
ابومسلم خراسان و شهرداری کرمان هم که یک فصل را تحت نام هیات کرمان در لیگ برتر گذرانده هم وضعیتی مشابه با هپکو اراک دارند.

هیات‌مدیره سپاهان، مردد در تصمیم‌گیری

در میان تیم‌های باسابقه لیگ هندبال، بدون شک عدم حضور و انحلال فولاد‌مبارکه سپاهان می‌تواند مهم‌ترین تهدید برای این رشته ورزشی محسوب شود. سپاهان به عنوان منسجم‌ترین باشگاه هندبال با امکانات قابل توجه در سال‌های اخیر، بیشترین سهم را در رده‌های سنی مختلف تیم‌های ملی داشته و در بسیاری از مواقع نیز تیم‌های ملی با حمایت این باشگاه توانسته‌اند در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند.

نکته‌ای که علیرضا رحیمی، رئیس فدراسیون هندبال نیز با اشاره به آن به‌هیچ وجه راضی به انصراف این باشگاه از فعالیت در هندبال نیست و از مدت‌ها پیش با آغاز رایزنی با ساکت مدیرعامل و سایر اعضای هیات‌مدیره این باشگاه، درصدد حفظ این سرمایه باارزش است. دلسردی سپاهانی‌ها از رقابت‌های سال گذشته لیگ‌برتر هندبال آغاز شد و اوج این مسئله به مسابقات باشگاه‌های آسیا در سال گذشته در عربستان برمی‌گردد حق این تیم به‌خاطر داوری‌های نادرست  تضییع شده.

بعد از ناکامی سپاهان در تکرار قهرمانی‌های آنها در لیگ برتر در فصل گذشته و در رقابت با تیم ذوب‌آهن، مسئولان این باشگاه فعالیت در هندبال را به حالت تعلیق درآورده و تاکنون هیچ اقدامی برای حضور در رقابت‌های فصل جاری از خود نشان نداده است. با وجود آنکه قرار بود از مدت‌ها پیش ساکت مدیرعامل سپاهان در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات‌رئیسه به بلاتکلیفی مربیان و بازیکنان خاتمه بخشد، به دلیل درگیری با مسائل فوتبال در تصمیم‌گیری نهایی مردد مانده‌اند.

تلاش برای حفظ سپاهان

از سوی دیگر در همین چند ماهی که شایعه انحلال سپاهان به گوش رسید، تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا به نوعی ازنابودی این تیم سازنده جلوگیری شود. فرامرز می‌آبادی، رئیس هیات هندبال اصفهان با اعلام اینکه نخواهیم گذاشت چنین اتفاقی بیفتد به همشهری گفت: «سپاهان سرمایه هندبال ایران و اصفهان است و به عنوان سرمایه‌ای ملی از همه اهرم‌ها کمک خواهیم کرد تا این باشگاه همچنان به فعالیت خود در هندبال ادامه دهد.»

وی افزود: «مطمئنم که مسئولان باشگاه سپاهان، تصمیم به انحلال هندبال نمی‌گیرند چرا که این رشته علاقه‌مندان بسیاری در اصفهان دارد و یکی از نمادهای این باشگاه قدیمی محسوب می‌شود و نام سپاهان همچنان مثل سال‌های اخیر در مسابقات باشگاه‌های آسیا و رقابت‌های داخلی خواهد درخشید.»

مصطفی غلامی، سرمربی فصل پیش سپاهان نیز معتقد است اگرچه در حق این تیم در رقابت‌های فصل قبل باشگاه‌های آسیا ظلم شده است اما نام هندبال با سپاهان همیشه عجین خواهد بود و با انحلال این تیم نوجوانان و جوانان بسیاری که در حال فراگیری مهارت‌های این رشته هستند، سرگردان و سرخورده خواهند شد.

مربی تیم جوانان ایران سهم عمده‌ای از موفقیت‌های هندبال ایران را در سال‌های اخیر متوجه باشگاه سپاهان خواند و عنوان داشت: «به طور تقریبی 70 درصد ترکیب فعلی تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران را بازیکنان فولاد مبارکه سپاهان تشکیل می‌دهند.»

هنوز فرصت هست

علیرضا رحیمی، رئیس فدراسیون هندبال در مورد زمزمه کناره‌گیری چند تیم باسابقه در
 لیگ برتر می‌گوید: «با توجه به در پیش بودن برنامه‌های برون‌مرزی برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هنوز فرصت کافی برای رسیدگی به این مشکل داریم و جای نگرانی نیست. من و همکارانم تلاش می‌کنیم که به این مشکلات خاتمه دهیم.»

وی افزود: «در هفته‌های آتی تکلیف بودجه بسیاری از تیم‌ها مشخص می‌شود و با رایزنی و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی شهرهای دارای نماینده در لیگ برتر مانع از انحلال تیم‌های ریشه‌دار و باسابقه خواهیم شد.»رئیس فدراسیون هندبال با اعلام خبر حضور دوباره دانشگاه آزاد از تهران در لیگ برتر گفت: «به جز دانشگاه آزاد، شهرهای ارومیه و یزد هم مصرانه خواهان حضور در این لیگ هستند.»