همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور: یکی از مهمترین برنامه های شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی و به شکل مشخص مترو، تکمیل بخش اصلی خطوط هفتگانه فعلی است. خط ۶ مترو تهران که هم اکنون ۲۳ ایستگاه فعال دارد، فقط ۴ ایستگاه دیگر برای تکمیل شدن کم دارد. این ایستگاه ها (سرباز، میدان خراسان، استاد نجات اللهی و شهدای هفدهم شهریور) در سال ۱۴۰۳ تکمیل و افتتاح خواهند شد. خط۷ مترو نیز با بهره برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی، امسال تکمیل خواهد شد.
پیگیری پروژه توسعه خطوط فعلی
در کنار تکمیل ایستگاههای باقی مانده خطوط ۶ و ۷، پروژههای مربوط به توسعه خطوط ۴، ۶ و ۷ نیز به شکل جدی در برنامههای سال جاری شرکت مترو تهران قراردارد. پس از تکمیل پروژه حفاری مکانیزه بخش توسعه جنوبی خط ۶ به طول ۱۰ کیلومتر، امسال شاهد افتتاح یک یا دو ایستگاه این خط در محدوده شهرری خواهیم بود. توسعه شمال غربی خط ۷ از میدان کتاب تا دانشگاه علوم و تحقیقات به طول تقریبی ۵ کیلومتر و ۲ ایستگاه هم از دیگر طرح های توسعه ای شبکه مترو تهران است که امسال دنبال میشود.
شروع خطوط جدید ۹ و ۱۱
پس از آغاز عملیات حفاری خط ۱۰ مترو و کلنگ زنی خط ۸ در سال گذشته، امسال آغاز عملیات اجرایی دو خط جدید ۹ و ۱۱ را نیز خواهیم داشت.
در انتظار ورود اولین محموله از سری واگن های جدید
در کنار توسعه شبکه خطوط مترو و ایستگاه های جدیدی که در سال ۱۴۰۳ شاهد افتتاح آنها خواهیم بود، یکی از اتفاق های مهمی که مسافران مترو انتظار آن را می کشند، از راه رسیدن واگنهای جدید در سال جاری است. این توقع از آنجا نشات میگیرد که تولید انبوه قطار ملی مترو از سال گذشته رسماً آغاز شده است. از طرفی نخستین سری از قطارهای چینی هم که قرارداد آن سال گذشته پس از ۷ سال انتظار اجرایی شد، گفته شده که اواخر سال ۱۴۰۳ و یا حداکثر در نیمه اول سال ۱۴۰۴ وارد کشور خواهد شد تا به تسهیل جابجایی مسافران در خطوط هفتگانه شبکه مترو تهران کمک کند.