مهدی ربوشه: حضور تاپ مولر در پرسپولیس در آخرین ساعات روز شنبه، شکل قطعی به خود گرفت و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بر سر مسائل مالی با کلاوس تاپ‌ مولر به ‌توافقاتی دست یافت.

عباس انصاری‌فرد برای عقد قرارداد با این مربی آلمانی  تنها منتظر دریافت تاییدیه از سوی سازمان تربیت بدنی بود. توافق در حالی شکل نهایی به خود گرفت که هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس با دریافت گزارش انصاری‌فرد مبنی بر مذاکره با چند مربی خارجی خواهان مذاکرات جدی‌تری با تاپ مولر آلمانی و عقد قرارداد 800 هزار دلاری با این مربی شدند و عباس انصاری‌فرد نیز توانست در نهایت، رضایت تاپ مولر را جلب کند.

انصاری‌فرد به همین منظور عصر روز شنبه ملاقات کوتاهی با محمد علی‌آبادی داشت و مبلغ درخواستی تاپ مولر را به او اعلام کرد. سازمان ورزش نیز دیروز با موافقت خود مجوز عقد قرارداد با این مربی آلمانی را صادر کرد تا تاپ مولر به طور رسمی هدایت سرخپوشان پایتخت در فصل نهم لیگ برتر را به‌دست بگیرد.

گفته می‌شود مسئولان سازمان تربیت‌بدنی به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده‌اند که فقط 600 هزار دلار برای جذب سرمربی خارجی به پرسپولیس کمک مالی خواهند کرد و باشگاه موظف است باقیمانده هزینه‌ها را با درآمدزایی پوشش دهد. خبرگزاری فارس دیروز نوشت: «مسئولان باشگاه پرسپولیس دلیل تاخیر عقد قرارداد با سرمربی جدید خود را مشکل مالی دانستند و اعلام کردند طی دو روز آینده قرار است با مساعدت سازمان تربیت‌بدنی پولی به حساب باشگاه پرسپولیس ریخته شود و سپس تاپ مولر برای عقد قرارداد به تهران دعوت شود.»

توافق نهایی با تاپ مولر

سرانجام سران باشگاه پرسپولیس با  کلاوس تاپ مولر  به توافق نهایی رسیدند. پس از کشمکش‌های فراوان و مذاکرات متعدد بالاخره توافق نهایی میان مسئولان باشگاه پرسپولیس و کلاوس تاپ مولر برای هدایت قرمزپوشان پایتخت انجام شد. مسئولان پرسپولیس پس از مذاکرات متعدد برای گرفتن تخفیف از مبلغ پیشنهادی تاپ مولر در نهایت روی رقم 800 هزار دلار برای یک فصل به توافق رسیدند.

تاپ مولر قرار است «هوفمان» را به عنوان تنها دستیار خود در تیم پرسپولیس به تهران بیاورد. هوفمان سابقه بازیگری در تیم ملی فوتبال آلمان و مربیگری در تیم بایرلوکوزن به همراه تاپ مولر را در کارنامه دارد. همچنین این مربی در مذاکراتش با مسئولان باشگاه پرسپولیس اعتقادی به حضور مربی بدنساز در تیم نداشته است و امسال هیچ مربی با این پست در تیم پرسپولیس حضور نخواهد داشت.

با توجه به نظرات تاپ مولر و تصمیم احتمالی مسئولان پرسپولیس، هیچ مربی ایرانی به عنوان دستیار در کنار تاپ مولر فعالیت نخواهد کرد و تنها احمدرضا عابدزاده به عنوان مربی دروازه‌بانان در این تیم باقی خواهد ماند. تاپ مولر قرار است طی روزهای آتی برای نظارت مستقیم بر جذب نفرات جدید و همچنین شروع تمرینات به تهران سفر کند. در همین حال برخی خبرگزاری‌ها نیز روز گذشته 850 هزار دلار را مبلغ نهایی این مربی آلمانی دانستند. گفته می‌شود تاپ مولر با 850 هزار دلار حاضر به نشستن  روی نیمکت سرخپوشان پایتخت شده است.

در شرایطی که کلاوس تاپ مولر به محض ورود به ایران مبلغ یک میلیون و دویست هزار دلار برای عقد قرارداد با این تیم  درخواست کرده بود اما بعد از رایزنی‌های فراوان و مذاکرات یک هفته‌ای مدیران این باشگاه با مدیربرنامه‌های وی، تاپ مولر به رقم 850 هزار دلار رضایت داد تا با این مبلغ به مدت یک سال هدایت تیم پرسپولیس را برعهده بگیرد. البته هنوز مبلغ قرارداد دستیاران تاپ مولر اعلام نشده است.

کارنامه‌ ورزشی تاپ مولراین مربی 58 ساله آلمانی چهره‌ای شناخته‌شده در فوتبال آلمان به شمار می‌آید. تاپ مولر 12 اوت 1951 در آلمان به دنیا آمد. او سابقه بازی در تیم‌های کایزرس‌لاترن،‌ دالاس تورنادو (آمریکا) و سالمروهر آلمان را دارد.تاپ مولر در فاصله سال‌های 1976 تا 1979 سه بار برای تیم ملی آلمان بازی و یک بار هم موفق به گلزنی برای این تیم شد.

پیشینه تاپ مولر در عرصه مربیگری درخشان‌تر است. او از سال 1987 وارد این عرصه شد و سابقه کار در تیم‌هایی چون سالمروهر، اولم، ویسموت آئوه، اینتراخت فرانکفورت، بوخوم، بایر لورکوزن،‌ هامبورگ و تیم ملی گرجستان را در کارنامه دارد. این مربی زمانی که در بوخوم مشغول به کار بود مهدی مهدوی‌کیا را به خدمت گرفت. مهدوی‌کیا زیر نظر او توانست به یکی از بازیکنان شناخته شده در فوتبال بوندس‌لیگا تبدیل شود و پس از آن راهی هامبورگ شد. تاپ مولر در هامبورگ هم فرصت مربیگری مهدوی کیا را داشت.

نقطه اوج دوران مربیگری تاپ مولر بی‌تردید سال 2002 بود. او در این سال با بایر لورکوزن به دیدار پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا رسید و در همین سال از سوی خبرنگاران ورزشی آلمان به عنوان مربی سال شناخته شد. تاپ مولر در ابتدای فوریه سال 2006 در تیم ملی گرجستان مشغول به کار شد. این نخستین ایستگاه مربیگری مولر در خارج از آلمان بود. او در ابتدای آوریل 2008 قراردادش با فدراسیون فوتبال گرجستان را پیش از پایان فسخ کرد. علت این کار نتایج ناامیدکننده او عنوان شد.

تاپ مولر از دسامبر 2007 یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه دسته دومی کایزرس‌لاترن آلمان شد ولی تنها پس از 6 هفته به دلایل شخصی از سمت خود کناره‌گیری کرد. او در حالی هدایت پرسپولیس در لیگ نهم را بر عهده خواهد گرفت که هواداران این تیم در فصل گذشته جز ناکامی چیز دیگری ندیده‌اند. پرسپولیس در سال گذشته در سه جام لیگ برتر، حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به هیچ موفقیتی دست پیدا نکرد.

جدایی احتمالی نیکبخت

تعدادی از بازیکنان تیم پرسپولیس ظهر دیروز با عباس انصاری فرد مدیرعامل این باشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند. در حالی که اکثر تیم‌های لیگ برتری تمریناتشان را برای حضور در لیگ نهم آغاز کرده‌اند، تیم پرسپولیس هنوز بازیکنان فصل آینده‌اش را  مشخص و جذب نکرده است. امروز جمعی از بازیکنان جدید و قدیم این تیم با حضور در محل باشگاه پرسپولیس با عباس انصاری‌فرد دیدار کردند و قرار است با حضور در هیات فوتبال استان تهران قراردادهایشان را به طور رسمی ثبت کنند. کریم باقری، شیث رضایی، مهدی و مجتبی شیری و سپهرحیدری از جمله بازیکنان حاضر در باشگاه بودند.

در این بین حضور محمد پروین که هنوز توافقی با باشگاه پرسپولیس نکرده است، تعجب‌برانگیز بود. اما عکاسانی که با هماهنگی محمود خوردبین قصد گرفتن عکس از حضور بازیکنان در باشگاه و دیدار با انصاری‌فرد را داشتند با برخورد یکی از مسئولان باشگاه مواجه شدند که اجازه عکاسی را به آنها نداد. همین امر سبب شد درگیری‌های لفظی شدیدی صورت بگیرد. ظاهرا مسعود زارعی بازیکنی بود که پس از خروج از باشگاه خطاب به خبرنگاران و عکاسان ورزشی گفته است که دیگر قصد ماندن در این تیم را ندارد.

ایسنا روز گذشته نوشت:  «از منابع نزدیک به باشگاه پرسپولیس شنیده می‌شود که مسئولان این باشگاه قصد ادامه همکاری با علیرضا واحدی نیکبخت‌ را هم ندارند. این در حالی است که صبح روز گذشته شیث رضایی همراه مهدی شیری و مجتبی شیری برای ثبت قرارداد رسمی با تیم پرسپولیس همراه محمود خوردبین سرپرست این تیم راهی هیات فوتبال شدند و به طور رسمی با این تیم قرارداد خود را به ثبت رساندند.»