افسردگی ممکن است یک اختلال در مغز باشد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد بعضی از باکتری‌ها هم ممکن است علائم این بیماری را تشدید کنند؛ در حالی که بعضی دیگر از آنها می توانند نقش محافظ داشته باشند.

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : تحقیقات اخیر نشان می‌دهند محققان کشف کردند باکتری های روده با اصلاح استروئیدها در صفرا، هورمونی را تولید می کنند که در درمان افسردگی بارداری PPD و پس از زایمان نقش دارد. این تحقیق نقش میکروبیوم را به عنوان یک اندام غدد درون ریز موثر بر سلامت انسان برجسته می کند.

نقش باکتری های روده

به گزارش سایت نورساینس، یافته ها نشان می دهند باکتری های روده می توانند برای درمان بیماری های روانی مورد استفاده واقع شوند. به این ترتیب این مطالعه راه های جدیدی را برای درک تعاملات روده و مغز برای ما باز کرده است.

همچنین بر اساس تحقیقات جدید در بخش پزشکی دانشگاه هاروارد، گاز منتشر شده توسط بعضی باکتری های روده، باکتری های روده دیگر را تحریک می کند تا هورمونی که در بارداری موثر است و در یک درمان تایید شده توسط FDA برای افسردگی پس از زایمان تجویز می شود ترشح شود.

چگونگی عملکرد باکتری‌های روده

این کار نشان می‌دهد که چگونه باکتری های روده می‌توانند هورمون‌های جدیدی را از استروئیدهای موجود در صفرا تولید کنند.
این مطالعه همچنین شواهد جدیدی ارائه می دهد که پزشکان روزی می توانند انواع خاصی از بیماری های روانی را با دستکاری میکروبیوم روده درمان یا از آن پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید

شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا را بشناسید

آشنایی با ساده‌ترین توصیه‌‍‌ها برای سلامت دستگاه گوارش

میکروب‌های روده در پیشگیری از بیماری‌ها چه نقشی دارند؟

مگان، نویسنده اول این مطالعه عقیده دارد سلامت روده بر سلامت کلی ما اهمیت زیادی دارد. همچنین باکتری‌هایی که در دستگاه گوارش ما زندگی می‌کنند با یکدیگر و با سلول‌های خود ما در تعامل هستند تا بر سلامت روان ما تأثیر بگذارند. البته همه این موارد هنوز در حال کشف و بررسی هستند.

این کار نشان می‌دهد که چگونه بعضی باکتری‌های روده یک تبادل شیمیایی را انجام می‌دهند و استروئیدی را تولید می‌کند که می‌تواند بر سلامت زنان و افسردگی پس از زایمان تأثیر بگذارد.
حشرات مواد مخدر تولید می کنند

مک‌کاری و همکارانش در ظروف آزمایشگاهی و با موش‌ها دو نوع باکتری مرتبط را در دستگاه گوارش انسان پیدا کردند؛ گوردونی‌باکتر پاملائه و اگرتللا لنتا - که می‌توانند استروئیدها را تغییر دهند. آنها همچنین دریافتند این تغییر شیمیایی در جهت مخالف نحوه ساخت استروئیدها توسط سلول های انسان رخ می دهد.

در واقع سلول‌های ما استروئیدها را فقط در جهت اکسیداتیو می‌سازند، یعنی الکترون‌های خود را از دست می‌دهند، در حالی که باکتری‌های روده می‌توانند در جهت معکوس حرکت کنندکه به عنوان کاهش یا به دست آوردن الکترون شناخته می‌شود و تبدیل باکتری را منحصر به فرد می‌کند.

تاثیر بر سیستم ایمنی

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که این باکتری می تواند کورتیکوئیدهای موجود در صفرا را تغییر دهد؛ استروئیدهایی که در عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم نقش دارند. باکتری ها آنها را به مشتقات پروژسترون تبدیل می کنند که همچنین بر هورمون های جنسی و نورواستروئیدها هستند که بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارند.

ضمن آنکه بدن انسان در غدد فوق کلیوی، جفت و تخمدان ها پروژسترون می سازد. این کار ما نشان می دهد که میکروبیوم به عنوان یک اندام غدد درون ریز اضافی عمل می کند.

نقش باکتری های روده در دوران بارداری

یکی از مشتقات پروژسترونی که باکتری‌های روده تولید می‌کنند آلوپرگنانولون است که یک قرن پیش به این نام خوانده می‌شود زیرا بدن آن را در دوران بارداری می‌سازد.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های مدفوع شرکت‌کنندگان در مطالعات اخیر نشان داد که زنان در سه‌ماهه سوم بارداری نه تنها ۱۰۰ برابر سطوح آلوپرگنانولون بیشتری داشتند، بلکه آثار ژنتیکی بیشتری از این دو باکتری روده نسبت به افرادی که باردار نبودند، داشتند.

یافته ها نشان می دهد که باکتری های روده در تولید آلوپرگنانولون در دوران بارداری نقش دارند. محققان سطوح پایین آلوپرگنانولون را با افسردگی پس از زایمان و دیگر اختلالات خلقی و روانی مرتبط دانسته اند

آلوپرگنانولون هم به عنوان یک داروی مورد تایید FDA که به نام برکسانولون شناخته می شود برای درمان افسردگی پس از زایمان استفاده می شود.

منبع: همشهری آنلاین