تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

نازی‌آباد ۴ بازار یا مرکز خرید دارد: بازار اول در محدوده تقاطع خیابان های شهید عراقی و شهید اوجانی، بازار دوم در خیابان مدائن، بازار سوم در خیابان نیاکان و بازار چهارم در کوچه‌های حاشیه شرقی خیابان شهید رجایی. از میان این چهار مرکز خرید، بازار دوم برای اهالی محله، خاطره‌انگیز است.

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: بازار دوم نازی آباد از گذشته تا امروز محلی برای بسیاری از قرار و مدارها، تجمع‌ها و ثبت لحظات ماندگار بوده است. اهالی این محله هنوز هم خاطرات شیرین اعزام نیرو به جبهه را به یاد دارند که از حوالی بازار دوم، جوانان خود را برای اعزام به جبهه بدرقه می‌کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

قبل از انقلاب اسلامی، دو بازار روز در محله نازی‌آباد وجود داشت؛ یکی در حاشیه ضلع جنوبی چهارراه دخانیات تا خیابان مدائن و دیگری ضلع شمال خیابان مدائن تا بازار کنونی. در قدیم در این بازار فروشندگان در غرفه‌هایی کنار هم کار می‌کردند.

محمد گودرزی، معتمد محله نازی‌آباد می‌گوید: «دو تن از معروف‌ترین فروشنده‌ها اسمشان حسین بود. یکی معروف به حسین‌ریش و دیگری حسین‌کدویی که هر دو میوه‌فروشی داشتند و در ضلع شمالی خیابان مدائن مستقر بودند. حسین‌ریش، با صدای بلندی که داشت برای فروش میوه‌ها تبلیغ می‌کرد. او در کنار میوه‌فروشی، کارهای دیگری هم انجام می‌داد. طبق‌کشی جهیزیه و خنچه عقد و طبق‌کشی شب چله از کارهای دیگر او بود که با چند نفر دیگر انجام می‌داد. شب چهارشنبه سوری هم مقدار زیادی خار برای آتش روشن کردن به مردم می‌فروخت.»

در بازار دوم انواع لباس زنانه، مردانه، بچگانه و لباس عروس به فروش می‌رسد. تنوع پوشاک مدرن و با قیمت مناسب در این بازار به حدی است که مشتریان دست خالی از این بازار بیرون نمی‌روند. بازار دوم به عنوان بورس پوشاک شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بازار دوم، عرضه تعداد بالای فروشگاه هایی است که اجناس باکیفیت را به فروش می‌رسانند. باز بودن مغازه‌ها تا ساعت‌های آخر شب، انواع رستوران‌ها و اغذیه‌فروش‌ها در کنار فروشگاه‌های لوازم خانگی، لوازم برقی به این بازار رونق بسیاری داده است. با استفاده از خط یک مترو می‌توان به سادگی از هر جای تهران به بازار دوم نازی آباد دسترسی پیدا کرد.

بازار روز نازی‌آباد، در تقاطع خیابان نیکومرام و خیابان بازار دوم است. در گذشته، فروشندگان کنار میدان بازار دوم به صورت دستفروشی یا با گاری‌های دستی فعال بودند که با شکل‌گیری میدان بازار دوم به بازار شهید حسین صبائی منتقل شدند.

یکی دیگر از بازارهای نازی آباد پس از جمع‌آوری کشتارگاه و در کنار سردخانه‌های باقی‌مانده از آن شکل گرفت. این میدان عرضه‌کننده گوشت و مرغ کشتار روز و عرضه‌کننده میوه و تره بار است که در کنار ساختمان شهرداری منطقه ۱۶ تهران و در دهه ۷۰ افتتاح شده است.