تابستان به جز گرما، با خودش بوی کولر آبی و پوشال خیس می‌آورد. وسیله‌ای که ۹‌ماه از سال در حال استراحت است و همین ۳‌ماه تابستان- اگر پدرها بگذارند- قرار است خانه را خنک کند و از گرما نجات‌مان دهد.

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: هر سال همین موقع، کولرهای آبی که بخش عظیمی از پشت بام‌ها را اشغال کرده‌اند، ظهر یک روز جمعه سرویس می‌شوند، پوشال‌هایشان عوض می‌شود، موتور و شناورشان چک می‌شود و آب که کف کولر را پُر می‌کند و به پوشال‌ها می‌رسد، آن ۳ کلید نجات‌دهنده زده می‌شود تا یکی از نوستالژی‌ترین بوها، همراه خنکای باد کولر به مشام مان بخورد و برگردیم به ۲۰-۱۰ سال پیش.

حتی پنکه هم با وجود قدمت بیشتر نمی‌تواند اینطور روح تابستان را با خودش به همراه بیاورد. کولرها نازشان بیشتر از وسایل برقی دیگر مثل یخچال و فریزر در خانه است. این را پدرها خوب می‌دانند، برای همین بعد از چند ساعت کار کردن مداوم، آن را خاموش می‌کنند تا استراحت کند و بعد با اعتراض اعضای دیگر خانواده به گرما، دوباره مشغول کار می‌شود.

درست است که این روزها چیلرها و کولرهای گازی دارند جایگزین کولرهای آبی رنگ قدیمی می‌شوند و آنها را از دور خارج می‌کنند، اما هنوز هم این ۳‌ماه آفتابی برای ما دهه پنجاه و شصتی‌ها با سرویس کولر و بوی پوشال آغاز می‌شود، در یک ظهر جمعه تابستانی.

راه انداختن کولر آبی تخصص زیادی نمی‌خواهد و به همین دلیل هم، پدرها خودشان می‌روند روی پشت‌بام و تا کمر در یک قوطی مکعب‌شکل آبی‌رنگ فرو می‌روند و کولر را سرویس می‌کنند. با این حال خیلی‌ها این روزها کار راه انداختن کولر را به سرویس‌کار کولر می‌سپارند و خودشان را به زحمت نمی‌اندازند. اگر جزو کسانی هستید که خودتان آستین بالا زده و قصد سرویس کولر را دارید، این نکات را حتما رعایت کنید:

  • قبل از هر اقدامی اول دفترچه راهنمای کولر را مطالعه کنید.
  • فن کولر را بررسی کنید. فن کولر باید به‌طور آزادانه بچرخد و هیچ‌گونه گردوغبار یا مانعی بر سر راه آن نباشد.
  • موتور کولر را روغن کاری کنید. روغن کاری منظم موتور کولر به عملکرد روان آن کمک می‌کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.
  • کانال‌های کولر را از نظر انسداد بررسی کنید. اگر گردوغبار یا آشغال در کانال‌ها وجود داشته باشد، جریان هوا کاهش می‌یابد و باد کولر خنک نخواهد بود.
  • مسئله برق بسیار مهم است و باید مسیر انشعاب آن و سیم کشی را کنترل کرد تا درصورت بروز هرگونه خرابی، مشکلی ایجاد نشود. همچنین نصب فیوز مناسب، سر راه سیم فاز برق امری ضروری است.
  • از ریختن آب با شلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها جدا خودداری کنید؛ چرا که این کار احتمال خطر برق‌گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور را افزایش می‌دهد. همچنین موقع سرویس کولر برای استفاده مجدد، حتما کولر خاموش باشد.
  • کولر را در فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متری از کف نصب کنید و از قراردادن روی پایه‌های لرزان و یا پرتگاه خودداری کنید. همچنین هنگام سرویس کولرهای گازی و آبی باید به این موضوع توجه شود که امکان سقوط افراد حین سرویس کولر از لبه پشت‌بام؛ بالکن و... وجود نداشته باشد.
  • برای کم کردن مصرف برق توسط کولر، کافی است یک سایه بان روی کولر نصب کنید تا هم عمر کولرتان بیشتر شود و هم تأثیر حرارت مستقیم خورشید کاهش پیدا کند. به این کار می گویند بهینه سازی کولر.
  • اگر کار سرویس کولر را به یک سرویسکار سپردید، باید باز هم حواستان به عملکرد کولرتان باشد و اگر دیدید آب از زیر کولر چکه می‌کند، بی‌خیال از آن نگذرید و نگذارید آخر تابستان سقف بیاید پایین.

اگر کولر گازی در منزل دارید، یادتان باشد که حتی این کولرهای گازی هم سرویس می‌خواهند و اینجوری نیست که کنترل را بردارید، یک دکمه را فشار بدهید و بنشینید روی مبل تا باد بخورد به‌صورتتان. گاهی نیاز است یک تعمیرکار خبر کنید -چون اصولا نه پدرها و نه حتی پسرها از سرویس کردن کولر گازی سر در نمی‌آورند- و یک قطعه را تعویض کنید تا کولر بعد از چند وقت کار کردن نسوزد و کلی خرج روی دستتان نگذارد. از ما می‌شنوید، چه کولر آبی دارید و چه گازی همین امروز و فردا که هوا هنوز خیلی گرم نشده، دست به‌کار شوید و سرویس کولرها را نگذارید برای یک ظهر جمعه گرم.

بیشتر بخوانید: