تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

محله حسن‌آباد را باید یکی از محله چهره‌پرور به‌ویژه در عرصه سیاست و مذهب و ورزش نامید. این محله در روزگاری که تهران به سمت مدرن شدن می‌رفت با تقسیم باغ‌های مستوفی‌الممالک شکل گرفت و از محله‌های اعیان‌نشین محسوب می‌شد.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی :محله حسن آباد از دست محله‌های پر ستاره است که به هر کوچه‌ای از آن سرک می کشیم حتما رد یا نشانی از چهره‌های شاخص را می‌یابی. عباس حسینی، تهران‌پژوه، تعدادی از چهره‌های نامدار و اثرگذار این محله قدیمی را معرفی می‌کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آیت‌الله ‌شیخ حسین لنکرانی: این روحانی و مرد سیاست، سال ۱۲۶۸ شمسی در خانواده‌ای مذهبی در محله سنگلج متولد شد. پدرش آیت‌الله حاج شیخ علی لنکرانی از عالمان و مجتهدان معروف تهران بود. او مقدمات علوم اسلامی را در محضر پدر آموخت و برای ادامه تحصیل راهی نجف شد. او که از شاگردان شیخ فضل‌الله‌نوری بود در انتخابات دوره چهاردهم از حوزه انتخابیه اردبیل به مجلس راه یافت. آیت‌الله ‌شیخ حسین لنکرانی را از مخالفان انقلاب سفید در دوره پهلوی دوم می‌دانند. او از مبارزان سرسخت در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۶۸ به دیدار حق شتافت.

محمود شاهرخی: این شاعر انقلابی سال ۱۳۰۶ در بم متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در این شهر گذراند و تحصیلات متوسطه را در کرمان و یزد به پایان رساند. او با شروع جنگ تحمیلی مضامین شعرهایش را با موضوع دفاع مقدس، شهادت، ایثار و حماسه‌سازی رزمندگان گره زد. او عضو شورای مرکز موسیقی صدا و سیما، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و شعرهایش را در قالب کلاسیک می‌سرود. این شاعر انقلابی که ساکن حسن‌آباد بود در سال ۱۳۸۸ در ۸۲ سالگی درگذشت.

شهین تسلیمی: سال ۱۳۳۴ متولد شد. تسلیمی در خانه پدری در سه‌راه امین‌حضور به دنیا آمده است. اما خیلی زود به چهارراه حسن‌آباد که آن زمان به هفت‌گنبد معروف بود نقل مکان کردند. دوران دبستان را در مدرسه قدسیه اسلامی در حوالی خیابان مختاری گذراند. او کارش را با سریال «باغ مظفر» شروع کرد و در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی‌ زیادی مانند زن بابا، دایره‌زنگی، بزنگاه، چهارچرخ و... و. نقش‌آفرینی کرده و خاطرات خوشی را برای ما به یادگار گذاشت.

ناصر حجازی: این دروازه‌بان و مربی تیم‌ملی سال ۱۳۲۸ در محله سلسبیل به دنیا آمد، اما زمانی که نوجوان بود به محله حسن‌آباد نقل مکان کرد. حجازی به عنوان یکی از برترین دروازه‌بان‌های آسیا، دو قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، یک قهرمانی در بازی‌های آسیایی، همچنین قهرمانی در جام تخت‌جمشید و جام باشگاه‌های آسیا را به همراه تیم استقلال در کارنامه دارد. این ساکن قدیمی محله حسن‌آباد در ۲ خرداد سال ۱۳۹۰ بر اثر بیماری سرطان ریه‌ دار فانی را وداع گفت.