برای پختن یک کیک خوشمزه با بافت خوب بهتر است از قالب های مناسب کیک دلخواهتان استفاده کنید تا یک کیک با بافت و شکلی عالی داشته باشید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نمناک، کیک ساده بهترین انتخاب برای پذیرایی از افراد در دورهمی‌ها است که با ساده‌ترین مواد در سریع‌ترین زمان درست می‌شود. برای تهیه کیک ساده علاوه بر مهارت و دانستن اندازه دقیق مواد لازم تهیه کیک ساده و طرز تهیه کیک ساده باید از قالب مناسب استفاده کرد اما بهترین قالب برای تهیه کیک ساده چیست؟ در این بخش بعد از معرفی مناسب ترین قالب برای تهیه کیک ساده و کیک اسفنجی، شما را با انواع قالب های کیک آشنا خواهیم کرد.

برای کیک ساده چه قالبی مناسب است؟

قالب مستطیلی و قالب گالوانیزه برای پخت کیک های ساده و همچنین کیک های چند لایه مناسب هستند. بهترین نوع قالب برای پخت کیک اسفنجی از میان تمامی انواع قالب، قالب‌های گالوانیزه است که علت این موضوع به انتقال حرارت یکسان قالب‌های گالوانیزه مربوط است.

در انتخاب قالب به اندازه آن نیز توجه نمایید زیر کوچک بودن قالب موجب ایجاد ترک هایی روی سطح کیک، پخت ناکافی و شکاف های کنار کیک می‌گردد. قالب های بزرگ تر موجب چروکیدگی سطح کیک، عدم پف کردن و پخت ناکافی کیک می‌گردد. در تهیه کیک ساده نیمی از قالب را خالی بگذارید تا کیک فضایی برای پف کردن داشته باشد.

با انواع قالب کیک و شیرینی آشنا شوید

قالب‌ها با توجه به جنس، طرح و حتی رنگشان انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد، نیاز و بودجه افراد تهیه می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع قالب کیک بر اساس جنس، مدل و رنگ می پردازیم.

انواع قالب کیک بر اساس جنس

قالب کیک ها طبق جنس شامل موارد زیر است:

قالب های گالوانیزه:

قالب های گالوانیزه یکی از انواع قالب ها هستند که در پخت شیرینی و کیک از آن ها استفاده می شود. قالب های گالوانیزه بسیار شبیه به قالب های آلومینیومی هستند و برای استفاده از آن ها غالبا از کاغذ روغنی استفاده می شود.

قالب کیک شیشه:

از انواع قالب کیک می‌توان به قالب شیشه‌ای اشاره کرد که به قالب پیرکس هم مشهور است، تهیه کیک در این قالب‌ها آسان است و می‌توان مواد درون قالب را مشاهده کرد.

قالب‌های سیلیکونی:

یکی دیگر از انواع قالب‌های محبوب برای تهیه کیک قالب‌های سیلیکونی هستند که انعطاف پذیری خوبی داشته و مقاوم به حرارت بالا می‌باشند، از این قالب‌ها می‌توان برای تهیه دسرهای سرد هم استفاده کرد.

قالب کیک آلومینیومی:

قالب کیک آلومینیومی یکی از انواع قالب‌های کیک است که از انتقال حرارت خوبی برخوردار بوده و و درون آن کیک با سرعت بیشتری پخته می‌شود.

قالب استیل با روکش آلومینیوم:

قالب استیل با روکش آلومینیوم یکی دیگر از انواع قالب‌های کیک است که از جنس استیل بوده و از آلومینیوم و سیلیکون برای پوشش و جلوگیری از زنگ زدگی، چسبندگی و خش استفاده می‌شود.

قالب کیک تفلون:

قالب کیک تفلون از انواع قالب‌های کیک است که خاصیت نچسب بودن آن سبب شده کیک راحت‌تر و بدون چسبیدن مواد از قالب خارج شود.

انواع قالب کیک بر اساس رنگ

قالب های کیک طبق رنگ را میتوان شامل لیست زیر دانست:

قالب‌های روشن:

برای کیک‌های اسفنجی،کیک‌های تولد و دکور کیک با خامه می‌توان از قالب‌های روشن استفاده کرد. رنگ روشن این قالب‌ها سبب جذب کمتر گرما و افزایش مدت زمان پخت می‌شود.

قالب‌های تیره:

برای پخت شیرینی‌هایی مانند تارت می‌توان از قالب‌های تیره استفاده کرد زیرا رنگ تیره در قالب‌ها باعث جذب بیشتر گرما و کاهش مدت زمان پخت می‌شود.

انواع قالب کیک بر اساس مدل

و اما قالب های کیک دسته بندی شده بر اساس مدل قالب شامل:

قالب‌ ساده:

قالب‌های ساده کیک فاقد هرگونه طرح خاص بوده و می‌توان از آنها برای تهیه انواع کیک استفاده کرد.

قالب‌ کمربندی:

قالب‌های مدل کمربندی در اشکال دایره مربع و قلبی در بازار موجود هستند و این قالب‌ها دارای گیره‌ای بر روی بدنه بوده که جدا کردن کیک بدون آسیب به ظاهر آن را امکان‌پذیر می‌کنند.

قالب فانتزی:

برای تهیه کیک با طرح‌های فانتزی می‌توانید از قالب‌های مدل فانتزی استفاده کنید این قالب‌های تفلون برجستگی‌ها و طرح‌های خاصی دارند.

قالب شیفون دار:

برای پخت کیک‌های اسفنجی می‌توانید از قالب‌های مدل شیفون‌دار استفاده کنید، این قالب‌ها دارای استوانه توپر یا توخالی در مرکز بوده و باعث بهبود پخت کیک در قسمت‌های مرکزی می‌شود.

قالب تارت:

برای تهیه تارت یا پای تارت می‌توان از یک نوع قالب به نام قالب تارت استفاده کرد، این قالب‌ها اشکال مختلف داشته و دارای کفی متحرک و کنگره‌دار هستند.

قالب مستطیل:

برای تهیه انواع کیک و دسرهایی نظیر براونی و کوکی می‌توان از قالب کیک مستطیل شکل استفاده نمود، این قالب‌ها لبه‌دار و از جنس فلز یا شیشه هستند.

قالب مربع:

برای تهیه کیک های متراکم و انواع نان می ‌توان از قالب‌های مربع شکل استفاده نمود،این قالب‌ها تمام ویژگی‌های قالب مستطیل را داراست.

قالب گرد:

برای تهیه کیک می‌توان از قالب‌های گرد استفاده کرد، قالب‌های گرد از فلز ساخته شده و خیلی زود سرد و داغ می‌شوند و تزیین آنها بسیار آسان است.

قالب‌های مخصوص مافین:

برای تهیه مافین می‌توانید از قالب‌های مخصوص مافین استفاده کنید که معمولاً از جنس فلز ساخته می‌شوند و دارای دایره‌های توخالی هستند که برای ریختن خمیر مافین مناسبند. برخی از قالب‌های مافین هر قسمت از آن یک شکل خاص دارد و به طور همزمان می‌توان چندین کیک کوچک و زیبا با اشکال مختلف در آن تهیه کرد.

قالب‌های خاص:

برای تهیه کیک می‌توان از قالب‌های خاص استفاده کرد، این قالب‌ها معمولاً از فلز تهیه می‌شوند و سریع خنک می‌شود تا از سوختن کیک جلوگیری کنند.

قالب نان:

قالب نان یکی دیگر از قالب‌های کیک مستطیل شکل است که لبه‌های بلند آن باعث می‌شود تا ارتفاع نهایی کیک یا نان را به دقت تخمین بزنید.

قالب کیک حلقه‌ای:

قالب کیک حلقه‌ای یکی دیگر از انواع قالب‌های کیک است که شبیه به یک حلقه دارای یک لایه فلز نازک با دو سر متصل است. شما می‌توانید این حلقه را روی سینی فر قرار دادید و خمیر مایه کیک را درون آن ریخته و اجازه دهید کیک بپزد.