فصل تابستان با وجود گرمای و هوا تعطیلی مدارس فرصتی برای خانواده‌ها است تا به همراه کودکانشان برای شنا کردن به استخرها و سواحل بروند و در این هنگام ایمن نگه‌داشتن کودکان در کنار آب و پیشگیری از غرق‌شدن آنها نهایت اهمیت را پیدا می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین مهمترین نکته در شنای کودکان چه در استخرها و چه در سواحل حضور یک فرد تعیین‌شده بزرگسال برای زیرنظر داشتن آب است. هیچ‌وقت به تنهایی با کودکتان شنا نکنید.

همچنین بهتر است قبل از شنا در یک استخر یا ساحل به همراه کودکتان دستورها و قواعد ایمنی که برای آن محل خاص منتشر شده است، مطالعه کنید.

اگر در خانه استخر دارید

اگر در خانه استخر دارید، حتماً باید حصار ایمنی به دور آن کشیده شده باشد تا مانع از دسترسی بدون نظارت کودکان به آن شود.

بسیاری از حوادث غرق‌شدگی کودکان در استخرهای خانگی در هنگامی رخ داده است که آنها در زمان‌های غیرمنتظره بدون حضور بزرگ‌سالان به درون آب رفته‌اند.

مواردی از حوادث غرق‌شدگی کودکان گزارش شده است که آنها مدت زمانی کمتر از ۵ دقیقه دور از دید والدین به داخل استخر افتاده‌اند و غرق شده‌اند.

همچنین باید آموزش شنا را به کودکانتان جدی بگیرد و آنها وارد برنامه‌های یادگیری معتبر و ایمن شنای کودکان کنید.

اگر به همراه کودکتان در کنار آب هستید و کودکتان را پیدا نمی‌کنید، به یاد داشته باشید که اگر غرق‌شدگی کودک رخ داده باشد، حتی ثانیه‌ها اهمیت دارند.

ابتدا آب را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که کودک درون آب نیفتاده است. تجهیزات مناسب نجات کودک در چنین مواردی هم باید در خانه در دسترس باشد. ازجمله چیزی که بتوانید با آن کودک را از آب بگیرید، تلفن همراه در نزدیکی‌تان باشد تا بتوانید با استفاده از آن کمک بگیرید، جلیقه نجات و جعبه کمک‌های اولیه.

مهارت‌هایی که باید به کودکتان بیاموزید

همه کودکان باید بیاموزند چگونه در آبی که ارتفاع آن از سرشان می‌گذرد قدم بگذارند یا به درون آن بپرند و به شیوه‌ای ایمن به سطح آن بازگردند و همچنین بتوانند در آب شناور شوند یا در آن گام بردارند.

کودکان همچنین باید بتوانند به سرعت در آب جابه‌جا شوند و مکانی امن پیدا کنند و تنفس کردن را با حرکت به جلو در آب ترکیب کنند و از آب خارج شوند.

محیط را ایمن کنید

اگر چند نفر بزرگسال هستید که همراه با گروهی از کودکان می‌خواهید در استخر یا ساحل شنا کنید، یکی از بزرگ‌سالان گروه را به عنوان مراقب آب انتخاب کنید تا همیشه کودکان را زیر نظر داشته باشد.

بهتر است این نقش مراقبت از آب در فواصل زمانی کوتاه مثل هر پانزده دقیقه یکبار میان افراد بزرگسال گروه بچرخانید

هنگام حضور در استخر یا در سواحل عوامل و چیزهایی را که حواستان را پرت می‌کنند، از خود دور کنید.

تلفن‌ها، کتاب‌ها و مجلات را کنار بگذارید، زیرا غرق شدن کودکان اغلب بی‌صدا است و در کمتر از پنج دقیقه اتفاق می‌افتد.

وقتی شنا را تمام کردید، مطمئن شوید که همه شناورها و اسباب‌بازی‌های استخری را بردارید تا بچه‌های کوچک وسوسه نشوند برای گرفتن آنها به درون آب بازگردند.

به کودکان بیاموزید که از لوله‌های تخلیه استخر یا دستگاه‌های مکنده که می‌توانند مو یا دست‌ها و پاهای شناگران را به دام بیندازند، دوری کنند

با وجودی که نظارت ایمنی بر استخرهای عمومی انجام می‌شود، اما بد نیست اگر با کودکانتان به استخر می‌روید، وضعیت بخش تخلیه و زهکشی و دستگاه‌های مکنده آن را قبل از شنا کردن وارسی کنید.

نکات ایمنی دیگر

  • همیشه همراه یک دوست یا در جایی که نجات غریق بر آن نظارت دارد، شنا کنید. توانایی خود را دست بالا نگیرید و محدودیت‌های خودتان را بشناسید.
  • به کودکان کم‌سن یا کم‌تجربه جلیقه‌های نجات استاندارد بپوشانید. اندازه جلیقه نجات باید با قد وزن کودک هماهنگ باشد. هرگز شناورهای بازو یا حلقه‌های بادی شنا را جایگزین جلیقه نجات نکنید.
  • بهترین کار این است که کودکان در همه اوقاتی که در آب هستند، در دسترس یک فرد بزرگسال باقی بمانند و به آنها آموخته شود که برای همیشه برای نزدیک شدن به آب اجازه بگیرند.
  • قواعد ایمنی ازجمله ندویدن و هل ندادن دیگران روی عرشه استخر و فرو نکردن دیگران در آب را رعایت کنید. همچنین بهتر است هنگام شنا یا پریدن در آب از جویدن آدامس یا غذا خوردن پرهیز کنید.
  • کودکان را از عمق آب مطلع کنید تا در انتهای کم‌عمق آب شیرجه نزنند و آسیب نبینند.

شنا در سواحل

شنا در سواحل و آب‌های آزاد بسیار متفاوت از شنا در استخر است.

به کودکان درباره دید محدود و سطوح ناهموار در کف دریاچه و دریاها آموزش دهید. همچنین کودکان باید در مورد جریان‌ها و موج‌های زیردریایی که می‌توانند آنها را به زیر آب بکشند و از ساحل دور کنند، مطلع شوند.

هنگامی که در ساحل هستید، مهم است که از مکان‌های مشخص‌شده برای شنا یا تفریح استفاده کنید. به علائم هشداردهنده در مورد خطرات آب و تابلوهای مربوط به زمان حضور ناجیان غریق توجه داشته باشید.

منبع: همشهری آنلاین