تیم ملی فوتبال گرجستان مقابل اسپانیا، یونان نشد و این یک‌طرفه‌ترین مسابقه تاریخ یورو بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، دیگر تقریبا می‌توان اسپانیا را یکی از ۲مدعی اصلی جام دانست. بدی‌اش این است که ۲مدعی اصلی باید در مرحله بعد رودرروی همدیگر قرار بگیرند. اسپانیا با پیروزی ۴بر یک و بازگشت مقابل گرجستان شگفتی‌ساز، توانست بلیت یک‌چهارم پایانی را به‌دست آورد. این تیم حالا باید خودش را برای بازی مقابل آلمان آماده کند. گرجستان همان تیمی بود که در بازی‌های قبلی دیدیم؛ تیمی با داشتن ۲۶درصد مالکیت توپ و ضربات کم به سمت دروازه حریف و البته تکیه بیش از حد به دروازه‌بان خود. اما در این بازی شرایط به روال ۳بازی قبل برای آنها پیش نرفت، همین! شاید اگر داور بازی سوم مرحله گروهی ۲پنالتی را که باید برای پرتغال می‌گرفت، گرفته بود، همین بلا زودتر سر گرجی‌ها می‌آمد و در همان مسابقه ۴-۵گل می‌خوردند و حذف می‌شدند. آنها نتوانستند یونان یورو ۲۰۰۴باشند.

بعد از ۱۵دقیقه از شروع بازی، اسپانیایی‌ها ۸۹درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند و ۱۵۱پاس داده بودند. گرجستان ۱۳پاس داشت تا اینکه ماتادورها روی نخستین ضدحمله گل خوردند.

در مجموع، اسپانیا ۱۷شوت در نیمه‌اول داشت که بیشترین رکورد (از سال ۱۹۸۰) در نیمه‌اول یک بازی مرحله‌حذفی قهرمانی اروپا بود. ۳۵شوت اسپانیا در این بازی، بیشترین شوت آنها در یک مسابقه در جام‌جهانی (از سال ۱۹۶۶) یا یورو (از سال ۱۹۸۰) بود.

گرجستان ۲۹پاس در نیمه‌اول داشت که این کمترین تعداد پاس در نیمه‌اول یک مسابقه در تاریخ یورو بود. اسپانیا هم در این نیمه ۳۳۴پاس ثبت کرد که بیشترین تعداد پاس در تاریخ بود.

گل نوماند هشتمین گل به‌خودی بود که در یورو۲۰۲۴به ثمر رسید. تنها در یورو۲۰۲۰با ۱۱مورد، گل‌به‌خودی بیشتری در کل دوره مسابقات ثبت شد.

گرجستان در مرحله مقدماتی هم ۲شکست ۷بر یک و ۳بر یک مقابل اسپانیا متحمل شده بود. گرجی‌ها در این تورنمنت ۱۰۵ضربه یا شوت دریافت کردند که ۳۸تای آنها در چارچوب بود.

۲وینگر نوجوان اسپانیا یعنی یامال و نیکو ویلیامز در این بازی آمار ۱۲شوت، ۹موقعیت، ۱۶۰بار لمس توپ، ۹۶پاس صحیح از ۱۰۲پاس خود و ۱۹دریبل ثبت کردند.

نیکو با ۲۱سال و ۳۵۴روز سن پس از سسک فابرگاس (۲۱سال و ۳۷روز) و فران تورس (۲۱سال و ۱۱۵روز) سومین بازیکن جوان گلزن اسپانیا در ادوار یورو شد.

پیروزی ۴بر یک اسپانیا مقابل گرجستان قاطع‌ترین پیروزی تیمی است که در یک بازی در مسابقات قهرمانی اروپا گل اول را دریافت کرده.

برای نخستین بار از زمان فینال یورو۲۰۱۲(۴بر صفر مقابل ایتالیا)، اسپانیا در یک بازی مرحله‌حذفی در زمان قانونی بازی در یک تورنمنت بزرگ (جام جهانی و یورو) پیروز شد. هر یک از ۵بازی قبلی آنها در مرحله‌حذفی به وقت اضافه رفته بود که به ۲برد و ۳بار حذف منجر شد.

گرجستان هر ۷دیدار رقابتی خود با اسپانیا را باخته و ۲۳گل دریافت کرده و فقط ۴گل زده است.

لمینه یامال ۲پاس گل برای اسپانیا در یورو۲۰۲۴(در مقابل کرواسی و گرجستان) داده است. او نخستین نوجوانی است که پس از کریستیانو رونالدو در یورو۲۰۰۴(۲گل) در یک دوره از مسابقات قهرمانی اروپا بیش از یک پاس گل می‌دهد.

نیکو ویلیامز نخستین بازیکنی بود که در یک مسابقه قهرمانی اروپا یک گل، یک پاس گل و ۱۰۰درصد پاس صحیح (۴۶/۴۶) ثبت کرد.

فابیان روییس در ۴بازی اخیر خود برای اسپانیا در تمامی رقابت‌ها ۳گل به ثمر رسانده، این در حالی است که او در ۲۲بازی اول خود برای کشورش تنها یک گل زده بود.

یامال تنها بازیکنی است که تا این مرحله از یوور۲۰۲۴، موفق شده تعداد خلق موقعیت و دریبل‌هایش را ۲رقمی کند. هیچ بازیکنی در یورو۲۰۲۴، بیشتر از یامال موقعیت بزرگ گلزنی ایجاد نکرده (۴) و بیشتر از او پاس گل نداده (۲). او عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ مراحل حذفی یورو را نیز از آن خود کرد.

منبع: روزنامه همشهری