سقاخانه سه‌راه رشدیه یکی از سقاخانه‌های پرطرفدار تهران است که بیش از یک قرن قدمت دارد.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: سقاخانه سه‌راه رشدیه یکی از سقاخانه‌های پرطرفدار تهران است. زمان ساخت این سقاخانه با استناد به یکی از کاشی‌نگاره‌های آن، ۱۲۸۸ شمسی قید شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

به گفته اهالی محل، هنگام ساختن این سقاخانه، هنوز منزل مسکونی چندانی در محله وجود نداشت و فقط میدان ‌تره‌باری در این محدوده بود، به همین خاطر و برای اینکه مردم و خریداران در روشنایی‌ تردد کنند و همچنین با هدف تامین رفاه نسبی گذر مردم و مسیر گاری‌ها و درشکه‌های این میدان، فردی نیکوکار این سقاخانه را در ایـن محـل می‌سازد. البته این مکان بعدها توسعه بیشتری پیدا می‌کند و به شکل امروزی‌اش در می‌آید.

بنای آجری این سقاخانه امروزه جنب یک میوه‌فروشی قرار گرفته است و کاشی‌نگاره‌های زیبای آن که به روش کاشی هفت‌رنگ و با لعاب برجسته ساخته شده‌اند، چشمنواز است. همچنین نرده‌های فلزی این سقاخانه پر از انواع قفل‌ها و دخیل‌هایی است که به‌طلب نیاز بسته شدند.

از سوی دیگر، هنوز هم شمع‌خانه آن مانند گذشته پرفروغ است و در هر ساعت از شبانه‌روز شمعی نیم‌سوخته در آن دیده می‌شود. این شمع‌خانه در ایام محرم و عزاداری‌سالار شهیدان، پررونق‌تر می‌شود. منبع آب این سقاخانه شیر آبی است که در تابستان‌ها پذیرای مریدان فراوان آن است.

این مکان، بارها مورد مرمت قرار گرفته و قدمت بنای آجری کنونی آن را مربوط به بازسازی‌های حدود چهل سال پیش تخمین می‌زنند. تولیت فعلی سقاخانه هم با شخصی از افراد ناشنوا و کم‌بضاعت محلی است که پای همین سقاخانه شمع می‌فروشد.