لامین یامال ستاره جوان تیم ملی فوتبال اسپانیا در نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ رکوردهای زیادی را در دنیای فوتبال جابه‌جا کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در بازی با فرانسه همه رکوردهای ممکن برای یامال در دسترس بود. او می‌توانست به جوان‌ترین بازیکن تاریخ که مرتکب خطا می‌شود، توپ را به اوت می‌زند یا در زمین مسابقه نفس می‌کشد و... تبدیل شود و شد.

یامال با ۱۶سال و ۳۶۲روز سن رکورد پله را شکست و به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در مرحله نیمه‌نهایی یک تورنمنت مهم ملی بازی می‌کند یا گل می‌زند؛ جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو، جوان‌ترین سازنده گل تاریخ یورو، جوان‌ترین گلزن تاریخ لالیگا، جوان‌ترین بازیکن تاریخ لالیگا، جوان‌ترین گلزن تاریخ سوپرجام، جوان‌ترین بازیکن و جوان‌ترین گلزن تاریخ بارسلونا، جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا، جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی اسپانیا، جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، جوان‌ترین سازنده گل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا و جوان‌ترین بازیکنی که فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا را در این فصل اشتباه پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی او صعود منچسترسیتی و بارسلونا به فینال بود!

یک سال پیش در نیمه‌نهایی یورو زیر ۱۷سال، یامال مشابه گل استثنایی‌اش که سه‌شنبه به فرانسه زد، به تیم جوانان این کشور زده و مثل همین پریشب ‌هم شادی گل کرده بود اما در آن مسابقه اسپانیا با نتیجه ۳بر یک شکست خورد.

پله برای سالیان سال رکورد جوان‌ترین گلزن ادوار جام‌جهانی را در اختیار داشت. گلزن افسانه‌ای برزیل در نیمه نهایی جام‌جهانی ۱۹۵۸با ۱۷سال و ۲۴۴روز سن مقابل فرانسه قرار گرفت و هت‌تریک کرد. حالا اگر یورو و جام‌جهانی را با هم جمع کنیم، این رکورد به یامال می‌رسد. فرانسه درهرحالتی مقابل جوان‌ترین‌ها کوتاه می‌آید تا رکورد بزنند!

هنوز ۳روز به تولد ۱۷سالگی یامال مانده و او رکورد قبلی را تقریبا ۱۸‌ماه شکست.

در سمتی که یامال بازی می‌کرد، دلافوئنته در غیاب کارواخال محروم، از یک بازیکن ۳۸ساله در پست دفاع راست استفاده کرد. ناواس در این بازی به مسن‌ترین بازیکن نیمه‌نهایی تاریخ یورو تبدیل شد؛ با ۳۸سال و ۲۳۱روز سن. ناواس اولین‌بار نوامبر۲۰۰۹ به اردوی لاروخا دعوت شد و تنها بازیکن فهرست دلافوئنته است که سابقه قهرمانی جام‌جهانی۲۰۱۰ و یورو۲۰۱۲ را دارد.

منبع: روزنامه همشهری