برای بازی امشب در ترکیب تیم‌های هلند و انگلیس تعداد زیادی بازیکن غیربومی حضور دارند.

هلند - انگلیس

به گزارش همشهری‌آنلاین، دیروز با عکسی از تیم ملی کانادا و مقایسه آن با عکسی مشابه از دهه‌های قبلی این تیم شوخی ‌شد با این مضمون که اکثریت ترکیب این تیم را بازیکنان مهاجر و رنگین‌پوست متولد سایر کشورها تشکیل داده‌اند. در تیم‌های یوروی این دوره هم وضع به همین منوال است و برخی کشورها از بازیکنان دورگه در ترکیب خود بهره می‌برند. در جام‌جهانی۲۰۲۲فقط ۴کشور آرژانتین، عربستان، برزیل و کره‌جنوبی یعنی ۲تیم آسیایی و ۲تیم از آمریکای‌جنوبی بازیکن خارجی در ترکیب خود نداشتند. البته در تیم آرژانتین هم ریشه الکسیس مک‌آلیستر به اجدادی ایرلندی برمی‌گشت. بیشتر از همه این تیم ملی فرانسه است که در سال‌های اخیر از بازیکنان متولد کشورهای دیگر یا با والدین خارجی استفاده کرده؛ بازیکنانی از سراسر آفریقا به علاوه چهره‌هایی با ریشه آرژانتینی، بلژیکی، لهستانی و حتی قزاقستانی. در ترکیب دیشب این تیم مقابل اسپانیا هم بازیکنان زیادی با ریشه غیرفرانسوی حضور داشتند. حتی اسپانیا هم تازگی‌ها از این مورد استفاده کرده و به بازیکنانی با ریشه آفریقایی (فاتی، نیکو ویلیامز و یامال)، فرانسوی (پدری و لاپورت)، برزیلی (تیاگو آلکانتارا، دیگو کاستا و دوناتو) و... بازی می‌دهد. تیم ملی آلبانی با ۱۹بازیکن دوتابعیتی بیشترین بازیکن غیربومی را در میان ۲۴تیم حاضر در یورو۲۰۲۴ داشت. تیم ملی انگلیس هم ۱۰بازیکن غیربریتانیایی دارد که اگر بازیکنان ایرلند و اسکاتلند را هم به لیست غیربومی‌ها اضافه کنیم، تعداد آنها به ۱۴بازیکن افزایش می‌یابد. ۱۰بازیکن نیجریه‌ای و ۹بازیکن غنایی هم در رقابت‌های این دوره حضور دارند. آلمان، سوئیس، بلژیک، اتریش، سوئد، ژاپن، قطر، پرتغال و... هم ملی‌پوش غیربومی داشته‌اند. ۲تیم حاضر در دیدار امشب یعنی انگلیس و هلند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

انگلیس

سال‌های اخیر بازیکنان زیادی با ریشه خارجی در تیم ملی انگلیس بازی کرده‌اند، ازجمله هری مگوایر و جک گریلیش از ایرلند، ون‌بیساکا از کنگو، دله علی و فیکایو توموری از نیجریه، دنی ولبک از غنا، کالوم ویلسون، مارکوس رشفورد از سنت کیتس، جو ویلاک از مونتسرات، تیرون مینگز از باربادوس، کلوین فیلیپس، رحیم استرلینگ، بن گادفری، دنی رز، چیمبرلین، تامی آبراهام و ریس جیمز از جامائیکا، جیدن سانچو ترینیدادوتوباگو، هودسون اودویی از غنا، جیمز تارکوفسکی از لهستان، لوفتوس چیک از گویان، سسنیون از بنین، چالوبا از سیرالئون، بن چیلول از نیوزیلند و... در این تیم بازی کرده‌اند.

در تیم کنونی هم بیشتر دعوت‌شده‌ها ریشه غیرانگلیسی دارند: کایل واکر و ایوان تونی (جامائیکا)، مارک گهی (ساحل عاج)، دکلان رایس (ایرلند)، جود بلینگام، ابریش عزه و بوکایو ساکا (نیجریه)، جو گومز (گامبیا)، هری کین (ایرلند)، ترنت الکساندر آرنولد (آمریکا)، کیران تریپیر (پدر دورگه ولی اعلام نشده برای کدام کشور)، کوبی ماینو (غنا) و... و.

هلند

اکثر بازیکنان سیاهپوستی که در تیم ملی هلند بازی کرده‌اند، ریشه سورینامی دارند؛ یک کشور واقع در شمال آمریکای‌جنوبی که هنوز مستعمره هلند است. البته نارنجی‌ها بازیکنانی از ملیت‌های دیگر هم داشته‌اند؛ ازجمله جووانی فان‌برونخورست از اندونزی یا لوک دی‌یونگ از سوئیس و ... هلند در تاریخ خود از بازیکنان اندونزیایی زیادی هم بهره‌برده که دلیلش استعمار این کشور توسط هلند در سالیان گذشته است. از بازیکنانی نظیر هانس بلوم که تقریبا همه آنها غیراز فان‌برونخورست در یک قرن پیش عضو تیم ملی این کشور بوده‌اند. از بازیکنان سورینامی مشهور هلند هم می‌توان به نام‌های رایکارد، گولیت، هاسلبنک، کلایورت، سیدورف، آرون وینتر، ادگار داویدز، فان گوبل، آرون وینتر و... اشاره کرد. یوری مولدر بلژیکی بود، دی گوزمان کانادایی، ویلی لیپنس آلمانی، اولا جان از لیبریا، یوپ بوتمی از مالزی، آدام ماهر از مراکش، دانیوما از نیجریه، لوک و زیمن دی‌یونگ از سوئیس، گوس تیل از زامبیا و ... در مجموع ۴۶بازیکن اندونزیایی تاکنون در تیم‌های ملی بزرگسالان یا پایه هلند بازی کرده‌اند.

در تیم فعلی هلند بازیکنانی مثل ویرجیل فان‌دایک (پدری سورینامی و مادری چینی)، تیجانی رییندرز، یان ماتسن (اندونزی)، لوتسهارل خیرترویدا (کوراسائو)، ناتان آکه (ساحل عاج)، زیرکزی (نیجریه)، برایان بروبی، جرمی فریمپونگ، کودی خاکپو، ممفیس دیپای (غنا)، ژاوی سیمونز، دنیل مالن، خرافنبرخ، برخواین، واینالدوم و دنزل دومفریز (سورینام) اصلیتی غیرهلندی دارند.

کد خبر 866092
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha