مراسم عزاداری محرم و صفر در طول صدها سال با فرهنگ ایرانیان عجین شده و نمی‌توان هیچ آداب و رسوم و فرهنگ رسمی را به قوت آئین عزاداری آل الله در فرهنگ ایران یافت.

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ تکیه های رضا قلی خان و درخونگاه از قدیمیترین تکیه های تهران هستند که هنوز هم پر برجایند.

تکیه رضا قلی‌خان

نشانی: خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سیروس، خیابان تکیه رضا قلی‌خان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تکیه رضا قلی‌خان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بهارستان

مناسب: خانواده

معرفی: این تکیه در دوران قاجار، در محله عودلاجان و توسط رضا قلی‌خان ادیب، شاعر و تذکره‌نویس ساخته شده است.

کوچه‌ای به نام تکیه

اگر تعریف عزاداری‌های مردم قدیم تهران را شنیده باشید، حتما نام تکیه رضا قلی‌خان به گوش‌تان خورده است. بخش‌های تخریب نشده این تکیه تاکنون چندین‌بار مرمت و بازسازی شده‌اند. در تصاویر قدیمی در کنار این تکیه مسجد، سقاخانه و آب‌انبار هم ساخته شده بود. از نقش‌ونگارهای روی کتیبه تکیه پیداست که قدمتی همپای خودش دارد. در عزاداری‌ها اغلب در فضای میدانگاهی محوطه روبه‌روی تکیه، تعزیه اجرا می‌شود. برنامه‌های تکیه رضا قلی‌خان در ‌ماه محرم و صفر با تکیه قدیمی سادات‌اخوی همپوشانی دارد.

تکیه درخونگاه

نشانی: خیابان پانزده خرداد، ‌خیابان اکبرنژاد، خیابان سنگلج

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه گلوبندک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵خرداد

مناسب: خانواده

معرفی: قدمت این تکیه هم مثل اکثر تکیه‌های معروف تهران به دوران قاجار برمی‌گردد. این تکیه در روزهای عادی سال کارگاه نجاری است و در محرم و صفر تکیه عزاداری است.

حاجت‌روایی زیر نخل

این تکیه بیش از ۱۶۰سال قدمت دارد. وجود یک نخل قدیمی یکی از علت‌های معروفیت آن است. ۳قالیچه نیز که مزین به زیارت عاشوراست در این تکیه وجود دارد. معمولا دسته‌های عزاداری برای عبور از کنار نخل امام حسین(ع) نزاع کرده و این نزاع‌ها به خونریزی منجر می‌شد؛ به همین دلیل نام این محله به درخونگاه معروف شد و به دستور ناصرالدین شاه مدتی نخل عزاداری گرو گرفته شد تا از خونریزی جلوگیری شود. بانوان برای حاجت‌روایی در روز تاسوعا زیر نخل ۳۰۰ساله آن حلوا درست می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری