محدوده تهران قدیم همیشه دیدنی است؛ چه قرار باشد در بافت قدیمی خیابان‌ها و کوچه‌هایش قدم بزنیم، چه وقتی که سراغ دیدن آثار تاریخی می‌رویم. اما اگر دنبال یک گشت وگذار متفاوت هستید، این بار سراغ محله‌هایی بروید که قبلا در قاب تصویر فیلمسازان دیده‌اید.

چهارراه سيروس

همشهری- مهدیه تقوی راد: محله‌هایی که فیلم‌های سینمایی و سریال‌های زیادی در آنها فیلمبرداری شده‌اند و هنوز هم می‌توان حال و هوای تهران قدیم را در آنها حس کرد. از «پدرسالار» و «مهمان مامان» گرفته تا «خانه پدری» و «در چشم باد»، کوچه‌های تنگ، ‌معماری قدیمی خانه‌ها و حال و هوای متفاوت محله‌ها را در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی دیده‌اید.

محله عودلاجان

نشانی: خیابان ۱۵خرداد، کوچه عودلاجان

منطقه:۱۲

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ۱۵خرداد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:۱۵ خرداد

محله‌ عودلاجان آنقدر ویژگی‌های تاریخی دارد که در سال ۱۳۸۴با شماره‌ ۱۵۳۸۱در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و حتما ارزش بازدید دارد. این محله در گذشته یکی از آبادترین محلات تهران بود و بیشترین جمعیت را در تهران داشت. قسمتی از سریال شهرزاد لوکیشن خانه شهرزاد ساخته حسن فتحی، سریال پدرسالار و ‌فیلم سینمایی خانه پدری، به کارگردانی کیانوش عیاری از شاخص‌ترین آثاری هستند که در این محله فیلمبرداری شده‌اند. در سکانس‌های بیرونی این آثار، بافت قدیمی عودلاجان را دیده‌اید.

محله سیروس

نشانی: میدان قیام، خیابان ری

منطقه:۱۲

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه سیروس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: قیام

نام چهارراه سیروس را هم از زبان موسفیدها زیاد شنیده‌ایم، هم در فیلم‌ها و سریال‌ها. چهارراه سیروس از اصلی‌ترین راه‌های دسترسی به بازار تهران است. وجود بازار سیداسماعیل که از قدیم به فروش لوازم و وسایل دست‌دوم شهرت دارد، همسایگی با محله امامزاده یحیی، بازار نایب‌السلطنه و حمام قبله، ‌کاخ گلستان، محله عودلاجان، پامنار و خانه موزه شهید چمران، این محله را به مقصد یک گردشگری در بافت تاریخی تبدیل کرده است. فیلم «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس میرزایی هم در چهارراه سیروس فیلمبرداری شده است.

کد خبر 867475
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha