تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷

پزشکان در هند با موفقیت یک عمل جراحی نادر برداشتن دم از یک نوزاد سه‌ماهه از ایالت جنوبی تلانگانا در این کشور را انجام دادند.

به گزارش همشهری آنلاین، این جراحی که در ژانویه انجام شد و در اوایل این هفته بوسیله پزشکان بیمارستان محل بستری نوزاد بازبینی شد

مورد بازبینی قرار گرفت شامل برداشتن ۱۵ سانتی‌متری از منقطه لومبوساکرال (پایین کمر) این نوزاد می‌شد.

دکتر شاسانکا شکار پاندا، جراح اطفال در این بیمارستان گفت: «دم‌های انسانی بسیار نادر هستند و تقریباً ۴۰ مورد از آنها در مقالات پزشکی در جهان مورد اشاره قرار گرفته است.

از آنجایی که این خطر وجود دارد که دم باعث آسیب دیدن طناب نخاعی شود و بر کارکردهای ادراری و مدفوعی اثر بگذارد توصیه می‌شود جراحی در ماه‌های اولیه زندگی نوزاد انجام شود.

پزشکان می‌گویند تا به حال ۲۶ مورد دم استخوانی در انسان گزارش شده است.

اغلب افراد انسانی بدون دم به دنیا می‌آید زیرا این ساختار به تدریج با رشد جنینی جذب می‌شود.

برزیل هم در سال ۲۰۲۳ مورد مشابهی را گزارش کرد که در آن پزشکان یا جراحی یک دم ۶ سانتی‌متری را جدا مردند. این زائده با پوست پوشیده شده بود و در پشت نوزاد برجسته بود.

قبلاً جراحان مغز و عصاب درایالت شرقی اودیشای هند یک دم استخوانی در یک نوزد دوماهه را عمل کرده بودند.

دکتر پاندا گفت: «پس از برداشتن این دم ما طناب نخاعی کودک را بازسازی کردیم.او دچار اسپاینا بیفیدایی (مهره‌های شکاف‌دار)ی بود که به طناب نخاعی متصل بود که ما همزمان با بازسازی سخت‌شامه (دورا)آن را به دقت جدا کردیم.»

اسپاینا بیفیدا به عارضه‌ای گفته می‌شود در آن ستون فقرات جنین در رحم به خوبی شکل نمی‌گیرد.

به گفته پزشکان بهبودی پس از عمل نوزاد بدون حادثه بود. بیمار هیچ نقصان عصب‌شناختی نداشت و ترمیم محل زخم شش ماه پس از جراحی انجام شد. در این هنگام که عمل جراحی موفقیت‌آمیز شمرده می‌شد، جزئیات این عمل نادر بر روی پسر سه ماهه منتشر شد.

منبع: ایندپندنت

منبع: همشهری آنلاین