گاهی مسائلی وجود دارد که بدون اینکه متوجه شوید وارد زندگی شما می‌شوند، بهره‌وری شما را کاهش می‌دهند و مانع از رسیدن شما به اوج ظرفیت‌هایتان می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hack spirit، مسائلی که حواس شما را پرت می‌کنند، چه پیمایش بی‌معنا در رسانه‌های اجتماعی باشند و چه اعلان‌های مزاحم ایمیلی که مدام توجه شما را می‌طلبد، بیش از یک حواس‌پرتی جزئی هستند. آنها موانع جدی در مسیر موفقیت شما هستند.
حواس‌پرتی‌های روزمره دزدان زمان هستند و زمان گرانبهایی را که می‌توانید برای ارتقاء سطح زندگی استفاده کنید، از شما می‌گیرند.

بیایید ۸ عامل حواس‌پرتی روزمره که می‌توانند مانع از دستیابی شما به پتانسیل کاملتان در زندگی شوند را بررسی کنیم.

وقت آن فرا رسیده است که زمان خود را پس بگیرید و روی آنچه واقعا مهم است تمرکز کنید.

۱) بیش از حد وقت‌گذرانی در رسانه های اجتماعی
ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم که در آن پلتفرم های رسانه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند.

اما این پلتفرم‌ها، در عین حال که راهی عالی برای ارتباط با دیگران هستند، می‌توانند باعث کاهش بهره‌وری نیز بشوند.

در مورد آن فکر کنید. چند بار متوجه شده اید که بی‌هدف در فیس بوک یا اینستاگرام می چرخید و زمان را از دست می دهید؟

یا شاید هنگام تمرکز روی یک کار مهم، یک اعلان توییتر حواس‌تان را پرت کرده است؟

این شبیه گرفتار شدن در شن های روان است - هر چه بیشتر درگیر شوید، عمیق تر فرو می روید و بیرون آمدن از آن سخت تر می شود.

رسانه های اجتماعی ذاتا بد نیستند. اما وقتی شروع به کاهش بهره وری شما می کند و شما را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز می دارد، وقت آن است که در عادت های خود تجدید نظر کنید.

برای استفاده از رسانه های اجتماعی خود حد و مرزی را در نظر بگیرید. ساعات خاصی از روز را برای بررسی این پلتفرم ها اختصاص دهید و به آن پایبند باشید.

۲) انجام همزمان چند کار
مغز ما برای انجام چندین کار به طور همزمان ساخته نشده است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که انجام چند کار می تواند بهره وری را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

۳) اهمال کاری
ما همه این تجربه را داریم. آن گزارشی که باید بنویسید، پروژه ای که باید شروع کنید، یا حتی کار ساده سازماندهی میزتان - همه به «بعدا» موکول می شوند.

به تعویق انداختن، شما را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز می‌دارد.به تعویق انداختن کار می تواند مانند یک دوست آرامش بخش باشد که نویدبخش آرامش در حال حاضر است. اما حقیقت این است که این گرگی در لباس میش است.
هر چه بیشتر وظایف خود را به تعویق بیندازیم، آنها سخت تر می شوند. این یک چرخه معیوب از استرس و اهمال کاری بیشتر ایجاد می کند.

کلید غلبه بر اهمال کاری این است که وظایف خود را به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید و آنها را یکی یکی انجام دهید. همچنین می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تکنیک پومودورو استفاده کنید، که کار کردن در فواصل کوتاه متمرکز و استراحت‌های منظم را تشویق می‌کند.

هر کاری که انجام می دهید شما را یک قدم به پتانسیل کامل خود نزدیک می کند. اجازه ندهید اهمال کاری شما را باز دارد.

۴) هرج و مرج و به‌هم‌ریختگی
یک محیط نامرتب می تواند تمرکز را برای شما سخت تر کند و حتی می تواند به احساس استرس کمک کند. بی نظمی فقط فیزیکی نیست. به هم ریختگی دیجیتال، مانند صندوق ورودی ایمیل درهم و برهم یا فایل‌های به هم ریخته روی رایانه شما، می‌تواند عامل اصلی کاهش بهره‌وری باشد.

این می تواند پیدا کردن آنچه را که نیاز دارید برای شما دشوارتر کند و باعث ایجاد حس غرق شدن در شما شود.

اختصاص زمان برای سازماندهی فضاهای فیزیکی و دیجیتالی می تواند برای بهره وری شما معجزه کند. یک فضای کاری تمیز و منظم می تواند به شما کمک کند تا روی وظایف خود تمرکز بهتری داشته باشید و زمان تلف شده برای جستجوی اقلام گمشده یا غربال کردن انبوهی از کاغذها یا ایمیل ها را کاهش دهید.

بیایید با بی نظمی و هرج و مرج خداحافظی کنیم و محیطی آرام و سازمان یافته ایجاد کنیم که بهره وری را تقویت می کند و به ما کمک می کند تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنیم.

۵) کمال گرایی
تلاش برای تعالی قابل تحسین است. اما وقتی به یک وسواس کمال تبدیل شود، می تواند به یک حواس پرتی فلج کننده تبدیل شود.

ما انجام اقدام را به تعویق می اندازیم زیرا می ترسیم که "عالی" نباشد. حقیقت این است که کمال یک توهم است. ذهنی و همیشه در حال تغییر است.

آنچه برای یک شخص عالی است ممکن است برای دیگری نقص داشته باشد. و با هدف قرار دادن این هدف متحرک، خود را برای سرخوردگی و ناامیدی بی پایان آماده می کنیم.

ما باید جستجوی کمال خود را با دنبال پیشرفت جایگزین کنیم. بپذیرید که اشتباهات و نواقص بخشی از روند رشد ما هستند. بهتر است چیزی را ناقص خلق کنید تا اینکه اصلا خلق نکنید. پس بیایید از زنجیرهای فلج کمال رها شویم و پیشرفت را در آغوش بگیریم.

۶) بی توجهی به مراقبت از خود
نادیده گرفتن مراقبت از خود، حواس پرتی است که ما اغلب نادیده می گیریم.

ما خود را متقاعد می کنیم که وقتی به اهداف خود رسیدیم استراحت خواهیم کرد، بدون اینکه متوجه شویم با نادیده گرفتن سلامتی و رفاه خود مانع توانایی خود برای بهترین عملکردمان می شویم.

مراقبت از خود در مورد اطمینان از این است که از نظر جسمی و روحی برای انجام وظایف خود خوب هستید.

این در مورد درست غذا خوردن، خواب کافی، ورزش منظم و استراحت در صورت نیاز است.

با اولویت دادن به خودمراقبتی، نه تنها از سلامتی خود مراقبت می کنید، بلکه خود را برای تمرکز و بهره وری بهتر آماده می کنید.

۷) خون آشام های انرژی
خون‌آشام‌های انرژی افراد یا موقعیت‌هایی هستند که دائماً انرژی شما را تخلیه می‌کنند و باعث می‌شوند احساس خستگی کنید.

آنها می توانند یک همکار منفی، یک دوستی سمی یا حتی یک محیط استرس زا باشند.

این خون‌آشام‌های انرژی‌زا حواس شما را پرت می‌کنند، زیرا شما را از طرز فکر مثبتتان دور می‌کنند، مانع بهره‌وری شما می‌شوند و از دستیابی به پتانسیل کاملتان جلوگیری می‌کنند.

شناسایی این خون آشام های انرژی اولین قدم برای بازیابی انرژی شماست.

پس از شناسایی، به تعیین مرزها یا فاصله گرفتن از این منابع منفی فکر کنید.

برای رسیدن به پتانسیل کامل خود، بسیار مهم است که اطراف خود را با مثبت اندیشی و افرادی که به شما الهام می بخشند، احاطه کنید. اجازه ندهید خون آشام های انرژی زندگی را از رویاهای شما بمکند.

۸) نداشتن دید روشن
نداشتن چشم انداز روشن از جایی که می خواهید بروید، به راحتی می تواند حواس شما را از همه چیز پرت کند.

مانند یک کشتی بدون قطب نما، امواج زندگی شما را به اطراف پرتاب می کند و رسیدن به مقصد مورد نظرتان را دشوار می کند.

یک چشم انداز روشن به عنوان نقشه راه شما عمل می کند.

تصمیمات شما را هدایت می کند، شما را روی اهدافتان متمرکز نگه می دارد و به شما انگیزه می دهد که حتی در زمانی که شرایط سخت می شود ادامه دهید.

بنابراین، برای تعریف چشم انداز خود کمی زمان بگذارید. شما می خواهید به چه چیزی برسید؟

زندگی ایده آل شما چگونه به نظر می رسد؟ آن را بنویسید، تجسمش کنید و اجازه دهید شما را به سمت پتانسیل کاملتان هدایت کند.

منبع: همشهری آنلاین