نبش خیابان اتحادیه محله یوسف‌آباد، در ضلع شمال خیابان شهید مطهری، زمانی محل پرورش خوک بود. اما چرا خوک!؟ این کار در محله یوسف‌آباد ماجرای جالبی دارد و سابقه‌اش به دهه چهل خورشیدی و فعالیت کافه هامبورگ می رسد. قصه کافه و پرورش خوک ماجرای جالبی دارد.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : شاید برای بسیاری از اهالی یوسف آباد اینکه محدوده‌ای از خیابان ولیعصر که در دل محله‌شان قرار گرفته زمانی محل پرورش خوک بود و در آن جولان می داند جالب یا تصویری دور از ذهن باشد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جمشید رحمانی‌پناه از اهالی قدیمی این محله درباره ماجرای پرورش خوک‌ها تعریف می‌کند: «کافه هامبورگ یکی از کافه های معروف پرمشتری محله یوسف آباد بود و مالک ارمنی داشت. آن زمان کافه‌داری حسابی روی بورس بود و همه سعی می‌کردند برای جذب مشتری بهترین خدمات را ارائه دهند.»

به گفته رحمانی‌پناه، این کافه پاتوق بسیاری از چهره‌های سیاسی و درباری و به ویژه نظامیان بود. در کنارش، کمی پایین تر از سطح کافه، یک زمین مثلثی شکل بود که دسترسی به آن از طریق زیر زمین کافه میسر بود و درست همانجا بود که خوک پرورش می دادند و خوک ها در نهایت خوراک مشتریان کافه می شدند. در کنار این کافه و زمین پرورش خوک ها، پارکینگ گاری های آب شاهی هم قرار داشت.

فعالیت این کافه قدیمی تقریباً تا دهه پنجاه خورشیدی ادامه داشت اما بعد از آن مالک کافه را فروخت و خیلی نگذشت که با به زمین خوردن کلنگ ساخت مسجد شفا در آن محدوده در نهایت کافه به کلی و برای همیشه جمع شد. امروزه در محل پرورش خوک‌ها صنف لباس‌فروشی، پلاسکو فروشی و...فعال هستند.