تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۸

گروه ورزشی: لغو اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات و تورنمنت‌های بین‌المللی در شرایطی است که بسیاری از مسابقات پیش‌رو از اهمیت امتیازی بالایی برای مسابقات المپیک برخوردار بود

این اما تمام واقعیت‌ها نیست چه آنکه وزارت بهداشت پس از آنکه مانع سفر تیم‌های رزمی ایران به المپیک رزمی تایلند به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی شد، حالا در اقدامی توصیه کرده است که دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار نشود.

وزیر بهداشت با توجه به همه‌گیری ویروس آنفلوآنزای نوع A در دنیا و منطقه، خواستار تعویق برگزاری مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی در تهران شد. دکتر کامران باقری لنکرانی می‌گوید: «باتوجه به اینکه شیوع این ویروس در کشورهای منطقه افزایش یافته است، وزارت بهداشت از سازمان تربیت بدنی خواسته است که این بازی‌ها به تعویق بیفتد.»

مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی قرار بود مهرماه امسال به میزبانی تهران برگزار می‌شود اما همیشه با چالش‌های زیادی مثل کمبود اعتبارات مالی، درخواست غیرمنطقی کشورهای عربی برای تغییر نقشه خلیج‌فارس در مدال‌ها و بروشورهای مسابقات و اختلافات مسئولان مواجه بود.

افشارزاده که بامداد روز گذشته  از تایلند بازگشته است، تصریح کرد: «مشکل خاصی وجود نداشت. آنها  توانسته بودند آنفلوآنزا را کنترل کنند.

43 کشور حضور داشته و ایران و امارات جزو غایبان بودند. کشورهای شرق آسیا خود به شدت با این بیماری درگیر هستند و عرب‌ها نیز تیم کامل خود را اعزام نکرده بودند.»
وی به جلسه شورای اجرایی شورای المپیک آسیا اشاره کرد و افزود: «در این نشست درباره علل عدم اعزام ایران توضیح دادیم که مورد قبول قرار گرفت و شرایط بازی‌های داخل سالن آسیا بررسی شد.

این رقابت‌ها 12 تا 21 آبان‌ماه برگزار می‌شود و به تعویق نمی‌افتد.» افشارزاده درباره به حرکت درآمدن پرچم ایران در مراسم افتتاحیه گفت: «با توجه به قدرت ایران در ورزش‌های رزمی و به درخواست من این کار صورت گرفت.

با غیبت ایران سطح این مسابقات کاهش یافته است و خیلی‌ها به این مسئله اعتراف کردند.» وی در خصوص اعزام داوران ایران به این مسابقات افزود: «آنها از مسئولان برگزاری و داورانی هستند که از سوی اتحادیه‌های آسیایی دعوت شده‌اند. به همین دلیل باید می‌رفتند. اگر آنها نیز اعزام نمی‌شدند مشکلاتی ایجاد می‌شد. به هر حال نیاز به ارتباط با میادین بین‌المللی داریم.»

مشکلات تیم‌ها

بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی که در آستانه سفر برون مرزی هستند و به خصوص قصد اعزام تیم به مسابقاتی در شرق آسیا را دارند از هم‌اکنون در این مورد نگران هستند. در حالی که شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی آمار سفر به بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشورهای آسیایی در شرق این قاره را کاهش داده است، تیم‌های ملی والیبال مردان و زنان ایران سفر به ژاپن و ویتنام برای حضور در رقابت‌های انتخابی جهان و جام ملت‌های زنان آسیا را در موعد مقرر انجام خواهند داد.

دبیر فدراسیون والیبال با تاکید بر انجام شدن سفر تیم‎های ملی مردان و زنان به مسابقات ژاپن و تایلند گفت: «البته بازیکنان این تیم با در نظر گرفتن خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای‏ خوکی باید پیش از سفر در دوره‎های آموزشی فشرده شرکت کنند. طبق استعلامی که از فدراسیون پزشکی ورزشی گرفته‌ایم انجام سفرهای غیرضروری مانند حضور در تورنمنت‌ها لغو می‌شود اما شرکت در مسابقات رسمی با لحاظ شدن برنامه‌های آموزشی به قوت خود باقی می‌ماند.»

وی با اشاره به برنامه سفر تیم ملی مردان به چین یادآور شد: «از آنجا که سفر به این کشور برای آماده‎سازی هر چه بیشتر بازیکنان اهمیت زیادی دارد، آن را همچنان در دستور کار قرار داده‎ایم.» دبیر فدراسیون والیبال تصریح کرد:  «بر این اساس تیم‎های ملی مردان و زنان ما در رقابت‎های انتخابی جهان و قهرمانی آسیا که به ترتیب در ژاپن و ویتنام برگزار می‎شود، حضور خواهند داشت. اما بازیکنان و مربیان این دو تیم پیش از سفر به این دو کشور باید در دوره‎های آموزشی فشرده برای آشنایی با بیماری آنفلوآنزای خوکی و راه‎های پیشگیری از ابتلا به آن شرکت کنند.»