به گزارش واحد مرکزی خبر، فرامرز سروی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول این کمیسیون امروز در جمع خبرنگاران گفت: "بعد از 4200 نفر ساعت کارشناسی 11 کمیته تخصصی بررسی سانحه و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیما مشخص شد، خلبان دستورالعمل های پروازی مندرج در کتاب هواپیما را هنگام نشستن رعایت نکرده و کادر پروازی نیز حین تقرب و فرود آمدن روی باند شماره 13 فرودگاه تمرکز لازم را نداشته است."[گزارش همشهری از سانحه هوایی در فرودگاه مشهد]
وی افزود :"این هواپیما به علت رعایت نکردن مقررات پروازی با سرعت زیاد اقدام به تقرب و فرود آمدن می کند و خلبان نیز نمی تواند بر اساس دستور العمل، هواپیما را کنترل کند که از باند خارج و دچار سانحه می شود."
مسئول کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بررسی های انجام شده از جمله جمع آوری مدارک و اسناد هواپیما، مصاحبه با شاهدان، بررسی نوارهای مکالمه مراقب پرواز و اطلاعات رادار و جعبه سیاه و شکل ظاهری و کتاب هواپیما گفت: "در این بررسی ها علاوه بر کارشناسان داخلی ، کارشناسان بین المللی و کارشناسان شرکت سازنده هواپیما نیز حضور داشتند که در نهایت "عامل انسانی" علت بروز این سانحه تشخیص داده شد."
سروی با بیان اینکه علت 90 درصد سوانح هوایی در جهان " خطای انسانی " است، گفت:" آنچه برخی سایت ها و مطبوعات به عنوان دعوا و درگیری در کابین خلبان اشاره کرده اند در حقیقت ورود فرد غیرمسئول به کابین و نبود مدیریت متمرکز در کابین است."
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: "طبق مقررات، ورود افراد غیر گروه پروازی به کابین خلبان هنگام تقرب پرواز ممنوع و مسئولیت آن به عهده خلبان است که نتایج بازخوانی نوار مکالمات کابین نشان می دهد این مقررات رعایت نشده است."
سروی افزود: "خلبان و کمک خلبان این پرواز هر یک به ترتیب 14 هزار و 10 هزار ساعت پرواز و تجربه کافی داشته اند."
وی یادآور شد که بررسی سوانح در دنیا نشان می دهد سوانحی که رخ می دهد مربوط به خلبان های کم تجربه یا خیلی باتجربه است.