چه تیم‌هایی که در این فصل از رقابت‌های فوتبال اروپا برنده سوپرجام‌ شدند؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، هنوز فصل و لیگ‌های اروپایی به‌طور رسمی آغاز نشده‌ اما نخستین جام‌ها توزیع شده است.

انگلیس - منچسترسیتی

سوپرجام انگلیس که با نام کامیونیتی‌شیلد انجام می‌شود، شنبه در ورزشگاه ومبلی لندن بین دو غول شهر منچستر به‌عنوان قهرمانان لیگ و جام‌حذفی فصل گذشته برگزار شد. در این دیدار ۲تیم پس از تساوی یک – یک در ۹۰دقیقه، مستقیم به پنالتی‌ها رفتند. سانچو و ایوانز ۲پنالتی‌ یونایتد را خراب کردند و برناردو سیلوا هم یک ضربه را برای من‌سیتی از دست داد و سیتی پس از ۳سال پیاپی ناکامی سرانجام این جام را برد.

بلژیک - سن‌ژیلواز

تیم اونیون سن‌ژیلواز با نتیجه ۲بر یک بر تیم کلاب بروخه غلبه کرد و فاتح این دوره از سوپرجام بلژیک شد. بروخه که قهرمان ژوپیترلیگ شده بود، با ۱۷عنوان پرافتخارترین تیم سوپرجام محسوب می‌شود. این نخستین قهرمانی باشگاه رویال اونیون سن‌ژیلواز در این تورنمنت در تاریخ ۱۲۶ساله باشگاه بود.

هلند - فاینورد

سوپرجام هلند موسوم به جام یوهان کرویف خیلی زیبا و پرگل شد. ۲تیم فاینورد و آیندهوون ۴-۴مساوی کردند و در ضربات پنالتی این تیم فاینورد بود که ۴بر ۲بازی را برد و قهرمان شد. لوک دی‌یونگ ۲گل برای پی‌اس‌وی زد و سانتیاگو خیمنس ۲گل پنالتی برای تیم قهرمان. آیندهوون همچنان با ۱۴قهرمانی بهترین تیم سوپرجام هلند است؛ آژاکس ۱۰و فاینورد ۷جام دارند.

ترکیه - بشیکتاش

قرار بود سوپرجام ترکیه در عربستان برگزار شود اما بازیکنان ۲تیم به مناسبت جشن صدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری ترکیه، تی‌شرت‌هایی با طرح آتاتورک پوشیدند و به همین دلیل برگزارکنندگان از میزبانی این مسابقه انصراف دادند و ترک‌ها سوپرجام را در خاک خودشان برگزار کردند. بشیکتاش با ۲گل ایموبیله تازه‌وارد توانست قهرمان ۱۰۲امتیازی فصل پیش لیگ را در هم بکوبد و گالاتاسرای را ۵بر صفر ببرد. این دهمین قهرمانی بشیکتاش در سوپرجام بود و سنگین‌ترین شکست داخلی گالاتاسرای در ۲۰سال اخیر.

پرتغال - پورتو

پورتو به‌عنوان فاتح جام‌حذفی بر قهرمان لیگ پرتغال غلبه کرد. تیم سابق مهدی طارمی درحالی‌که ۳بر صفر از حریف عقب بود، به پیروزی ۴بر ۳مقابل اسپورتینگ رسید. پورتور برای بیست‌وچهارمین بار قهرمان سوپرجام پرتغال و پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها شد. تیم‌های بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون هر کدام ۹قهرمانی در سوپرجام دارند.

اروپا - چهارشنبه

سوپرجام اروپا چهارشنبه همین هفته بین تیم‌های رئال‌مادرید به‌عنوان فاتح لیگ قهرمانان و آتالانتا که لیگ اروپا را برده، در ورزشگاه ملی ورشوی لهستان برگزار می‌شود. رئال اگر آتالانتا را شکست بدهد، با ۶قهرمانی به پرافتخارترین تیم سوپرجام اروپا تبدیل می‌شود و از رکورد بارسلونا و آث‌میلان عبور می‌کند. تیم‌های فاتح لیگ اروپا تاکنون ۸بار سوپرکاپ را برده‌اند و فاتحان لیگ قهرمانان ۲۷بار و برندگان جام در جام ۱۲بار.


آلمان - یکشنبه بعد

سوپرجام آلمان یکشنبه هفته آینده بین بایرلورکوزن و اشتوتگارت برگزار می‌شود. با توجه به اینکه فصل پیش بایرلورکوزن با ژابی آلونسو هم در بوندس‌لیگا به قهرمانی رسید و هم در جام حذفی (با شکست دادن کایزرسلاترن)، تیم اشتوتگارت به‌عنوان نایب‌قهرمان لیگ در این دیدار حاضر می‌شود. لورکوزن در بای آرنا میزبان این مسابقه است. لورکوزن تنها یک‌بار سال ۱۹۹۳در این مسابقه حاضر بوده که باخته، یک سال قبل از آن هم اشتوتگارت سوپرجام آلمان را برده بود. بایرن‌مونیخ با ۱۰و دورتموند با ۶قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این جام هستند.

اسپانیا - نیم‌فصل

سوپرجام اسپانیا در نیم‌فصل و با حضور ۴تیم رئال‌مادرید، بارسلونا، بیلبائو و مایورکا در عربستان برگزار می‌شود. فصل پیش رئال‌مادرید این جام را در کنار لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا فتح کرده بود.

ایتالیا - نیم‌فصل

سی‌وچهارمین سوپرجام ایتالیا هم ژانویه با حضور ۴تیم اینترمیلان، آث‌میلان، یوونتوس و آتالانتا در عربستان برگزار می‌شود. اینترمیلان درصورت قهرمانی به رکورد یوونتوس (۹) می‌رسد. البته اگر خود یووه تصمیم به قهرمانی و فاصله انداختن بیشتر با نراتزوری نگیرد.

فرانسه - نامشخص

پاری‌سن‌ژرمن فصل گذشته در آخرین فصل حضور کیلیان امباپه در این تیم هم قهرمان لیگ یک شد و هم قهرمان جام‌حذفی. در نتیجه موناکو به‌عنوان تیم دوم لیگ باید سوپرجام را مقابل این تیم انجام بدهد. این مسابقه در دوحه قطر برگزار خواهد شد اما طبق اعلام قبلی فدراسیون فوتبال فرانسه قرار بود پاری‌سن‌ژرمن و موناکو روز ۸آگوست در چین با هم روبه‌رو شوند. علت انتخاب چین برای میزبانی شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک فرانسه با جمهوری خلق چین بود. اما مقامات چینی نتوانستند به موقع روند آماده‌سازی را انجام بدهند و میزبانی به دوحه رسید. هنوز زمان دقیق برگزاری این مسابقه مشخص نیست. پاریسی‌ها با ۱۲عنوان بهترین تیم سوپرجام فرانسه هستند و موناکو فقط ۴بار قهرمان شده.

منبع: روزنامه همشهری