امباپه برای نخستین بازی و کسب نخستین جام با پیراهن رئال‌مادرید در سوپرجام اروپا به میدان می‌رود.

امباپه

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب مهم‌ترین بازی پیش‌فصل اروپا در ورزشگاه ملی ورشو بین فاتح لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برگزار می‌شود. در ۵۲سالگی تولد سوپرجام، این چهل‌ونهمین دوره این مسابقه خواهد بود. آیا اسپانیایی‌ها به روند فوق‌العاده خود در فینال‌های این قرن ادامه خواهند داد؛ آن هم در یک نبرد تمام‌ایتالیایی روی نیمکت ۲تیم؟ در قرن بیست‌ویکم تیم‌های اسپانیایی‌ ۱۲بار فاتح سوپرجام شده‌اند؛ رئال ۵بار، بارسا و اتلتیکو هر کدام ۳بار و یک‌بار هم سویا به این جام رسیده. در واقع همه قهرمانی‌های اسپانیایی‌ها در سوپرجام، در قرن جدید به‌دست آمده است.

- تیم‌های اسپانیایی تاکنون ۱۶بار سوپرجام را برده و ۱۵بار هم باخته‌اند. اگر رئال امشب ببازد، آمار برد و باخت اسپانیایی‌ها در این جام برابر می‌شود. انگلیسی‌ها با ۱۰قهرمانی در رده دوم قرار دارند و جالب است که آنها دقیقا ۱۰بار هم سوپرجام را واگذار کرده‌اند. آتالانتا با قهرمانی امشب می‌تواند تعداد سوپرجام‌های ایتالیایی‌ها را با انگلیسی‌ها در عدد۱۰مساوی کند.

گاسپرینی

- هر دو تیم، فینال‌های فصل پیش را از رقیبان آلمانی برده‌اند؛ رئال توانست دورتموند را با گل‌های کارواخال و وینیسیوس شکست دهد و آتالانتا با ۳گل لورکوزن را برد و تنها شکست این حریف آلمانی را به آنها تحمیل کرد.
- آتالانتا برای نخستین بار در سوپرکاپ یوفا بازی می‌کند. لیگ اروپا نخستین جام بزرگ اروپایی آنها بود که با هت‌تریک آدمولا لوکمن، مهاجم نیجریایی تیم شهر برگامو مقابل لورکوزن به‌دست آمد. لوکمن ششمین هت‌تریک یک فینال بزرگ اروپایی را به نام خود ثبت کرد.

- گاسپرینی، سرمربی خلاق و موفق آتالانتا از رئال‌مادرید به‌عنوان بهترین و موفق‌ترین تیم جهان یاد کرده و گفته است: «باعث افتخار است که مقابل رئال‌مادرید به میدان می‌رویم و شاید حضور در این بازی سخت برای ما بهترین لحظه ممکن باشد.»

- گاسپرینی با ۶۶سال و ۱۱۷روز سن پس از ریموند گوتالز با ۷۱سال و ۲۳۱روز(لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۹۳)، یوپ هاینکس با ۶۸سال و ۱۶روز سن(لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۳) و الکس فرگوسن با ۶۶سال و ۱۴۲روز سن(لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۸) چهارمین مربی مسنی است که موفق به کسب یک جام مهم اروپایی شد. شاید امشب گاسپرینی بتواند دومین جام را با آتالانتا به‌دست بیاورد. او ۳فینال کوپا ایتالیا را با این تیم باخته.

- آتالانتا در این تابستان هزینه زیادی برای مهاجمان کرده است؛ ازجمله دائمی شدن قرارداد قرضی چارلز دی‌کتلار از میلان (فصل پیش ۱۴گل برای آتالانتا زده بود) و خرید متئو رتگی از جنوا. هزینه این دو بازیکن ۵۶میلیون یورو (۴۸میلیون پوند) شد.

- رئال غیر از آلابا مصدوم خاصی برای این بازی ندارد. اما در اردوی آتالانتا کوپماینرز از لیست خط خورده، البته نه به‌دلیل آسیب‌دیدگی. این هافبک هلندی که فصل پیش ۱۵گل برای آبی‌وسیاه‌ها زد و ۷پاس‌گل داشت، برای انتقال به یوونتوس به باشگاه فشار می‌آورد. گاسپرینی می‌داند که در طول فصل این بازیکن را در اختیار نخواهد داشت. قصه البلال توره نیز همین است و این بازیکن هم در آستانه جدایی است. در این بازی تیم ایتالیایی اسکالوینی، اسکاماکا و رافائل تولوی و همچنین زانیولو را که به‌تازگی خریده، به‌علت مصدومیت ندارد.

آنچلوتی

- قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا سیزدهمین جام آنچلوتی به‌عنوان سرمربی مادرید بود و برد در بازی امشب می‌تواند او را با رکورد میگل مونیوس (۱۴) برای بیشترین عنوان در تاریخ باشگاه برابر کند.
- سرمربی ایتالیایی رئال‌مادرید همچنین این شانس را دارد که با پشت سر گذاشتن پپ گواردیولا (۴) به پرافتخارترین سرمربی تاریخ سوپرجام اروپا تبدیل شود. او با ۵جام لیگ قهرمانان پرافتخارترین سرمربی این رقابت‌هاست.
- رئال‌مادرید در هیچ‌یک از ۲۶بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها با کارلتو شکست نخورده است (۱۷برد و ۹مساوی).این بهترین رکورد شکست‌ناپذیری تیم پس از رکورد عالی با زین‌الدین زیدان در ژانویه ۲۰۱۷بود که ۴۰بازی بدون شکست (۳۰برد و ۱۰مساوی) را ثبت کرده بود. آخرین شکست رئال در ژانویه ۲۰۲۴و مقابل اتلتیکومادرید در کوپا دل‌ری ثبت شد که در وقت‌های اضافه رقم خورد (۴بر۲).

پادشاه اروپا

- رئال‌مادرید در کنار آث‌میلان و بارسلونا ۵بار این جام را فتح کرده‌ است و امشب می‌تواند به‌تنهایی به پرافتخارترین باشگاه این جام تبدیل شود. سفیدها در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۱۷، ۲۰۱۶، ۲۰۱۴و ۲۰۰۲فاتح سوپرجام شده و ۳بار هم در این مسابقه شکست خورده‌اند؛ ۱۹۹۸، ۲۰۰۰و ۲۰۱۸.

- تیم‌های فاتح لیگ اروپا تاکنون ۸بار سوپرکاپ را برده‌اند، فاتحان لیگ قهرمانان ۲۷بار و برندگان جام در جام ۱۲بار.
- ۵سال از آخرین شکست رئال در یک فینال اروپایی می‌گذرد. آخرین باری که یک تیم در یک فینال اروپایی موفق به شکست دادن رئال‌مادرید شد، به سوپرکاپ اروپا در فصل ۱۹-۲۰۱۸و پیروزی ۴بر ۲ اتلتیکومادرید برمی‌گردد.
- رئال‌مادرید در سوپرکاپ اروپا؛ ۸بازی، ۵قهرمانی، ۳باخت، ۱۵گل زده، ۱۱گل خورده و ۲کلین شیت.

امباپه

- امشب نسخه رئالی کیلیان امباپه را خواهیم دید. احتمالا آنچلوتی از او به‌عنوان مهاجم نوک در سیستم ۳-۳-۴و در کنار وینیسیوس و رودریگو استفاده می‌کند. امباپه فصل گذشته در پی‌اس‌جی ۴۴گل و ۱۰پاس گل داشت و ۲۷گل و ۶پاس گل از این تعداد به‌عنوان مهاجم نوک ثبت شد. گزینه دیگر، استفاده از این مهاجم فرانسوی در کنار وینیسیوس به‌عنوان یکی از ۲مهاجم سیستم ۲-۴-۴لوزی است که آنچلوتی فصل پیش آن را با زوج وینی و رودریگو آزمایش کرده بود.

- آخرین بازیکنی که در نخستین بازی خود برای رئال‌مادرید موفق به گلزنی شد، جود بلینگام بود که آگوست ۲۰۲۳مقابل اتلتیک‌بیلبائو و در لالیگا گل زد.

- کیلیان امباپه در ۱۱فینال اخیری که برای باشگاه و تیم ملی کشورش بازی کرده است، ۸گل به ثمر رسانده، ازجمله یک گل در جام‌حذفی فرانسه در سال ۲۰۲۱، یک گل در لیگ ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۱، ۳گل در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲مقابل آرژانتین و یک‌گل در سوپرجام فرانسه سال ۲۰۲۱.

وینیسیوس

- بازیکن دیگری که از مسابقات بزرگ لذت می‌برد، وینیسیوس جونیور مهاجم برزیلی رئال است. او در ۱۰فینالی که برای رئال‌مادرید بازی کرده، مستقیم روی ۱۰گل نقش داشته است (۷گل و ۳پاس گل). وینیسیوس در ۲فینال آخر با رئال موفق بوده؛ در سوپرکاپ اسپانیا۲۰۲۴مقابل بارسلونا هت‌تریک کرد و فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا گل‌نهایی بازی را مقابل بوروسیا دورتموند به ثمر رساند.

- رسانه‌های رئالی و اسپانیایی خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه مهاجم برزیلی از الاهلی عربستان پیشنهاد قراردادی به ارزش یک‌میلیارد یورو برای ۵سال دریافت کرده است و اگر این انتقال انجام‌ شود چند ده‌میلیون یورو هم به رئال خواهد رسید. باشگاه اسپانیایی این پیشنهاد را رد کرده اما وینی هنوز برای گفتن نه صددرصد مطمئن نیست. در حالی از این انتقال بزرگ صحبت می‌شود که به‌تازگی گفته شد صندوق دولتی که برای خرید ستاره‌ها به باشگاه‌های عربستانی کمک مالی می‌کرد، دیگر قصد ندارد به این کار ادامه دهد.

مودریچ

- مودریچ می‌تواند امشب به پرافتخارترین بازیکن تاریخ باشگاه رئال‌مادرید تبدیل شود و ناچو را با ۲۶جام پشت‌سر بگذارد. کارواخال هم که ۲۵جام دارد، درصورت قهرمانی رئال به رکورد ناچو می‌رسد. مارسلو و بنزما هم ۲۵جام دارند.

کارواخال

- مدافع راست رئال یکی از گزینه‌های فعلی توپ طلای اروپا محسوب می‌شود. او می‌تواند با قهرمانی امشب تعداد جام‌های خود را به ۲۶جام در رئال افزایش دهد. دنی کارواخال از روز ۱۸ژانویه و شکست مقابل اتلتیکو در یک‌هشتم نهایی کوپا، تاکنون دیگر هرگز نباخته و در این مدت لالیگا، لیگ قهرمانان و یورو۲۰۲۴را فتح کرده است.

- او در ۲۶بازی بدون شکست رئال، در ۲۰بازی حضور داشته و با رئال ۱۲برد و ۸مساوی به‌دست آورده. تیم ملی اسپانیا نیز در ۶ماه اخیر فقط یک شکست در بازی دوستانه مقابل کلمبیا را تجربه کرده که در آن بازی هم دنی حضور نداشت. کارواخال در یورو ۵بازی داشت و همگی با برد همراه بود. کارواخال در رده باشگاهی و ملی ۲۷بازی متوالی بدون شکست را پشت ‌سر گذاشته.

- کارواخال در ۴قهرمانی سوپرجام رئال‌مادرید حضور داشته و امشب می‌خواهد جام پنجم را هم ببرد. او که در فینال فصل پیش لیگ قهرمانان گل زد، سال ۲۰۱۶سابقه گلزنی در سوپرجام اروپا و در بازی با سویا را دارد.

سابقه رویارویی

- این سومین باری است که رئال‌مادرید و آتالانتا با هم روبه‌رو می‌شوند. پیش از این آنها در بازی‌های رفت و برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۱-۲۰۲۰مقابل هم قرار گرفته بودند. رئال‌مادرید در هر دو بازی آن مرحله پیروز شد؛ در برگامو و به لطف ضربه فرلان مندی و اخراج رمو فرویلر، در ۱۷دقیقه، یک بر صفر پیروز شد و در خانه موقت خود در ورزشگاه آلفردو دی استفانو هم ۳بر یک به برتری رسید. رئال در آن فصل به نیمه‌نهایی رفت ولی با ۲شکست مقابل چلسی توماس توخل نتوانست به فینال راه یابد.

- آخرین باری که یک باشگاه اسپانیایی در سوپرکاپ یوفا با یک تیم ایتالیایی بازی کرد، ‌سال۲۰۱۰بود که اتلتیکومادرید در موناکو ۲بر صفر اینتر را شکست داد.

- کارلو آنچلوتی در دوران فوتبالش فقط یک‌بار به مصاف گاسپرینی رفته؛ روز ۲۶فوریه سال۱۹۸۹هر دوی این مربیان به‌عنوان بازیکن مقابل هم قرار گرفتند و کارلتو توانست با میلان ۶بر یک تیم گاسپرینی را شکست دهد. گاسپرینی در آن مسابقه یک گل به‌خودی هم به پسکارا زد. پس از آن مسابقه بود که آریگو ساکی با عبور از فشار انتقادات در ۱۶بازی پیاپی بدون شکست ماند و جام باشگاه‌های اروپا را هم فتح کرد.

نکته جدا

- از سال۲۰۲۰قرار شد به تیم برنده این مسابقه ۵میلیون یورو و به تیم بازنده ۳.۸میلیون یورو پاداش برسد.

کد خبر 874335
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha