یکی از مهم ترین عوامل پیروزی کودتای ۲۸ مرداد دست به یکی کردن اراذل و اوباش در این روز تاریخ‌ساز بود. البته درباره اینکه کدام یک از اراذل معروف و مشهور پیشقدم شد تا بساط دولت مصدق برچیده شود اختلاف نظرهایی وجود دارد. در اینجا نگاهی به ماجرای دست به یکی شدن اراذل معروف داریم.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : بعضی معتقدند در روز کودتا شعبان جعفری اولین کسی بود که اراذل و اوباش تهران را دور هم جمع کرد و بعضی هم معتقدند، شعبان جعفری ،معروف به شعبان بی مخ تا ظهر روز ۲۸ مرداد ماه در زندان بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اردشیرآل عوض، تهران پژوه درباره نحوه حضور اراذل و اوباش در روز کودتای ۲۸ مرداد توضیح می دهد: «حاجی‌خداداد یکی از باباشمل‌های معروف تهران بود که در جریان کودتای ۲۸ مرداد گروهی از اراذل و اوباش حامی شاه را از نظر مالی شارژ می‌کرد. طیب وقتی از قزوین به تهران مهاجرت کرد مورد حمایت او قرار گرفت. همین طیب بعد از کودتا و در خاطراتش می‌گوید که در روز کودتا ۱۰ بار چوب خریدند. آن‌طور که تخمین زده‌اند چیزی بین هزار تا ۳ هزار نفر چوب‌به‌دست، در روز ۲۸ مرداد با لباس یک‌شکل و شعارهای واحد از مکانی به نام «سرقبر آقا» در محله مولوی به سمت چهارراه مولوی و سه‌راه سیروس حرکت می‌کند تا از مقابل خانه سید محمد بهبهانی که مخالف مصدق بود عبور کنند و به سمت میدان بهارستان بروند. این گروه در میدان بهارستان در حمایت از شاه شعار می‌دهند.»

آل عوض در بخش دیگر صحبت هایش به اضافه شدن گروهی دیگر از اوباش از محله جوادیه یاد می کند: «فردی به نام بیوک که سردسته اراذل و اوباش جوادیه بود در میدان بهارستان به همقطارانش ملحق می‌شود تا به نمایندگان مجلس و مصدق تفهیم یا به عبارتی القا کنند که مردم دولت ملی را نمی‌خواهند. رژیم شاه و در رأس آن، فضل‌الله ‌زاهدی تلاش می‌کرد تا این اقدامات را مردمی جلوه بدهد.»

این تهران‌پژوه همچنین در باره مسیر حرکت شعبان جعفری و ‌دار و دسته‌اش می‌گوید: «لوطی‌ها و باباشمل‌ها در برخی دستگاه‌ها نفوذ زیادی داشتند و نفوذ آنها باعث شد تا شعبان جعفری در روز کودتا از زندان آزاد شود و با دار و دسته‌اش از چهارراه گلوبندک خودش را به جمع اراذل و اوباش چماق‌به‌دست در میدان بهارستان برساند.»