در روزهایی که گرمای تابستان بیداد می کند و وسایل سرمایشی جوابگو نیست بهترین راه رفتن به کنار رودخانه ها و آبشارهاست.

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌آبشارهایی که بی منت خنکی را به تن رهگذران هدیه می کنند و می توان ساعتها در کنارشان بی دغدغه گذر عمر را تماشا کرد. آبشارهای سنگان و کلوگان از آبشارهایی هستند که در روزهای گرم تابستان می توانند ساعات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورند.

نام مقصد:آبشار سنگان

نشانی: سولقان، روستای سنگان بالا

چه‌طور برویم: از بلوار کوهسار وارد مسیر جاده تهران، سولقان شده و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت روستای سنگان بروید.

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه

مناسب برای: بزرگسال

ارتفاع: ۳۰ متر

معرفی: آب آبشار از ارتفاع ۳۰ متری روی تخته‌سنگ‌های پایین‌دست سرازیر می‌شود و کمی پایین‌تر چند آبشار کوچک دیگر هم ایجاد می‌کند که محل خوبی برای آب تنی است.

پیاده روی کنار باغ‌های آلبالو

سفر از روستای سنگان بالا تا آبشار بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. در طول مسیر منتهی به آبشار از کنار رودخانه و باغ‌هایی عبور می‌کنید که درختان گردو، هلو، گیلاس، آلبالو و زردآلوی آن‌ها سر به کوچه زده‌اند. در جاهای مختلف روستا هم گیاهان سماق، گلپر و زرشک را می توانید ببینید. در سمت چپ آبشار، چند غار طبیعی وجود دارد. رودخانه فصلی سنگان هم یکی دیگر از دیدنی‌های حوالی آبشار است که حدود ۱۲ کیلومتر درازا دارد و از دامنه‌های شرقی کوه کرکو سرچشمه می‌گیرد و نهایتا با رودخانه کن در پایین دست یکی می‌شود.

نام مقصد: آبشار کلوگان

نشانی: شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای کلوگان

چه‌طور برویم: از اتوبان بابایی شرق وارد جاده لشگرک و سپس جاده اوشان- فشم ‌شوید. در امتداد مسیر در سمت راست تابلو ورود به جاده کلوگان را می بینید.

امکانات:سرویس بهداشتی، بوفه

مناسب برای: بزرگسالان

ارتفاع: ۴۰ متر

معرفی:کلوگان یک آبشار دو طبقه است که میانه آن یک سکو ایجاد شده و در پایین آبشار هم حوضچه کوچکی وجود دارد که محل مناسبی برای آب بازی است.

شب مانی در بالای آبشار

آبشار در مسیر یک رودخانه‌ فرعی قرار دارد. برای رسیدن به آبشار باید حدود ۳۰۰ متر در امتداد این رودخانه‌ حرکت کرده و از روستا حدود یک ساعت‌ونیم پیاده‌روی کنید. در مسیر دسترسی به آبشار باید از بخش‌های صعب‌العبوری بگذرید و آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید. اگر خواستید بالای آبشار بروید باید کمی قبل از آبشار از سمت راست دره، مسیر پاکوب را بالا بروید. این جا هم محل مناسبی برای اتراق و شب‌مانی است و هم چشمه کوچکی از آب آشامیدنی دارد.

منبع: روزنامه همشهری