گروه اجتماعی: همایش اختتامیه ستاد جشنواره‌های مهدوی کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم، شماری از چهره‌های اجرایی و علمی ذیربط ضمن توصیف فعالیت‌های جشنواره‌های مهدوی، درباره اهمیت آموزه مهدویت در عصر حاضر سخنرانی کردند.

ابتدا دبیر ستاد جشنواره‌های مهدوی کشور گزارشی از کارنامه این ستاد که دربرگیرنده 3 جشنواره مهدوی بود، عرضه و  خاطر نشان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال اصلاح الگوی مصرف، تصمیم گرفته شد افتتاحیه و اختتامیه 3 جشنواره مهدوی کشور به‌منظور هماهنگی در موضوع فراخوان‌ها و پرهیز از موازی‌کاری، به‌طور مشترک برگزار شود.

مراسم مشترک افتتاحیه در آغاز دهه مهدویت در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شده بود. این 3 جشنواره عبارت بودند از: دومین جشنواره بین‌المللی آخرین منجی، جشنواره طلیعه ظهور  و جشنواره آینده روشن. هر کدام از این جشنواره‌ها موضوع‌هایی را در حوزه آثار مکتوب و تصویری برای دریافت آثار مرتبط با موضوع امام زمان معین کرده بودند.

حسین استادآقا رایزنی با مجلس شورای اسلامی را برای تشکیل فراکسیون مهدویت از فعالیت‌های این ستاد برشمرد و یادآوری کرد: با همکاری این ستاد طرح تدوین آیین‌نامه جشن‌های مهدوی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آن در شورای فرهنگ عمومی کشور در دست بررسی است.

سپس مهندس افراسیابی، معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سخنانی، یکی از دلایل اشتیاق جهانیان را نسبت به منجی‌گرایی وجود تفکرات انحرافی دانست. وی گفت براساس احادیث، در زمان ظهور، رسانه‌ها قدرت عجیبی دارند و پیروان امام وظیفه دارند به فناوری‌ها و تولید محتوا تسلط پیدا کنند تا بتوانند معارف ناب اسلامی را عرضه کنند.

وی از ضرورت ارتباط هنرمندان با دیگر اقشار جامعه سخن گفت و خاطرنشان کرد: این سازمان برنامه‌هایی برای تقویت ارتباط بین نسل قدیم و جدید هنرمندان، بین هنرمندان و علما و‌ بین هنرمندان و مردم در دست تهیه دارد؛ مانند ایجاد باشگاه مجازی.

در ادامه حجت‌الاسلام پورسیدآقایی، رئیس پژوهشکده مهدویت در سخنان خود تصریح کرد: در عصر غیبت رسالت شیعه چیزی جز زمینه‌سازی برای ظهور نیست و اضافه کرد که قوی‌ترین رویکرد به آینده بشر، آموزه مهدویت است.

وی گفت: این حوزه ظرفیت زیادی برای تولید آثار هنری دارد و از هنرمندان، نویسندگان، شاعران و بازیگران خواست در این عرصه بیشتر فعالیت کنند.

آخرین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بود که در سخنان خود انقلاب اسلامی را فریاد انتظار منجی عالم بشریت، حضرت ولی‌عصر، امام زمان حجت‌‌بن‌‌الحسن‌عسکری توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که این انقلاب بتواند ظرفیت‌های ارزشمند اعتقادی و رفتاری خود را ارائه دهد و در راه عینیت بخشیدن به آموزه‌های دینی در مدیریت جامعه انسانی گام بردارد، مکتب انتظار را به دنیای امروز معرفی کرده است.

در پایان، جوایز برگزیدگان این جشنواره‌ها در بخش‌های مختلف آثار تصویری و آثار مکتوب از قبیل وبلاگ، مقاله، گزارش، نماهنگ، عکس و فیلم داستانی اهدا شد.