ظاهرا گوندوغان پس از یک فصل حضور در بارسلونا تصمیم به جدایی از این باشگاه گرفته و می‌خواهد به سیتی برگردد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایلکای گوندوغان، کاپیتان ترک‌تبار تیم ملی فوتبال آلمان که با ۸۲بازی و ۱۹گل ملی از مانشافت خداحافظی کرد، به‌زودی و پس از یک فصل حضور از بارسلونا هم خداحافظی می‌کند. با بازگشت احتمالی این بازیکن به سیتی، چه اتفاقاتی برای ۲باشگاه رخ می‌دهد؟

منچسترسیتی

گواردیولا که در نقل‌وانتقالات تابستانی فقط ساوینیو، وینگر فصل پیش خیرونا را با ۲۵میلیون یورو خریده، گفته بود برای جانشینی رودری و کایل واکر باید بازیکن بخرد. پپ که بازیکنی مثل خولیان آلوارس را به‌عنوان پنجمین صادرات گران تاریخ لیگ برتر با رقم ۷۰+۲۵ میلیون یورو به اتلتیکو فروخته، نسبت به بازگرداندن گوندوغان بی‌میل نیست. در بازی‌هایی که رودری غایب است، حضور چنین بازیکنی در سیتی ضروری به‌نظر می‌رسد. فصل پیش هر بار رودری به‌دلیلی در ترکیب نبود، من‌سیتی باخت یا به‌سختی امتیاز گرفت. او در منطقه‌ای بازی می‌کند که به ترکیب عمق می‌دهد. فصل پیش کالوین فیلیپس آماده نبود و کواچیچ و نونیس هم نتوانستند تأثیر زیادی بگذارند. به‌راحتی می‌شود فهمید که چرا تجربه گوندوغان می‌تواند برای کسب پنجمین عنوان متوالی به سیتی کمک کند. گواردیولا پیش از این در مورد هوش این بازیکن آلمانی صحبت و پیش‌بینی کرده که او یک سرمربی موفق خواهد شد. شاید بازی زیردست گواردیولا بتواند او را برای حضور در این مسیر مصمم‌تر کند.

سرمربی اسپانیایی با حضور بازیکنان پابه‌سن گذاشته در ترکیب تیمش مشکلی ندارد. او حتی کریستیانو رونالدو را هم می‌خواست اما رونالدو ترجیح داد پس از تماسی که فرگوسن با او گرفته بود، به منچستریونایتد برود و فوتبالش را در اروپا نابود کند.

قدر ندیده

بازیکن آلمانی غیراز قابلیت‌های پنهانش، روی گل‌ها هم نقش زیادی دارد. رودری گفته گوندوغان قدرندیده‌ترین بازیکنی است که دیده. گوندوغان در ۳۰۴بازی دوران فوتبالش ۶۰گل و ۳۸پاس‌گل دارد. او در آخرین فصل حضور در منچسترسیتی با ۸گل و ۵پاس‌گل در ۳۱بازی لیگ، کمک کرد تا باشگاه چهارمین قهرمانی پیاپی لیگ برتر را جشن بگیرد و همچنین نخستین عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان را کسب کند.

گوندوغان فصل پیش هم بازیکن اصلی بارسا بود و در ۳۶بازی لالیگا ۵گل به ثمر رساند و ۹پاس گل داد اما هرگز از سوی هواداران و رسانه‌ها مورد استقبال قرار نگرفت. بازی او زیاد به چشم نمی‌آید و حتی زمانی که گل می‌زند و پاس گل می‌دهد، باز هم کسی از او صحبت نمی‌کند.
گوندوغان به‌صورت رایگان از بارسا جدا می‌شود، بدون هزینه انتقال؛ او رایگان آمد و رایگان خواهد رفت. گوندوغان در بازی‌های بزرگ، بزرگی نکرد و گاهی در مصاحبه‌هایش حرف‌هایی زد که به مذاق هواداران متعصب خوش نیامد. سودی که از این جدایی به بارسلونا می‌رسد، پس‌انداز دستمزد ۱۰میلیون یورویی این بازیکن است تا از آن برای پرداخت بخشی از هزینه انتقال اولمو به لایپزیش و همچنین آزادسازی بخشی از سهمیه دستمزدهای باشگاه استفاده کند.

تأثیر پپ

فصل پیش بازیکنان منچسترسیتی یکی از بهترین تیم‌های دنیا را در کنار هم ساخته بودند اما تک‌تک آنها واقعا چیزی ندارند. مثلا همین فیل فودن را ببینید که دیروز جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ برتر را دریافت کرد. او در یورو بازیکن ثابت تیم ملی انگلیس بود اما هیچ تأثیری نداشت و یکی از بدترین بازیکنان اصلی جام بود. کایل واکر و جان استونز در خط دفاعی سه‌شیرها اشتباهات زیادی داشتند و تورنمنت خوبی را سپری نکردند. دوکو و دی‌بروینه در تیم ملی بلژیک کاری از پیش نبردند و دوکو یکی از بدترین بازیکنان شیاطین سرخ بود. کانسلو، برناردو سیلوا و روبن دیاس در ترکیب تیم ملی پرتغال جزو بدها بودند و خود پرتغال هم بد بود. هالند که اصلا نتوانست تیم ملی نروژ را به یورو برساند و جک گریلیش به‌دلیل ضعف فنی از لیست تیم ملی انگلیس خط خورد. آکانجی با سوئیس، آکه با هلند، گواردیول و کواچیچ با کرواسی و... همگی تورنمنت‌های ملی بدی را سپری کردند.
خولیان آلوارس در ترکیب تیم المپیک آرژانتین در پاریس روی هیچ گلی تأثیر نگذاشت. رودری تنها بازیکن من‌سیتی بود که در یورو هم در حد خودش درخشید. البته او هم بهترین بازیکن تیم قهرمان یورو نبود و زیر سایه ستاره‌هایی نظیر یامال، نیکو، دنی اولمو و حتی کارواخال قرار گرفت. همه این بازیکنان زیرنظر گواردیولا عالی کار می‌کنند، اما در تیم‌های دیگر به بازیکنانی معمولی تبدیل می‌شوند. بهترین نمونه، همین گوندوغان است که می‌تواند با بازگشت به سیتی، خودش را نجات دهد.

بارسلونا

هانسی فلیک آلمانی که به آرزویش رسیده و سرمربی بارسا شده، مثل آنچلوتی کم‌توقع است. او چندبار گفته به همین بازیکنانی که دارد و استعدادهای لاماسیا راضی است. او چند بازیکن را از دست داده؛ گویو با ۶میلیون یورو به چلسی رفته، ژائو فلیکس که قرضی از اتلتیکو آمده بود به چلسی فروخته شده، خولیان آلوارس که البته بازیکن تیم اصلی نبود با ۱۰میلیون یورو به بورنموث انگلیس واگذار شده، شادی ریاض با ۹میلیون به رئال بتیس، استانیس پدرولا با ۳میلیون به سمپدوریا و اوریل رومئو قرضی به خیرونا رفته‌اند و ژائو کانسلو هم در پایان قرارداد قرضی‌اش به منچسترسیتی برگشته و احتمال دارد به الهلال فروخته شود. سرخی روبرتو هم که از باشگاه دوران کودکی‌اش خداحافظی کرده، تازه دیروز مشخص شد قرار است به تیم تازه صعودکرده کومو در سری‌آ بپیوندد و زیرنظر همبازی سابقش، سسک فابرگاس، بازی کند.

از میان این بازیکنان رومئو هم‌پست گوندوغان بود. یعنی فلیک در پست هافبک میانی یا دفاعی ۲بازیکن را از دست داده. لاپورتا در عوض، برای فلیک مدام وینگر می‌خرد. دنی اولمو اخیرا با رقم ۵۵+۷میلیون یورو از لایپزیش بازگردانده شده. پائو ویکتور که در ال‌کلاسیکوی پیش‌فصل ۲گل به رئال زد، برای نیمکت‌نشینی لواندوفسکی از تیم ب جذب شده. او بازیکن آکادمی و تیم اصلی خیرونا بوده و بارسلونا برای جذبش ۲.۷میلیون یورو هزینه کرده است. روکه برزیلی که با کلی سروصدا و ریخت‌وپاش از برزیل آمده بود، آینده‌ای در باشگاه ندارد و به‌زودی به باشگاهی دیگر قرض داده خواهد شد؛ احتمالا رئال بتیس. آنسو فاتی هم که یک فصل به‌جای بیمارستان بارسلونا در بیمارستان برایتون روزگار گذراند، برگشته و باز هم مصدوم شده. شایعه جذب قرضی کینگزلی کومان از بایرن‌مونیخ هم هنوز مطرح است. تازه، لاپورتا که نتوانسته نیکو ویلیامز را از اتلتیک بیلبائو برای پست وینگر چپ بخرد، علاقه زیادی به جذب رافائل لیائو دارد اما باشگاه میلان به این باشگاه اسپانیایی که اوضاع اقتصادی نامشخصی دارد پاسخ منفی داده. معلوم نیست این همه وینگر به چه درد تیم می‌خورد!

با وجود این همه بازیکن هجومی و وینگر، بازیکنانی که نام برده شدند و بازیکنانی نظیر لواندوفسکی، فران تورس، رافینیا و... که بارسا دارد، یک خرید ایتالیایی هم در راه است. فدریکو کیزا که با تیاگو موتا و باشگاه یوونتوس به مشکل خورده، فعلا در دسترس است. این وینگر ایتالیایی حاضر است ۱.۵میلیون یورو به باشگاه تخفیف و دستمزد خود را به ۴میلیون یورو کاهش دهد تا امکان خریدش برای بارسلونا فراهم شود. خرید او هزینه بالایی ندارد و بارسا می‌تواند با ۱۵میلیون این ستاره را به آرزویش برساند.

یوونتوس می‌خواهد به انتقال این بازیکن به اسپانیا سرعت ببخشد تا مبادا او در پایان فصل و با پایان یافتن قراردادش، رایگان به اینترمیلان برود. اینتر به سبک ماروتا - مدیر ورزشی باشگاه - بازیکنان زیادی را رایگان جذب کرده است. با انتقال کیزا به اینترمیلان، رقیب مستقیم یووه تقویت خواهد شد و این چیزی نیست که باشگاه تورینی دنبالش باشد. در همین پنجره نقل‌وانتقالاتی هم کیزا مورد توجه اینتر بوده است.

فلیک بازیکنان دیگری را از تیم ب فراخوانده؛ هکتور فورت برای خط حمله، میکاییل فایه برای دفاع میانی، مارک کاسادو برای هافبک دفاعی و... اریک گارسیا هم از قرارداد قرضی از خیرونا برگشته و برای بازی در دفاع میانی آماده است. وضعیت مارکوس آلونسو هنوز مشخص نیست اما باید برود. لنگله باز هم به تیم برگشته و باشگاه نمی‌داند با دستمزد نجومی سالی ۲۰میلیون یورویی‌ او چه کند. فصل پیش حقوق این مدافع فرانسوی به‌عهده استون‌ویلا بود. قرارداد قرضی سرجینیو دست با آیندهوون به پایان رسیده اما احتمالا تمدید خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری