قهرمان فصل قبل بوندس‌لیگا فردا شب در دیدار افتتاحیه بوندس‌لیگا به مصاف مونشن‌گلادباخ می‌رود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، فصل تازه بوندس‌لیگا از فرداشب و در دیدار افتتاحیه بین قهرمان فصل پیش یعنی بایرلورکوزن با مونشن‌گلادباخ آغاز می‌شود؛ آغاز سخت برای مدافع عنوان قهرمانی. لورکوزن فصل پیش با ژابی آلونسو سه‌گانه داخلی آلمان شامل بوندس‌لیگا، جام حذفی و سوپرجام را برد و این مربی اسپانیایی یک جام از کل تعداد جام‌های کسب شده تاریخ این باشگاه بیشتر به‌دست آورد. آنها فصل پیش را بدون شکست به پایان بردند و تنها شکستی که داشتند خارج از آلمان و در فینال لیگ اروپا مقابل آتالانتا بود.

در این فصل بایرن‌مونیخ با آوردن ونسان کمپانی به جای توماس توخل ناراضی و چند خرید گران‌قیمت نظیر ژائو پالهینیا (فولام) و میشل اولیس (کریستال پالاس)، حریف سخت‌تری خواهد بود. آنها یکشنبه با ولفسبورگ بازی دارند. دورتموند هم که سرمربی فینالیست اروپایی خودش -ترزیچ- را از دست داده و با دستیار او -نوری شاهین- ادامه خواهد داد، فردا یک بازی سخت با اینتراخت در پیش دارد.

بایرنی‌ها می‌خواهند انتقام فصل پیش را از بایر بگیرند؛ از تیمی که نوار ۱۱قهرمانی پیاپی آنها را قطع کرد اما در شبیه‌سازی‌هایی که ابررایانه‌ اپتا انجام داده، بایرلورکوزن این فصل می‌تواند از قهرمانی خود دفاع کند. طبق این پیش‌بینی بایر ۴۹درصد و بایرن‌مونیخ ۲۱.۷درصد شانس قهرمانی دارد. بوروسیا دورتموند، بوروسیا مونشن‌گلادباخ و هامبورگ در رده‌های بعدی قرار دارند.

تنها کار لورکوزن برای تقویت تیم، قانع کردن آلونسو به ماندن بود و این تیم خرید چندانی نداشت. آلونسو که از اکتبر۲۰۲۲ هدایت لورکوزن را بر عهده گرفته، پس از پپ گواردیولا (۲.۵۲) و هانسی فلیک (۲.۴۵) میان مربیان تاریخ بوندس‌لیگا نسبت به هر بازی بیشترین امتیاز را (۲.۲۵) دارد؛ بالاتر از اوتمار هیتسفلد کبیر و ادن ترزیچ.

فصل گذشته لورکوزن در کل فصل بوندس‌لیگا شکست نخورد. در تاریخ لیگ، فقط ۲ تیم روند شکست‌ناپذیری طولانی‌تری در بوندس‌لیگا داشته‌اند: هامبورگ (۳۶بازی از ۱۹۸۲تا ۱۹۸۳) و بایرن (۵۳بازی از سال ۲۰۱۲تا ۲۰۱۴).

قهرمان فصل قبل بوندس‌لیگا در ۲۲دوره گذشته (۱۷برد و ۵مساوی) از شکست در هفته نخست لیگ دوری کرده. اتفاقا آخرین تیمی که توانست در هفته اول، مدافع عنوان قهرمانی لیگ را شکست دهد، همین مونشن گلادباخ بود که سال۲۰۰۱ با رهبری هانسی مایر یک بر صفر بایرن‌مونیخ را برد. گلادباخ فصل پیش خوب کار نکرد و با ۳۴ امتیاز فصل را به پایان برد و فقط نسبت به ۳فصلی که در این لیگ حضور داشته‌اند، بیشتر امتیاز گرفت.

تیم‌های لایپزیش و اشتوتگارت هم شانس‌ کمی برای قهرمانی دارند. با اینکه لایپزیش دنی اولمو را به بارسلونا داده ولی ساکسون‌ها هنوز از هیجان‌انگیزترین مهاجمان لیگ بهره می‌برند. لویس اوپندا فصل گذشته ۲۴گل به ثمر رساند و عنوان سومین گلزن برتر لیگ را داشت. بنیامین ششکو که سوژه مورد علاقه تعداد زیادی از تیم‌های لیگ برتری ازجمله آرسنال بود، ترجیح داد یک فصل دیگر با لایپزیش بماند. او در هر ۷بازی اخیر خود در بوندس‌لیگا گل زده است. ژاوی سیمونز هم همین داستان را دارد. این هافبک بازی‌ساز هلندی پس از یک سال حضور قرضی در پاری‌سن‌ژرمن، دوباره در ترکیب تیم حضور خواهد داشت. این در حالی است که او پیشنهادهای زیادی از منچستریونایتد، بایرن‌مونیخ و... داشت.

تیم‌هایی که بیشترین شانس را برای سقوط به بوندس‌لیگا-۲ دارند، به‌ترتیب بوخوم با ۳۶.۸درصد احتمال، هولشتاین کیل تازه‌صعودکرده با ۳۵.۶درصد، سانت(سن) ‌پائولی با ۳۳.۵ و آگزبورگ با ۲۱.۲درصد احتمال سقوط هستند. هولشتاین کیل نخستین نماینده ایالت شلسویگ-هولشتاین در لیگ برتر آلمان است. فصل پیش کلن و دارمشتات سقوط کردند و بوخوم که در رده شانزدهم جدول قرار گرفته بود، در دیدار پلی‌آف از سد فورتونا دوسلدورف عبور کرد و در بوندس‌لیگا ماند. سن‌پائولی برای نخستین‌بار از زمان آغاز لیگ فوتبال آلمان در سال ۱۹۶۳ در لیگ بالاتر و بالاتر از جایی که هامبورگ حضور دارد، بازی خواهد کرد. آنها فابیان هورتزلر، سرمربی خود را به برایتون داده و الکساندر بلسین را از تیم بلژیکی اونیون سن‌ژیلواز گرفته‌اند و حالا سومین شانس سقوط هستند و احتمال دارد به پلی‌آف بروند. درباره آگزبورگ هم یک پیش‌بینی تکراری که به شوخی تبدیل شده است، وجود دارد؛ اینکه هر فصل آنها جزو کاندیداهای سقوط به دسته ۲ هستند اما در پایان فصل این آگزبورگ است که همه را شگفت‌زده می‌کند. این داستان از سال۲۰۱۱ مدام در حال تکرار است.

منبع: روزنامه همشهری