اولین قدم‌ها برای ساخت بیمارستان یا به اصطلاح آن روزها مریضخانه در دوره ناصرالدین شاه و با الگو برداری از آنچه در سفرشاه قاجار به اروپا دیده بود ساخته شد. ساخت بیمارستانی برای کودکان هم رهآورد همین سفرهای شاه به اروپا بود.

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد: بعد از ساخت اولین مریضخانه دولتی در سال ۱۲۵۱ چندین سال طول کشید تا بیمارستان‌هایی تخصصی در تهران ساخته شود. تا پیش از آن بیمارستانی تخصصی در تهران وجود نداشت و بیماران با امراض مختلف در همان تعداد اندک بیمارستان ها تحت مداوا قرار می گرفتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مهرشاد کاظمی، تهران پژوه، با استناد به گزارش پزشکان اروپایی که به ایران آمده بودند، بهداشت عمومی آن روزهای تهران را بسیار اسفناک توصیف می‌کند و می‌گوید: «بیماری‌های عفونی و چشمی در میان مردم و به ویژه کودکان بسیار زیاد بود. دلیل آن هم استفاده از آب غیر بهداشتی و آبتنی کردن کودکان در آب‌های آلوده بود. در دوره ناصرالدین شاه وقتی اولین بیمارستان مختص بانوان با نام بیمارستان نسوان ساخته شد، کودکان نیز در آن مرکز معالجه می‌شدند. نام این بیمارستان بعدها به «امیراعلم» تغییر یافت. مریض‌خانه نسوان به‌عنوان نخستین مرکز درمانی اختصاصی زنان و کودکان در ایران زیربنای سایر مراکز بهداشت، درمان و آموزش درمان زنان و کودکان در کشور شد

الگوبرداری از بیمارستان های تخصصی

اما ساخت بیمارستانی ویژه کودکان به دوران پهلوی برمی‌گردد. کاظمی در ادامه می گوید: «ایده ساخت چنین بیمارستانی در سال ۱۳۳۷ توسط دکتر اهری مطرح شد. دکتر اهری همراه دکتر محمد قریب بنیانگذار طب نوین اطفال ایران سفری به شهر مونترال کانادا برای شرکت در نهمین کنگره بین المللی بیماری‌های کودکان داشتند و در این سفر از بیمارستان‌های کودکان آن شهر و شهر تورنتو و چند مرکز علمی ویژه کودکان در امریکا بازدید کردند. بعد از این سفر مقدمات ساخت بیمارستانی مختص کودکان انجام شد.»

موضوع ساخت این مرکز در برنامه سوم دولت وقت قرار گرفت و مسئولیت اجرای این طرح در دی ماه ۱۳۴۰ به خود دکتر اهری واگذار شد. او در طراحی این بیمارستان از نقشه بیمارستان‌های اطفال کانادا، امریکا و سوئیس الگو گرفت و بالاخره در مهر ماه سال ۱۳۴۲ عملیات ساختمانی بیمارستان آغاز شد.

به دلیل هزینه بالای خرید تجهیزات، خیران، سازمان برنامه وقت، دانشگاه تهران و جمعیت شیر و خورشید ایران مشارکت کردند و خرید تجهیزات خارجی بیمارستان به واسطه صلیب سرخ جهانی انجام شد. ۲۸ اسفند ماه ۱۳۴۶ مصادف با عید سعید غدیر دو واحد درمانگاهی فیزیوتراپی و دندانپزشکی این مرکز نیز افتتاح و به دنبال آن در اردیبهشت سال ۱۳۴۷ درمانگاه بهداشت کودکان و در شهریور همان سال درمانگاه بیماری‌های کودکان و بخش یک بستری بیماران آماده شد.

پانزدهم آبان ماه سال ۱۳۴۷، سایر بخش‌های بیمارستان، آماده و بیمارستان رسماً افتتاح شد. امروز مرکز طبی کودکان با بیش از ۳۵۰ تخت فعال در همه رشته های تخصصی و فوق تخصصی بیماری های کودکان به عنوان بیمارستان مرجع کودکان-قطب علمی طب کودکان کشور ارائه خدمت می‌کند.