قرار نیست در شمیران‌گردی، فقط سراغ ییلاقات و جاذبه‌های طبیعی برویم یا در اماکن تاریخی وقت بگذرانیم. شمیران با تاریخچه پر و پیمانی که دارد، مقصد گردشگرانی است که علاقه دارند ساعتی در صحن یک امامزاده در کوهستان خلوت کنند یا در هوای خنک این منطقه، به زیارت بقاع متبرکه بروند.

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: آب و هوای معتدل شمیران در کنار سرسبزی این منطقه باعث شده تا شمیران به عنوان یکی از مهمترین اماکن گردشگری تهران معرفی شوند. شمیران مملو از اماکن گردشگری مذهبی است. بازدید از اماکن مذهبی که در این منطقه قرار دارند حال و هوای معنوی خاصی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

نام مقصد: امامزاده قاسم

نشانی: گلابدره، خیابان گلزار، خیابان قوام

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:میدان تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات:نمازخانه، سرویس بهداشتی، محل استراحت، بوفه

معرفی : امامزاده قاسم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که در تعقیب ماموران بنی امیه و بنی عباس در منطقه بالا دژ که امروز به محله امامزاده قاسم معروف است، به شهادت رسید.

بازمانده از زمان دیلمیان

اولین بقعه‌ای که برای این آرامگاه ساختند به دوران دیلمیان باز می‌گردد. بنای اصلی امامزاده برجی هشت ضلعی با حیاطی با صفا و آبنمای سنگی است که در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته و در زمان فتحعلیشاه قاجار توسعه یافت اما هنوز هم می‌توانید طاقنماها و رومی‌های عهد صفویه را در این بقعه مشاهده کنید. رواق شرقی این آرامگاه متعلق به دوران صفوی و شبستان‌های مردانه و زنانه و رواق شرقی متعلق به دوران قاجار است.

نام مقصد: امامزاده ابراهیم (ع)

نشانی: دربند، روستای پس قلعه

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:تجریش

امکانات: محل استراحت، نمازخانه، سرویس بهداشتی

معرفی :امامزاده ابراهیم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. بنای بقعه که در نزدیکی روستای پس قلعه قرار دارد متعلق به دوران قاجاریه است.

زیارت با طعم تله سی یژ سواری

بقعه، صحن و حیاط حرم امامزاده به علت کوهستانی بودن منطقه، نسبتا کوچک است. ارتفاع گنبد سبز رنگ نیز کوتاه و دارای پوشش شیروانی است. در حوض مربع شکل وسط حیاط امامزاده، سکه ها و اسکناس هایی وجود دارد که زائران برای ادای نذر آنها را داخل حوض انداخته اند. برای رسیدن به امامزاده می توانید نیمی از مسیر را با تله سی یژ بیایید. پس از پیاده شدن از تله سی‌یژ و پیمودن چند کیلومتر یک دوراهی وجود دارد، که یک راه به سمت ده پس قلعه می‌رود و راه دیگر به نام جاده امامزاده، مستقیم به امامزاده سید ابراهیم ختم می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری