تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

تیاگو موتا، سرمربی این فصل یوونتوس با مشتی بازیکن گمنام تیم را متحول کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یوونتوس دومین پیروزی ۳ بر صفر خود را با تیاگو موتا جشن گرفت و در خارج از خانه ورونا را شکست داد. هنوز یووه‌ای که از موتا انتظار داریم نیست، اما امیدوارکننده است. ضمن اینکه بیشتر بازیکنان ترکیب اصلی را خیلی نمی‌شناسند. سرمربی جدید بازیکنانی مثل کیه‌زا، ربیو، کوستیچ و دی‌شیلیو را نمی‌خواهد و شزنی که سال‌ها درون دروازه تیم می‌ایستاد، جای خود را به دی‌گرگوریو داده است. جدا از این خریدهای موتا مثل دی‌گوریو، کابال، کالولو، تورام (برادر کوچک مارکوس)، داگلاس لوئیس، آدزیچ، نیکو گونسالس و کونسیسائو روی‌هم تنها ۴۰‌میلیون یورو برای باشگاه هزینه در بر داشته که خودش یک درس مدیریتی و یادآور شیوه نقل‌وانتقالاتی ماروتا، مدیر سابق ورزشی یووه است که چندسالی است در اینتر همان روش را پیاده می‌کند. این کارها با مدیری به نام جونتولی محقق شده است. شاید سانچو هم با مبلغی معقول و نسبتا کم از منچستریونایتد خریداری شود. بستگی به این دارد که عملیات انتقال کیه‌زا احتمالا به لیورپول نهایی شود. تنها خرید سنگین، جذب کوپماینرز هلندی از آتالانتا بود که دیروز با قیمت ۷+۵۲‌میلیون یورو قطعی شد. یووه با همین بازیکنان جوان و کم‌نام‌ونشان بهتر از یوونتوس آلگری بازی می‌کند. آلگری در دور دوم دورانش در یووه تیمی ساخته بود کاملا واکنشی که حتی در برابر تیم‌های ضعیف نمی‌توانست پرقدرت ظاهر شود و بازیکنانش در بیشتر دقایق مسابقات دنبال دفاع از دروازه خودی یا ارسال سانتر بودند.

چرا کیه‌زا نه؟

جدا از دلایل انضباطی، دلایل فنی هم برای نخواستن وینگر ملی‌پوش ایتالیایی وجود دارد. او در تابستان گذشته پیشنهادهای ۸۰‌میلیون یورویی از لیگ برتر داشت اما نرفت و حالا با ۱۵‌میلیون قابل انتقال است. مصدومیت رباط صلیبی کیه‌زا در دیدار با رم در ژانویه۲۰۲۲ او را از مسیر موفقیت و پیشرفت دور نگه داشت. این آسیب‌دیدگی باعث شد فدریکو ۷‌ماه از فوتبال دور بماند و ۵۷‌بازی را در کل فصل۲۲-۲۰۲۱ از دست بدهد. از زمان بازگشت از مصدومیت به‌دلیل مشکل اولیه خود دچار آسیب‌های عضلانی شد و در فصل۲۳-۲۰۲۲ تعداد ۱۶‌بازی و فصل گذشته ۱۱‌مسابقه را از دست داد. با این حال، این بازیکن ایتالیایی در فصل گذشته ۹‌گل به ثمر رساند که بهترین رکوردش در سری‌آ با یووه در یک فصل بود.

یوونتوس مبلغ ۴۴.۶‌میلیون یورویی را که برای کیه‌زا پرداخت کرده، پس نمی‌گیرد، اما این خطر جدی وجود دارد که او را مجانی از دست بدهد، زیرا این ملی‌پوش ایتالیایی می‌تواند اصرار کند که می‌خواهد یک فصل آخر قراردادش را هم در تیم بماند و سپس به‌طور رایگان جدا شود و مبلغ قابل‌توجهی به‌عنوان پاداش از باشگاه بعدی بگیرد. هم‌اکنون ماروتا در اینتر مشتاقانه منتظر پیاده‌شدن چنین سناریویی است. آاس‌رم هم درصورت رایگان‌بودن، او را می‌خواهد و کیه‌زا می‌تواند در کشور مورد علاقه و وطن خودش به فوتبال ادامه دهد. او البته دوست داشت به آرزویش برای برتن کردن پیراهن بارسلونا جامه عمل بپوشاند، اما بارسا آهی در بساط ندارد و نمی‌تواند حتی با این رقم پایین این بازیکن را بخرد.

منبع: روزنامه همشهری