چین بزرگ ترین خریدار و مصرف کننده جو و ذرت خوشه ای در جهان است و حالا بنا به سیاست های حمایت از تولید داخلی قصد دارد خرید خود در بازارهای جهان را کاهش دهد. کاهش تقاضا در این بازار چقدر می تواند قیمت ها را به چالش بکشد؟

به گزارش همشهری آنلاین، چین برای تداوم حمایت‌هایی سنتی از تولید داخل، به بازرگانان خود توصیه کرده است که غله کمتری از خارج خریداری کنند. محدودیت‌های جدید چین برای واردات غلات، باعث خواهد شد که قیمت‌های داخلی را افزایش دهد.

افراد مطلع اظهار کردند که پکن این هفته واردکنندگان اصلی را برای جلسات احضار کرد و به آنها پیشنهاد داد که خرید جو و ذرت خوشه‌ای را متوقف کنند. این اقدام، قبل از پیش‌بینی برداشت غلات در سال جاری، آخرین تلاش چین برای کاهش مازاد عرضه داخلی و تقویت قیمت‌های محلی است.

چین بزرگ‌ترین خریدار جو و ذرت خوشه‌ای در جهان است و هرگونه محدود کردن واردات، ضربه‌ای به کشاورزان صادرکنندگان بزرگ مانند استرالیا و ایالات‌متحده وارد می‌کند. در اوایل سال جاری، مقامات از تاجران خواستند که خرید ذرت در خارج از کشور را به دلیل افزایش عرضه داخلی محدود کنند.

تعداد میلیونرهای رمزارز دو برابر شد

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: تعداد کشانی که در جهان یک‌میلیون دلار یا بیشتر ارز دیجیتال دارند، از سال ۲۰۲۳ تاکنون ۹۵ درصد افزایش یافته است و بیش از نیمی از آنها در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بر اساس گزارش جدیدی که توسط شرکت بین‌المللی مهاجرت و سرمایه گذاری هنلی و شرکا گردآوری شده، ارزش بازار کل دارایی‌های ارز دیجیتال ۸۹ درصد افزایش یافته و از ۱.۲ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی به ۲.۳ تریلیون دلار رسیده است.

رؤیای چین برای تصاحب بازار خودروی جهان

شرکت بی‌وای‌دی، پرفروش‌ترین خودروساز چینی است که انتظار دارد با ایجاد مراکز تولید جهانی و غلبه بر دیوار تعرفه‌ها، نیمی از کل فروش بازار جهانی خود را از آن خود کند. درآمد این شرکت در سال گذشته ۳۳ درصد جهش کرد.

جوانا چن، تحلیلگر خودروی بلومبرگ اینتلیجنس چین معتقد است که احتمالاً هدف فروش جهانی ۵۰ درصدی این شرکت تا پایان دهه جاری محقق نخواهد شد و حداقل مربوط به سال ۲۰۳۰ یا حتی بعدازآن است.

هدف‌گذاری لیتیومی آرژانتین برای جهش صادرات

آرژانتین با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید لیتیوم و اقداماتی برای توسعه صادرات مس، دو برابر کردن صادرات معدنی خود را از چهار میلیارد دلار، به ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷، هدف‌گذاری کرده است.

لوئیس لوسرو، وزیر جدید معدنکاری آرژانتین، اعلام کرد: آرژانتین در حال آماده شدن برای تبدیل شدن به یک تأمین‌کننده کلیدی لیتیوم و مس برای جهان است و تقاضا برای خودروهای برقی، این کشور را در صدر فهرست ذینفعان معدنکاری قرار می‌دهد.

آرژانتین در حال حاضر، چهارمین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان، پس از استرالیا، شیلی و چین است، اما امیدوار است که با مجموعه‌ای از پروژه‌های جدید، به جایگاه نخست صعود کند.

صعود طلای جهانی با افول دلار

قیمت طلا در بازار جهانی با کمک کاهش ارزش دلار و امید به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو افزایش یافت و از ۲۵۱۳ دلار برای هر اونس گذشت؛ درحالی‌که تمرکز بر روی تورم کلیدی ایالات‌متحده بود.

طلا در ۲۰ آگوست به رکورد ۲۵۳۱ دلار و ۶۰ سنت رسید و امسال تاکنون حدود ۲۲ درصد رشد داشته است؛ اما همچنان با دورنمای کاهش نرخ بهره در آمریکا، معامله گران در انتظار سود بیشتر از این بازار هستند.

وعده عراق برای کاهش تولید نفت

نخست‌وزیر عراق در جلسه با هیثم الغیص، دبیر کل سازمان اوپک، اطمینان داد که کشورش به سیاست تولید نفت اوپک پایبند خواهد بود و مازاد تولید خود را در ماه‌های آینده با کاهش تولید نفت جبران خواهد کرد.

اوپک پیرو این نشست، اعلام کرد: عراق اقدامات قاطعی را برای جبران مازاد تولید نفت در پیش گرفته و اطمینان داده در ماه‌های آینده کاملاً به توافق کاهش تولید اوپک پلاس متعهد خواهد بود.

اقتصاد آلمان کوچک‌تر شد

بر اساس داده‌های نهایی منتشر شده توسط اداره آمار فدرال آلمان، این کشور با کاهش ۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴، گام دیگری به سمت عقب برداشته و اقتصاد این کشور کوچک‌تر شده است.

بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال آلمان، اگر شرایط اقتصادی آلمان در سه‌ماهه فعلی بهبود نیابد، این کاهش تولید ناخالص داخلی، پس از رشد اندک ۰.۲ درصدی در سه‌ماهه اول، نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد رکود قریب‌الوقوع نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه همشهری