شهرری با بیش از 7 هزار سال قدمت دارای بقعه های تاریخی زیادی است که هر کدام داستان و روایت هایی را به دنبال دارند.

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد:‌ بقعه بی بی زبیده در خیابان فدائیان اسلام و بقعه جوانمرد قصاب در محله ای به همین نام از جمعه بقاع متبرکه ای است که سازمان اوقاف و امور خیریه نسب و سندیت آنها را تایید کرده است.

بقعه بی بی زبیده

نشانی: خیابان فدائیان اسلام، بعد از پل سیمان

چطور برویم:در خیابان فدائیان اسلام به سمت جنوب بروید. بعد از پل سیمان سمت راست خیابان بقعه بی بی زبیده را مشاهده می کنید.

ساعت بازدید:۶ تا ۲۲

امکانات: نمارخانه، سرویس بهداشتی، رستوران، پارکینگ، ‌

معرفی: آرامگاه بی‌بی ‌زبیده یادگاری از دوران صفویه در شهرری است. مردم محلی این آرامگاه را منتسب به دختر امام حسین(ع) می‌دانند.

بقعه‌ای با سر در طلایی

سر در طلایی رنگ محوطه ورودی بقعه همراه با دو گلدسته زیبایی که در طرفین سر در قرار گرفته، توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. در انتهای حیاط مشجر بقعه و بعد از حوض زیبایی که با کاشی های آبی منقوش شده، ساختمان اصلی قرار دارد. این این بنا ۴۰۰ سال پیش به دستور شاه سلطان حسین احداث شده است. محوطه زیبا و حیاط مشجر بقعه محل خوبی برای دورهمی های خانوادگی است. آرامگاه خانوادگی حسین لرزاده، از معروفترین معماران کشورمان در نزدیکی امامزاده بی بی زبیده قرار دارد.

بقعه جوانمرد قصاب

نشانی: شهرری، بزرگراه شهید رجائی، سه‌راه علی آباد

چطور برویم: از بزرگراه شهید رجایی به سمت متروی جوانمرد قصاب بروید، روبروی ایستگاه مترو بقعه جوانمرد قصاب قرار دارد.

ساعت بازدید: ۶ تا ۲۲

امکانات:سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل بازی کودکان، رستوران

معرفی: این بقعه تقریبا مربوط به دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. گفته می‌شود این مکان مقبره «ابوالعباس قصاب آملی» از مریدان حضرت علی (ع) است.

مقبره ساده جوانمرد قصاب

بوستان اطراف بقعه به وسیله حصارهای فلزی که دور تا دور بقعه کشیده شده، از آن جدا شده است. در بقعه جوان مرد قصاب حیاط نسبتا بزرگی با باغچه‌ای پرگل وجود دارد و نمای آجری بقعه، معماری گنبدی شکل دارد. سادگی، ویژگی اصلی بقعه است ودر داخل بقعه، سنگ قبر جوانمرد قصاب در محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد. نزدیک بودن به متروی جوانمرد قصاب رفت و آمد به این بقعه تاریخی را آسان کرده است. بازدید از این بقعه رایگان است.

منبع: روزنامه همشهری