آیین بدرقه زنده یاد محمدعلی بهمنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان و دوستداران این غزل‌سرا در پهنه رودکی برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، آیین بدرقه‌ زنده یاد محمدعلی بهمنی این شاعر و غزل‌سرای برجسته یکشنبه -۱۱ شهریورماه- از ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت (پهنه‌ رودکی) برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت منابع، نیکنام حسینی‌پور مشاور صندوق اعتباری هنر، رضا اسماعیلی شاعر، ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی قزلی رئیس خانه شعر و ادبیات، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، علی‌اکبر شیوانی مدیرعامل سوره مهر و بسیاری از هنرمندان و علاقمندان این شاعر حضور دارند.

بهمنی در ذهن تاریخی مردم ایران باقی می‌ماند

دوبلور و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این مراسم با بیان اینکه مردم‌داری و مردم‌دوستی بهمنی یکی از بارزترین صفات او بود، گفت: این ویژگی را می‌توانید در شعرهای بهمنی ببینید. زندگی بهمنی با مردم عجین بود. بهروز رضوی در ادامه یکی از عزل‌های بهمنی را خواند.

او ادامه داد: شعرهای بهمنی همیشه مورد توجه اهل ادب بود، بهمنی همواره در کنار مردم زندگی کرد و زبان حال مردم بود. بهمنی به این دلیل که از مردم مایه می‌گرفت همواره در ذهن تاریخی مردم ایران باقی خواهد ماند ...

استاد بهمنی عزت نفس و استغنا داشتند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بدرقه محمدعلی بهمنی با اشاره به اقدامات صندوق هنر در سال‌های اخیر، گفت: در چند سال گذشته صندوق هنر تلاش کرده تا شرایط بهتری را برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کند، البته تا جایی که امکانات وجود دارد و شرایط صندوق قادر به انجام آن است. در مجموع می‌توان گفت شرایط بهتر شده است اما همچنان می‌توان شرایط بهتری برای ادیبان و هنرمندان مهیا کرد.

یاسر احمدوند درباره رفتار و اخلاق بهمنی، توضیح داد: استاد بهمنی عزت نفس و استغنا داشتند و نیازمند کمک‌های مادی نبودند. دید و بازدیدهای مستمر و رفت و آمدهایی با او وجود داشت و از احوال او با خبر بودیم. همچنین همواره در جامعه مورد تکریم و توجه بودند. یعنی بهمنی از طرف مردم و نهادهای فرهنگی مورد توجه بود.

او درباره حمایت وزارت فرهنگ از اهالی قلم و به خصوص پیشکسوتان، توضیح داد: در خانه کتاب سازو کاری برای حمایت از اهل قلم وجود دارد و بر اساس آن این افراد شناسایی می‌شوند. تا به امروز نزدیک ۳۰ هزار نفر عضو اهل قلم ثبت شده‌اند. تعدادی شاعر نویسنده و افرادی که اثر مکتوب و منتشر شده دارند، عضو صندوق هنر هستند و از امکانات آن بهره‌مند می‌شوند.

احمدوند با اشاره به اینکه برخی که درجه هنری دارند مستمری ثابتی را دریافت می‌کنند، افزود: تعداد این افراد اندک است و کفاف زندگی را نمی‌دهد. البته خدمات بیمه هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است امیدوارم این امکانات توسعه پیدا کند، پوششی از نظر تعداد وجود دارد و امیدوارم از نظر کیفی ارتقا پیدا کند.

به گفته او حدود ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق هنر هستند اما شاید همه آن ها نتوانند از نهایت امکانات استفاده کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حتی افرادی که اثر مکتوب نداشته باشند، هم می‌توانند از امکانات صندوق هنر استفاده کنند، ادامه داد: ممکن است افرادی باشند که تعداد آثار مکتوب طبق آیین‌نامه نداشته باشند یا میان انتشار آثار آن‌ها فاصله افتاده باشد. آنها با درخواست خودشان ارزیابی می‌شوند و اگر صلاحیت لازم را داشته باشند، به لیست اضافه می‌شوند.

من دل سپرده بودم

در ادامه این مراسم هومن بختیاری موسیقی‌دان مطرح کشور، غزل «او سرسپرده می‌خواست، من دل سپرده بودم» خواند.

این هنرمند با بیان اینکه بهمنی از تمام بایدهای روزگار آزاد بود، گفت: او همچون نیلوفر زیبا زیست.

در بخش دیگری از ایمن مراسم محمد سلمانی با اشاره به اینکه از سال ۶۴ با بهمنی دوستی دارد، گفت: در این سال‌ها از او بسیار آموختم اما در اجرا ضعیف بودم نتوانستم مانند بهمنی باشم. در طول تاریخ ادبیات با دو گونه شاعر مواجه هستیم. یکی که دور خود دیوار کشیدند اما بهمنی برای همه جا داشت.

این شاعر با اشاره به اینکه تمام تلاش بهمنی آشتی دادن گروه‌های مختلف شعری بود، گفت: کسی را ندیدم که از بهمنی ناراحت باشد و بخواهد از او فاصله بگیرد.

اشعار بهمنی از ابتدا قوی و تاثیرگذار بود

علی جهان‌دار خواننده نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به دوستی صمیمی او با بهمنی، گفت: محمدعلی بهمنی در جمع شعرا مشخص بود. اشعار او و حسین منزوی از ابتدا قوی و تاثیرگذار بود.

محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول بود و شامگاه نهم شهریور در پی عارضه مغزی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از دفترهای شعر او هستند.

مراسم تشییع و بزرگداشت زنده یاد بهمنی سه‌شنبه-۱۳ شهریورماه- در محل فرهنگسرای آوینی بندرعباس برگزار می‌شود و محل خاکسپاری این استاد شعر و غزل کشورمان نیز در ضلع جنوبی تالار آوینی در نظر گرفته شده است.

منبع: ایرنا