سیاهی دور چشم که به عنوان عارضه‌ای رایج در افراد مختلف دیده می‌شود، می‌تواند حاصل بیماری‌های مختلف باشد. در واقع، پوست آینه‌ای تمام‌نما از مشکلات درونی است که در اغلب مواقع با رسیدگی به موقع و تخصصی از شیوع بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

اما واقعا سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ آیا این عارضه موقت است یا برای همیشه روی پوست می‌ماند؟ از چه روش‌های می‌توان برای درمان تیرگی اطراف چشم استفاده کرد؟ در ادامه، ضمن پاسخ به سوالات ذکر شده، به صورت جزئی بیماری‌های تاثیرگذار بر سیاهی دور چشم و راه‌های پیشگیری و درمان آن را توضیح می‌دهیم.

سیاهی دور چشم چیست؟

سیاهی یا تیرگی دور چشم به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها موجب تغییر رنگ اطراف چشم، ایجاد حلقه‌های تیره و گاهی گودی زیر چشم می‌شود. تاثیر سیاهی دور چشم بر زیبایی چهره در گروه‌های مختلف کودک، بانوان و آقایان به قدری است که باید درمان آن را سریع‌تر شروع کرد.

معمولا عواملی مانند ژنتیک، بیماری‌های مختلف، خستگی، سبک غذایی ناسالم، آلرژی و حتی افزایش سن می‌تواند این بیماری را به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید پس از پاسخ به پرسش سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ روند درمان صحیح و تخصصی را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ کاری که برای حفظ سلامت پوست نباید انجام دهید

چرا زیر چشم سیاه می‌شود؟

سیاهی دور چشم به عنوانی چالشی که اکثریت افراد با آن سر و ‌کار دارند، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در صورتی که تمایل دارید روند درمان خود را شروع کنید، باید نسبت به دلیل سیاهی زیر چشم خود آگاه شوید. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • ژنتیک

احتمالا از زبان برخی از افراد با سیاهی زیر چشم شنیده‌اید که می‌گویند، بیشتر اعضای خانواده این مشکل را داریم. یکی از دلایلی که باعث سیاهی دور چشم می‌شود، وجود برخی ژن‌های مشترک با دیگر اعضای خانواده است. در واقع، گاهی سیاهی زیر چشم به عنوان یک صفت موروثی از طریق ژن به سایر افراد خانواده منتقل می‌شود.

  • خستگی مداوم

چشم یکی از اولین بخش‌هایی است که با خستگی دائمی، حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. در صورتی که به اندازه کافی به خودتان استراحت ندهید، ممکن است مویرگ‌های اطراف چشم، بیش‌تر دیده شوند و ظاهر زیر چشم را تیره نشان دهند.

  • افزایش سن

ضخامت پوست و حالت رگ‌های اطراف چشم از جمله مواردی است که با افزایش سن، دست‌خوش تغییر می‌شود. در واقع با کهولت سن و کاهش ضخامت پوست، رگ‌های اطراف چشم بیش‌تر نمایان می‌شود که می‌تواند سیاهی زیر چشم را به همراه داشته باشد.

  • سبک غذایی نادرست

رژیم‌های غیراصولی یا کاهش ارزش غذایی در وعده‌های مختلف، به عنوان یکی از مواردی که بدن را یا کمبود مواد معدنی و برخی ویتامین‌ها مواجه می‌کند، می‌توانند موجب بروز سیاهی زیر چشم شود که با تامین نیازهای ضروری بدن قابل رفع است.

  • انواع آلرژی

انواع آلرژی یا حساسیت به عنوان واکنش سیستم دفاعی بدن به مواد مختلف، از جمله مواردی است که می‌تواند باعث بروز سیاهی اطراف چشم شود. برای پیشگیری یا درمان این حساسیت، معمولا از روند دارویی، تزریق تدریجی آلرژن به نقطه جساسیت‌زا یا دوری از ماده آلرژن پیشنهاد می‌شود.

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

پوست به عنوان بخشی حساس که در معرض دید است، معمولا وضعیت داخلی بدن را با تغییر رنگ، ایجاد لکه، جوش و موارد دیگر به ما گوش‌زد می‌کند تا با پیگیری سریع، روند درمان را آغاز کنیم.

این موضوع، در حالی است که بسیاری از افراد با علائمی مانند سیاهی دور چشم، بدون اینکه به دنبال دلیل اصلی باشند، از مواردی مانند کرم‌های دور چشم برای حل مسئله استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی این سوال می‌پردازیم که سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ تا بتوانید با دیدی منطقی و البته وسیع، به دنبال رفع مشکل خود باشید.

بیشتر بخوانید:

سیاهی دور چشم نشانه کمبود چه ویتامینی است؟ | ویتامین‌های مؤثر در کاهش سیاهی دور چشم

بیماری‌های کبدی

کبد عضوی حیاتی و کارآمد در بدن است که یکی از وظایف اصلی آن، تصفیه خون و دفع سموم از بدن محسوب می‌شود. در صورتی که این عملکرد با مشکل مواجه شود و بیلی‌روبین یا مایعات دیگر در بخش‌های مختلف مانند اطراف چشم تجمع پیدا کنند و یا اینکه کم‌خونی حاصل از فعالیت کبد روی نواحی اطراف چشم تاثیر بگذارد، ممکن است شاهد سیاهی اطراف پلک بالا و پایین باشیم.

البته، نمی‌توان هر سیاهی زیر چشم را به بیماری‌های کبدی نسبت داد و تایید این موضوع بر عهده پزشک است. بنابراین، اگر عارضه تیرگی اطراف چشم را به همراه مسائلی مانند زردی پوست و خستگی مداوم تجربه می‌کنید، بهتر است با مراجعه به پزشک نسبت به مشکل اصلی اطلاعات کسب کنید.

بیماری‌های کلیوی

به طور کلی، می‌توان کلیه را فیلتری برای تصفیه خون و دفع مایعات غیرضروری به حساب آورد. در صورتی که کلیه نتواند وظایف اصلی خود را به درستی انجام دهد شاهد تورم، کم خونی و تجمع مایعات مختلف در نواحی بدن مانند چشم، پا و دست هستیم. معمولا تورم اطراف چشم خود را همراه با مسائلی مانند ایجاد حلقه‌های تیره در اطراف چشم نشان می‌دهد.

کم خونی

اگر بخواهیم بگوییم سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است باید حتما به کم‌خونی هم اشاره کنیم؛ هرچند نمی‌توان کم‌خونی را بیماری دانست. قبل از تاثیر کم خونی بر ظاهر اطراف چشم، بهتر است با این عارضه آشنا شویم. کم خونی به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های میان افراد مختلف به ویژه بانوان، حاصل کاهش فعالیت گلبول‌های قرمز است. در صورتی که گلبول‌های قرمز با مسئولیت انتقال اکسیژن، نتوانند مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، شاهد کم خونی خواهیم بود.

به طور کلی، کم خونی از طریق دو مولفه کاهش هموگلوبین و ضخامت پوست، خود را با سیاهی اطراف چشم نشان می‌دهد. در واقع، کمبود هموگلوبین می‌تواند چهره را رنگ‌پریده و همراه با سیاهی اطراف چشم نشان دهد.

کم‌کاری تیروئید

غده پروانه‌ای شکل تیروئید، وظایفی مانند رشد و نمو، تنظیم متابولیسم و تاثیر بر عملکرد قلب و سیستم عصبی را بر عهده دارد. در صورتی که این غده نتواند هورمون‌های لازم را به میزان کافی تولید کند، شاهد بروز کم‌کاری تیروئید هستیم که خود را با مجموعه‌ای از عوامل مانند خستگی، افزایش وزن و سیاهی دور چشم نشان می‌دهد.

به طور کلی کم‌کاری تیروئید با کاهش فعالیت‌های متابولیکی، بر جریان جون سطح بدن به ویژه اطراف چشم‌ها تاثیر می‌گذارد و تغییر رنگ اطراف آن را در پی دارد. از طرفی این عارضه، پوست را با مسائلی مانند خشکی و رنگ‌پریدگی روبه‌رو می‌کند که موجب بیش‌تر نمایان شدن مویرگ‌های اطراف چشم می‌شود.

خستگی چشم‌ها

یکی از رایج‌ترین دلایل سیاهی اطراف چشم به خستگی این عضو حساس بر می‌گردد. در واقع خستگی مزمن چشم می‌تواند با افزایش ترشح رنگ‌دانه ملانین باعث تیرگی اطراف چشم شود. از طرفی، گشاد شدن رگ‌های اطراف چشم برای جذب اکسیژن و غلبه بر خستگی، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند سیاهی دور چشم را به وجود آورد.

معمولا برای رفع سیاهی دور چشم که ناشی از کمبود خواب و خستگی مداوم است باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و مواردی مانند خواب کافی و رژیم غذایی سالم را در آن بگنجانید. ضمنا کمپرس سرد، ماساژ اصولی و کرم‌های دور چشم که توسط پزشک تجویز می‌شوند در رفع این مسئله، تاثیر به‌سزایی دارد.

مشکلات سینوسی

مشکلات سینوسی یکی از عجیب‌ترین مواردی است که به سوال سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است، خواهید شنید. شاید عجیب به نظر برسد اما بروز سینوزیت که به عنوان التهاب و تورم پوشش داخلی سینوس‌ها شناخته می‌شود، می‌تواند خود را به شکل سیاهی اطراف چشم نشان دهد. به طور کلی مشکلات سینوسی از طریق تورم صورت، بروز آلرژی‌های مختلف و شیوع عفونت باعث تیرگی اطراف چشم می‌شود.

تورم سینوس‌ها با تاثیر بر قطر مویرگ‌ها برای جذب اکسیژن، سیاهی اطراف چشم را به دنبال دارد. از طرفی، ریشه بسیاری از مشکلات سینوسی در حساسیت‌های مختلف است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در تیرگی اطراف چشم داشته باشد.

مقاومت به انسولین

انسولین به عنوان هورمونی حیاتی در تنظیم قند خون، ذخیره انرژی و ساخت پروتئین‌های جدید بدن نقش دارد. مقاومت به انسولین می‌تواند از طریق ایجاد التهابات مزمن و تجمع مایعات در بدن بیمار موجب تیرگی و ایجاد حلقه‌های سیاه اطراف چشم شود. بهترین کار برای رفع این مسئله، مراجعه به پزشک جهت کنترل قند خون، کاهش التهاب و درمان بیماری‌های زمینه‌ای اصلی مانند دیابت به شمار می‌رود.

سیاهی دور چشم در بارداری

حالا که می‌دانید سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ خوب است در مورد ایجاد این عارضه موقت در دوران بارداری صحبت کنیم. بانوان باردار زمانی که با سیاهی اطراف چشم مواجه می‌شوند، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و نگران دائمی بودن این مشکل هستند. در حالی که سیاهی دور چشم در دوران بارداری موقت است و به مولفه‌هایی مانند تغییرات هورمونی، کم‌خونی، خستگی مداوم، استرس بارداری، عدم تحرک و عوامل وراثتی بستگی دارد.

به عنوان یک خانم باردار بهتر است بعد از بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید تا در کنار روند درمانی، با ایجاد سبک زندگی سالم حاصل خواب کافی، تحرک نسبتا مناسب مانند پیاده‌روی و صرف وعده‌های غذایی مغذی در رفع سیاهی دور چشم تاثیرگذار باشید.

درمان سیاهی دور چشم

به طور کلی، درمان سیاهی دور چشم به دو دسته درمان خانگی و تخصصی نزد پزشک تقسیم می‌شود. درمان تخصصی برای افرادی که سیاهی اطراف چشم را در کنار عوارض دیگر تجربه می‌کنند، بسیار ضروری است. زیر می‌تواند از مشکلی درونی و حساس نشات بگیرد. از طرفی برای انتخاب روش درمان بهتر و مقابله با این عارضه، باید دلیل اصلی بروز بیماری را بدانید. در ادامه به بررسی روش‌های درمان می‌پردازیم:

  • ساخت عادات سالم

وعده‌های غذایی مقوی، استراحت کافی و به موقع، ورزش و تحرک لازم از جمله مواردی هستند که به پیشگیری و درمان سیاهی دور چشم کمک می‌کنند.

  • استفاده از کرم دور چشم

در صورتی که به دلیل افزایش سن، دچار سیاهی دور چشم شده‌اید، می‌تواند روند درمان را با استفاده از کرم‌های جوان کننده مخصوص چشم آغاز کنید. ضمنا اگر کمبود ویتامین یا ماده‌ای مغذی باعث تیرگی اطراف چشم شود، کرم‌های مخصوص با ویتامین‌های مورد نیاز، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند.

  • تامین رطوبت پوست

همانطور که گفتیم، خشکی و ایجاد چروک در سطح پوست می‌تواند باعث تیرگی اطراف چشم شود. یه همین منظور، استفاده از کرم مرطوب‌کننده، مواد آب‌رسان، صرف آب کافی و کمپرس سرد می‌تواند بر کنترل این عارضه تاثیرگذار باشد.

  • درمان تخصصی

می‌توان گفت که بهترین روش درمان، مراجعه به پزشکی است که بر اساس نتایج آزمایش، اظهار نظر می‌کند و روند درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که سیاهی دور چشم را همراه با علائم دیگری تجربه می‌کنید، مراجعه به متخصص ضروری است.

روش‌های درمان سیاهی زیر چشم

پس از اینکه متوجه شدید، سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ می‌توانید درمان خود را آغاز کنید. می‌توان گفت که درمان خانگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شستشوی ملایم و بهداشتی چشم با چای کیسه‌ای
  • ماساژ ملایم اطراف چشم به کمک ژل آلوئه‌ورا، گلاب و خیار
  • استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص چشم و عینک آفتابی استاندارد
  • بهره‌مندی از کرم دور چشم معتبر روز و شب که نیاز اصلی اطراف چشم را رفع کند
  • عدم استفاده دائمی از لوازم آرایشی
  • تغذیه سالم با تمرکز برای رفع کمبودهای بدن مانند آهن
  • کاهش مصرف نمک
  • افزایش تحرک

برای درمان سیاهی دور چشم چه بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشگیری و درمان سیاهی دور چشم، تغذیه مناسب است. داشتن یک برنامه غذایی مقوی برای وعده‌های مختلف که نیاز بدن را از نظر آهن، آب و ویتامین‌هایی مانند C ، K و E رفع کند، ضروری به حساب می‌آید. از جمله غذاهای مفیدی که می‌توانید در برنامه خود بگنجانید، عبارتند از:

  • مواد پروتئین‌دار مانند تخم‌مرغ و فیله مرغ
  • مصرف ماهی تازه مانند سالمون و قزل‌آلا که با امگا ۳ به سلامت پوست و نواحی اطراف چشم کمک می‌کنند.
  • آجیل‌جات به اندازه تعادل
  • مرکبات برای تامین ویتامین C
  • مصرف سبزیجات مانند اسفناج، بزرگ چغندر و موارد دیگر

کلام آخر

ما در این مطلب متوجه شدیم که سیاهی دور چشم علاوه بر وراثت، آلرژی‌های مختلف، خستگی و افزایش سن می‌تواند حاصل بیماری‌های مختلفی مانند مسائل کبدی یا کلیوی باشد. به همین منظور، در صورتی که این مسئله را با عوامل دیگری مانند تغییر رنگ کلی پوست، تغییرات وزن، سطح انرژی یا هورمونی مشاهده می‌کنید، مراجعه به پزشک را در اولویت خود قرار دهید.

در نهایت پس از پاسخ به سوال سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ راه‌های پیشگیری و درمان را تحت عنوان مباحث تغذیه‌ای، سبک زندگی سالم، درمان خانگی و پزشکی، مورد بررسی قرار دادیم.