سیاهی دور چشم زمانی اتفاق می‌افتد که پوست زیر هر دو چشم تیره‌تر از حد معمول می‌شود. سیاهی زیر چشم معمولا زمان خستگی و بی خوابی بیشتر به چشم می خورد. سایر عوامل سبک زندگی که ممکن است به سیاهی زیر چشم کمک کند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استرس است.

سیاهی دور چشم

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: شاید اولین چیزی که باید بدانیم این است که برخی از ما به طور طبیعی مستعد سیاهی دور چشم هستیم.همه ما تجربه کرده‌ایم که یک شب کم خوابی می‌تواند صبح روز بعد باعث سیاهی دور چشم شود. آلرژی‌ها، مشکلات تیروئید، اختلالات کلیوی و حتی برخی عفونت‌ها می‌توانند باعث تورم و تیره شدن پوست زیر چشم شوند.

ویتامین K یکی از ویتامین‌های مهم در کاهش سیاهی دور چشم است. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به جلوگیری از سیاهی دور چشم کمک کند. غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی‌های چرب، آجیل‌ها و دانه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. استفاده از ماسک‌های طبیعی و کرم‌های مناسب نیز می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند. در این مطلب به سایر دلایل سیاهی دور چشم و راه‌های درمان آن پرداخته‌ایم.

بهترین شیوه‌های درمانی سیاهی دور چشم + درمان‌های خانگی

گاهی اوقات، چیزی که شبیه حلقه‌های تیره به نظر می‌رسد ممکن است سایه‌هایی باشد که توسط پلک‌های پف کرده یا گودی‌های زیر چشم ایجاد می‌شوند که با افزایش سن ایجاد می‌شوند. سیاهی زیر چشم معمولا یک مشکل پزشکی نیست. اگر متوجه تغییراتی فقط در یک چشم شدید که با گذشت زمان بدتر می شود، با یک متخصص صحبت کنید.

به گزارش هلت لاین، حلقه‌های تیره زیر چشم، که به عنوان پری اوربیتال پیگمانتاسیون(POH) نیز شناخته می شود، ممکن است به صورت سایه‌های قهوه‌ای، آبی، سیاه یا بنفش ظاهر شوند.آنها می‌توانند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند اما معمولا در موارد زیر شایع تر هستند:

  • بزرگسالان مسن‌تر
  • افرادی که دارای منبع ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند
  • افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، که بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون (یک مشکل خاص پوستی که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می‌شود) اطراف چشم هستند

سن: افزایش سن ممکن است یکی از شایع ترین دلایل سیاهی زیر چشم باشد. با بالا رفتن سن، پوست شما متمایل به افتادگی و نازک شدن می‌شود. ممکن است کاهش چربی و کلاژن را تجربه کنید که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می‌کند. همانطور که این اتفاق می‌افتد، رگ‌های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر نمایان می شوند و باعث تیره شدن ناحیه زیر چشم می‌شوند.

خستگی: پرخوابی یا کم خوابی ممکن است باعث تیرگی و رنگ پریدگی پوست شما شود. در نتیجه، رگ‌های خونی و بافت‌های تیره زیر پوست شما ممکن است بیشتر نمایان شوند. کم خوابی همچنین ممکن است منجر به تجمع مایع در زیر چشمان شما شده و باعث شود که آن‌ها پف کرده به نظر برسند. حلقه‌های تیره ممکن است در واقع سایه هایی باشند که توسط پلک‌های پف کرده ایجاد می‌شود.

داروهای کاهنده فشار چشم: برخی از داروهای محلول چشمی که برای کمک به درمان گلوکوم استفاده می‌شوند، مانند لاتانوپروست و بیماتوپروست، ممکن است باعث ایجاد سیاهی دور چشم شوند. این موارد به احتمال زیاد بین ۳ تا ۶ ماه پس از شروع درمان با بیماتوپروست ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات، تغییرات ممکن است دائمی باشند، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ، مهم است که با پزشک صحبت کنید.

خستگی چشم: خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای مدت طولانی ممکن است چشمان شما را تحت فشار قرار دهد. این اتفاق می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند و به طور بالقوه باعث سیاهی دور چشم شود.

کم آبی بدن: کم آبی ممکن است به ایجاد سیاهی دور چشم نسبت داده شود. هنگامی که بدن شما به خوبی هیدراته نمی شود، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می‌کند و چشمان شما گود رفته به نظر می‌رسد. این به دلیل نزدیکی چشمان شما به استخوان زیرین است.

بیشتر بخوانید:

سیاهی دور چشم نشانه کمبود چه ویتامینی است؟

علت سیاهی دور چشم و جوش صورت بعد از مصرف لوازم آرایشی

نور زیاد خورشید : قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا آسیب دیدگی ممکن است باعث ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم شما شود. این به عنوان تغییر رنگ پوست پس از التهاب شناخته می‌شود. آفتاب بیش از حد ممکن است ملانین اضافی تولید کند که رنگدانه‌ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد. سپس بدن شما ممکن است این ملانین اضافی را در زیر چشم شما ذخیره کند.

ژنتیک: چند مطالعه نشان می‌دهد که ژنتیک ممکن است در ایجاد تیرگی دور چشم نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ارتباط قوی بین این عارضه و سابقه خانوادگی در ۶۳ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق را نشان داد. این می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل دوران کودکی دیده می‌شود. با گذشت زمان، حلقه‌های تیره ممکن است روشن یا تیره‌تر شوند.
کم خونی: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سطح گلبول‌های قرمز خون شما کمتر از حد طبیعی باشد. این وضعیت می‌تواند احساس سرگیجه، ضعف، سبکی مغز، تنگی نفس و خستگی را در شما ایجاد کند. در همان مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود نشان داد که ۵۰ درصد از شرکت کنندگان مبتلا به سیاهی دور چشم کم خونی داشتند. اما پس از درمان کم خونی آن‌ها گزارش شد که حلقه‌های سیاه زیر چشم ناپدید شده است. درمان‌های خاصی ممکن است به شما کمک کند تا از شر حلقه های سیاه خلاص شوید.

درمان‌های خانگی

  • کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست زیر چشم خود قرار دهید
  • خواب کافی داشته باشید
  • با نوشیدن آب بیشتر و گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود هیدراته بمانید
  • هنگام خواب، سر خود را با یک بالش اضافی یا پتو پیچیده بالا ببرید
  • کیسه‌های چای سیاه یا سبز خیس شده را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید
  • کرم‌های مخصوص دور چشم بزنید
  • سیاهی‌های دور چشم را با آرایش پنهان کنید

درمان پزشکی

برای یک گزینه دائمی‌تر، برخی از درمان‌های پزشکی برای کمک به کاهش ظاهر سیاهی دور چشم در دسترس هستند.
برخی از درمان‌های پزشکی مورد استفاده برای کاهش سیاهی دور چشم عبارتند از:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه
  • جراحی لیزر برای لایه برداری مجدد پوست و سفت شدن پوست
  • خالکوبی‌های پزشکی برای تزریق رنگدانه به نواحی نازک پوست
  • پرکننده‌های بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شما می‌شود
  • ایمپلنت‌های جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی
  • کربوکسی تراپی برای افزایش جریان خون در ناحیه زیر چشم

قبل از تصمیم گیری در مورد هر گونه روش زیبایی، با یک پزشک صحبت کنید. درمان‌های پزشکی تهاجمی می‌تواند گران و دردناک باشد و ممکن است نیاز به زمان زیادی برای بهبودی داشته باشد.

کد خبر 868068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha