همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: معتضدی در خاطراتش از زمان بازگشتش به تهران چنین نوشته است: «در بازگشت به تهران تعداد سینماها از دو به هفت رسیده بود؛ "Ost Film "سه سینما (ایران، گراند سینما و نور) علی وکیلی (سینما سپه)، ساکوار لیدزه (مایاک)، سینمایی در میدانگاهی خیابان شاهپور و بالاخره سینمایی واقع بین میدان حسنآباد و باغشاه.... جالب است. سینما در ایران رونق گرفته است.»
قصههای خواندنی تهران را اینجا ببینید
نصرالله حدادی، تهرانپژوه، درباره راهاندازی سینمای بانوان میگوید: «معتضدی در بازگشت به ایران در اداره گمرک استخدام شد و همچنین برای استفاده از آموختهها و استفاده از وسایلش در زمینههای نمایش و فیلمبرداری فعالیتش را آغاز کرد. تصمیم اولیه خانبابا این بود که نمایشهایی برای بانوان که تا آن دوران از تماشای فیلم در سینما محروم بودند، تدارک ببینند. او با فیلمهایی که از پاریس همراه خودش آورده بود و همچنین فیلمهایی که بعدها از سینما ایران و علی وکیلی اجاره میکرد، در هفته یک یا دو بار مجالس نمایش برپا میکرد. این کار خانبابا با استقبال خانمها روبهرو شد. از همین جا بود که ایجاد سالنی ویژه بانوان به فکرش افتاد.
برای مدتی با اردشیرخان، صاحب سینما خورشید (روبهروی بانک ایران و روس در خیابان علاءالدوله) که مدتی بود کار سینمایش متوقف شده بود، همکاری کرد. سپس به فیلمبرداری روی آورد، او با وسایل و نقشهای که همراه خودش آورده بود، تاریکخانه کوچکی راه انداخت و در کنار آن به فیلمبرداری از نقاط دیدنی، باغها و گلخانههای تهران پرداخت. باباخان بعد از مدتی به دربار دعوت شد و حدود ۴۰۰متر از احمدشاه و محمدحسین میرزا فیلمبرداری کرد. با انقراض قاجاریه و آغاز حکومت پهلوی، فیلمبرداریهایش را افزایش داد و از فکر تاسیس سینمای جدید منصرف شد.»
اما اینبار باباخان پس از چندی در فروردین ۱۳۰۷ با پیشنهاد «کلنل علینقیخان وزیری» در مورد ایجاد سینمایی خاص بانوان به سینماداری روی آورد. حدادی در ادامه تعریف میکند: «این سالن، سینمای صنعتی نام داشت و در خیابان لالهزار (پشت سینما رکس، لاله فعلی) واقع شده بود. بهای بلیتها ۲، ۳ و ۵ قران و فروش این سالن هر شب بین ۷۰ تا ۱۰۰ تومان نوسان داشت. این سالن حسابی رونق پیدا کرد، اما ۹ مهر ۱۳۰۷ سینما آتش گرفت. در زمان این حادثه، فیلم "دزد بغداد" که از سینما ایران اجاره کرده بودند نمایش داده میشد. خسارت زیاد بود، ولی خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشت. به همین خاطر سینمای ویژه بانوان تعطیل شد. معتضدی پس از حادثه آتشسوزی سینما صنعتی از موقعیتی که فراهم شده بود کمال استفاده را برد و به صرافت ایجاد سینمایی تازه برآمد. قصد خانبابا این بود که خانمها را در سمت راست و آقایان را در سمت چپ سالن بنشاند. شهربانی وقت نیز با این ایده موافقت کرد. خانبابا در اندیشه محل مناسب با دکتر آقابابیان و همسرش مادام آقابابوف (مالکان سالن تئاتر در میدان مخبرالدوله) مذاکره داشت و سرانجام سالن را اجاره کرد و سینمای پری را افتتاح کرد.»