محمود احمدی‌نژاد در معرفی کابینه خود باز هم سنت‌شکنی کرد؛ هم از آن جهت که برای نخستین‌بار نام 2 وزیر زن را در کابینه‌‌اش آورد

و هم از آن جهت که خارج از چارچوب عادی و در یک برنامه تلویزیونی (و نه در نامه خود به مجلس) بخشی از فهرست کابینه دهم را رو کرد.

درباره 6 گزینه‌ای که احمدی‌نژاد معرفی کرد گفت‌وگویی با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی داشته‌ایم. آقای احمدی‌نژاد برای کابینه دهم 2 وزیر زن معرفی کرده‌اند. حضور زنان به‌عنوان وزیر در کابینه، پس از انقلاب سابقه نداشته است.

بفرمائید در تاریخ اسلام ‌(با خنده)

  • ارزیابی شما از حضور زنان در کابینه در جایگاه وزیر چیست؟

در مدیریت اجرایی کشور تجربه جدیدی است. از منظر این واقعیت که 50 درصد جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و بیش از 60درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند، باید فرصت نمایش توانمندی‌های عملی در عرصه اجرایی به آنها داده شود. اگر این تجربه، تجربه موفقی شود هم در منطقه و هم در جهان تاثیرات مثبت خودش را به‌دنبال خواهد داشت.

  • فضای کنونی در خصوص اعلام اسامی وزرا چه تاثیری در جلسه رای اعتماد وزرا برجای خواهد گذاشت؟

من فکر می‌کنم که برخورد مجلس با گزینه‌های پیشنهادی دولت برخورد احساسی نخواهد بود و برخوردی منطقی مبتنی بر استدلال و قواعد حاکم بر رای اعتماد به یک وزیر خواهد بود. برنامه ارائه شده، توانمندی‌های فرد معرفی شده، میزان توانایی در دفاع از برنامه و تبیین برنامه در صحن مجلس، در رای نمایندگان تاثیر‌گذار است. بنابراین صرف اینکه دولت با مجلس مشورت کرده یا خیر، ملاکی برای تصمیم نهایی مجلس نخواهد بود.

  • حتما یکی از شاخص‌های نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزیران جدید، مقایسه این وزیر با سلف خودش است. اگر بخواهیم مصداقی بحث کنیم، فکر می‌کنید در میان گزینه‌هایی که احمدی‌نژاد روز گذشته معرفی کرد، گزینه‌های وزارت رفاه و اطلاعات توانایی بیشتری نسبت به اسلاف خودشان دارند؟

50 درصد از این 6 نفر که معرفی شده‌اند همان وزیران سابق هستند. افراد جدید هم که معرفی شده اند، در بعد تجربه کاری طبیعتا تجربه اسلاف خودشان را ندارند؛ به این دلیل که وزیر نبوده‌اند، افراد قبلی 4 سال وزارت کرده‌اند و طبیعتا تجربه کاری بیشتری داشته‌اند و از این منظر نمی‌توان تجربه کاری وزیر سابق و گزینه جدید را مقایسه کرد.

  • شما به این افراد چه امتیازی می‌دهید؟

اصل فقط این نیست که وزیر جدید این تجربه کاری را داشته باشد؛ اصل این است که رئیس‌جمهوری براساس حق قانونی خود، افرادش را خودش انتخاب کند تا در محاسباتش بتواند با آنها کار کند. آنچه مهم است این است که ما شاهد تغییرات گسترده‌ای که در دولت اول آقای احمدی‌نژاد رخ داد، نباشیم.

  • مشخصا می‌خواهم نظرتان را درباره آقای مصلحی بپرسم. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین آقای مصلحی با آقای محسنی اژه‌ای داشته باشیم به‌نظر می‌رسد سوابق ایشان در جایگاه وزیر اطلاعات از محسنی اژه‌ای کمتر باشد.

بحث قبلی را از همین منظر مطرح کردم. آقای مصلحی هم در جلسات کمیسیون حاضر خواهند شد و نقطه نظراتشان را خواهند گفت. منطق حکم می‌کند برنامه‌ها را ببینیم، دفاعیات و راهبرد ایشان را بشنویم و بعد قضاوت کنیم.

  • آیا نظر شما، همان نظری است که آقای احمدی‌نژاد در معرفی کابینه دارد. یعنی هماهنگی با رئیس دولت را اصل اول برای معرفی اعضای کابینه می‌دانید و کارآمدی وزیر در اولویت بعدی قرار دارد.

از نظر بنده کارآمدی شرط لازم است. طبیعتا این کارآمدی باید در شرایط هماهنگی با رئیس‌جمهوری خودش را نشان دهد، چون اگر این هماهنگی که در واقع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است وجود نداشته باشد آن وقت آن کارآمدی هم نمی‌تواند خودش را نشان بدهد.