چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد به عنوان دهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل 121 قانون اساسی سوگند یاد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متن سوگندنامه به این شرح است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم و درحراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود، بسپارم."

اظهارات رئیس جمهوری

محمود احمدی نژاد پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در سخنانی افزود: خداوند بزرگ را سپاس که بار دیگر ملت ایران را با اراده خویش به صحنه آورد و منشأ خلق حماسه بی نظیر 22 خرداد 1388 قرار داد.

رئیس جمهور گفت: این حماسه بی تردید مقدمه تحولات بزرگ در ایران و تغییرات گسترده در عرصه جهانی خواهد بود.

آقای احمدی نژاد از همه کسانی که به اعتلای ایران و آرمان‌های ملت می اندیشند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری کرد و گفت: ملت ایران همواره در احیا و بالندگی فرهنگ و تمدن توحیدی نقش ممتازی ایفا کرده و امروز نیز تمام قد وارد میدان شده و در حال پایه گذاری تمدن نوین انسانی و متعالی با شاخصه‌های الهی است.

رئیس جمهور افزود: سی سال است که ملت ایران پرچمدار عزت خواهی و عدالت طلبی بوده و در سال‌های اخیر با نشاط، مجرب و مصمم تر در میدان حاضر شده است.

احمدی نژاد انتخابات اخیر را جلوه آشکاری از هوشمندی، تجربه و ایمان مردم به پیگیری آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی دانست و گفت: حماسه حدود 40 میلیون رای و شکوه حدود 25 میلیون رای به فرد منتخب تراز دیگری بود که در افتخارات ملت ایران ثبت شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه عظمت کار ملت ایران را می‌توان در شدت عصبانیت کتمان ناپذیر دشمنان قسم خورده ارزش‌های انسانی به خوبی مشاهده کرد افزود: آنان گرد و غبار فراوانی پراکندند و سوالات زیادی مطرح و تلاش کردند آینده تاریکی را ترسیم کنند اما مردم هوشمندانه و با توکل به خدا در صحنه حاضر شدند و اراده خود را اعمال کردند و پیروز این صحنه همه مردم، ارزش‌های انقلابی و نظام پر افتخار جمهوری اسلامی هستند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: رای قاطع مردم ادامه راه انقلاب، ‌روند 4 سال گذشته و گفتمان ارزش مدار را تثبیت کرد.

رئیس جمهور اجرای قاطع عدالت، مبارزه با تبعیض و امتیازخواهی‌های ویژه،‌عزت و اقتدار ملی، دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر خودخواهی‌ها و زیاده خواهی‌های مستکبران، کرامت انسانی، حقوق شهروندی و دوستی و محبت را از محورهای اساسی این گفتمان دانست.

احمدی نژاد گفت: بار دیگر مردم با حضورشان بر توانمندی‌ها و استعدادها،‌خودباوری و ظرفیت‌های عظیم ملی برای نیل به قله های آرمانی تاکید کردند.

ملت ایران به افق‌های دوردست می‌نگرد

رئیس جمهور در ادامه انتخابات ریاست جمهوری دهم را مبین آرمان‌های بلند ملت ایران خواند و گفت: ملت ایران به افق‌های دوردست می‌نگرد و اهداف بلندی را دنبال می کند و سرعت تحقق این اهداف باید در شأن ملت باشد.

آقای احمدی نژاد به مسئولیت سنگین دولت و مجلس در نمایندگی ملت بزرگ ایران اشاره و تصریح کرد: هدف‌های بزرگ، ‌تصمیمات و اقدامات بزرگ می‌طلبد و ما باید در این مسیر و برای سربلندی ملت ایران گام‌های بلندی برداریم و بدانیم که همیشه چنین فرصتی در اختیار ما نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ انگیزه‌ای جز خدمت به مردم و کشور برای آمدن در صحنه انتخابات نداشته است گفت: من جز به پیروزی و اعتلای کشور و مردم نمی‌اندیشم و خود را به همه آرمان‌ها و مطالبات برحق در مقابل خدای بزرگ، ‌شما ملت و نمایندگان ملت متعهد می‌دانم و تردید هم ندارم که شما نمایندگان مردم هم خود را به آن‌ها متعهد می‌دانید.

احمدی نژاد با اشاره به تشریح رئوس برنامه‌های خود در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفت: همان طور که دیدید این برنامه‌ها در جریان انتخابات مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت و در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور نیز تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای را در پی داشت و در واقع این برنامه‌ها به مطالبات و میثاق ملی تبدیل شده است که همه در برابر تحقق آن شرعاً مسئولیم و باید در این راه بکوشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه از بعد از انتخابات دیگر معنایی ندارد که چه کسی به چه نامزدی رأی داده است، تصریح کرد: ما هم اکنون نیازمند عزم ملی و همداستانی هستیم و مطمئنم که خواهران و برادران چه در قوه قضاییه و چه در مجلس پشتیبان دولت در تحقق برنامه‌هایش خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: به عنوان نماینده ملت اعلام می‌کنم در دوره جدید، دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت به مردم حاضر شود و همه ظرفیت‌های کشور را فعال سازد.

آقای احمدی نژاد افزود: 4 سال گذشته نشان داد که ظرفیت‌های فعال، نیمه فعال و بالقوه در کشور فراوان و بی شمار است، البته برخی محدودیت‌ها و کوته بینی‌ها به ما و شما اجازه نداد از همه آن‌ها برای اعتلای کشور بهره ببریم.

وی با بیان اینکه فعال کردن همه ظرفیت‌های کشور نیازمند همراهی و پشتیبانی مجلس محترم و دیگر قواست به سرفصل برخی از برنامه‌های دولت دهم اشاره کرد و گفت: نخست فرهنگ، حفظ هویت و اصالت و ارزش‌های ما مستلزم حفظ عناصر ممتاز فرهنگی ماست.

رئیس جمهور افزود: عدالت طلبی، عزت جویی، علم آموزی، عشق و محبت و ایثار، نجابت و پاکی، اخلاق نیکو، روحیه تلاش و مجاهدت و هنر و ادب با همه زیبایی‌ها و ارزش‌های آن، باید در همه بخش‌های آموزشی، پرورشی، اجتماعی و فرهنگی کشور جاری شود.

احمدی نژاد گفت: اندیشه‌های بلند و مفاخر علمی، ادبی و هنری هر جا که باشد، در حوزه و دانشگاه و عناصر صاحب اندیشه و فن در همه زمینه‌ها، سرمایه‌های اصلی کشور و الگوی پیشرفت و تعالی و موتور حرکت است.

اندیشه‌های بلند سرمایه‌های اصلی کشورند

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود پس از مراسم تحلیف گفت: اندیشه‌های بلند و مفاخر علمی، ادبی و هنری هر جا که باشند، در حوزه و دانشگاه و عناصر صاحب اندیشه و فن در همه زمینه‌ها، سرمایه‌های اصلی کشور و الگوی پیشرفت و تعالی و موتور حرکت هستند.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: باید روش‌های کارآمدتری برای حضور این افراد در عرصه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا فراهم شود.

وی افزود: در اینجا از همه برای همدلی، همراهی و حرکت دعوت می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: تنوع فرهنگی از زیبایی‌های بی بدیل ایران زمین و سرمایه ملی ماست که حفظ و بالندگی آن وظیفه ای همگانی است.

آقای احمدی نژاد افزود: توسعه گردشگری به عنوان عامل مهم پیوند و تبادل فرهنگی میان ملت ایران و سایر ملت‌ها، باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: نوجوانان و جوانان برومند، سرمایه‌های عظیم کشورند و این شایستگی را دارند که در آوردگاه‌های علم، فضیلت، نوآوری و ورزش بر سکوهای جهانی بدرخشند.

آقای احمدی نژاد افزود: زنان و دختران این سرزمین پاک ترین، مهربان ترین و شریف ترین زنان و دختران هستند و باید زمینه نقش آفرینی سازنده تر و گسترده تر آنان در همه عرصه‌های اجتماعی، علمی، ورزشی، هنری، سیاسی، اجرایی ، برنامه ریزی و سیاستگذاری فراهم شود.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران می‌تواند الهام بخش و حرکت آفرین در جهان و منطقه باشد و این نیازمند دریغ نکردن فرصت‌ها از آحاد مردم است.

خانواده رکن اساسی و پایه تربیت

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در مراسم تحلیف گفت: خانواده رکن اساسی و پایه‌ای در تربیت و بالندگی انسان‌ها و آرامش و امنیت کشور است.

محمود احمدی نژاد افزود: مادران این سرزمین بهترین‌اند و همه باید برای حفظ حرمت و کیان خانواده تلاش کنند.

رئیس جمهور با بیان این که همه باید احساس آرامش و امنیت داشته باشند اضافه کرد: پاکی و پاکدستی، صداقت، امانتداری، نشاط، محبت و برادری و شجاعت در دفاع از حق و مظلوم باید در فضای کشور و در همه امور جاری باشد.

احمدی نژاد تاکید کرد: همه مردم شهروند درجه یک، از حقوق مساوی بهره مند و در برابر قانون مساوی هستند و هیچ کس حق ویژه و امتیاز برتر ندارد.

رییس جمهور گفت: هیچ کس نباید احساس کند حقی از او دریغ شده یا فرصت شکوفایی نداشته است.

احمدی نژاد افزود: هیچ احدی نباید احساس تبعیض کند یا احساس کند کرامت او مخدوش شده است.

رئیس جمهور با بیان این که آزادی ودیعه‌ای الهی و ارمغان انقلاب عظیم اسلامی است تاکید کرد: همه باید از اوج آن صیانت و مراقبت کنیم و احدی حق ندارد با عناوین مختلف و مجعول آزادی‌های اساسی و قانونی را محدود کند.

ریشه تورم و توزیع ناعادلانه ثروت باید خشکانده شود

رئیس جمهور در ادامه تبیین سرفصل‌های برنامه دولت دهم به امور اقتصادی پرداخت و گفت : کارهای مهمی باید انجام و ریشه تورم و توزیع ناعادلانه ثروت باید خشکانده شود.

دکتر محمود احمدی نژاد افزود : تولید ثروت به عنوان یک امر ارزشمند و خدمت ملی باید موردحمایت همه جانبه باشد و رانت خواری و ویژه خواری که موجب تبعیض و نابود کننده انگیزه‌های سالم و سازنده و منشاء فساد است باید برچیده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساختارها باید به سرعت اصلاح شود گفت : طرح تحول اقتصادی به عنوان مقدمه تحقق سند چشم انداز و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی باید به سرعت اجرا شود.

آقای احمدی نژاد افزود: هدفمند کردن یارانه ها ، اصلاح نظامات بانکی، بیمه ای، مالیاتی و توزیع و تقویت ارزش پول ملی از ارکان اصلاحات ساختاری است که باید به سرعت عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه دولت با بررسی‌های دقیق علمی و کارشناسی، طراحی لازم را انجام داده است گفت: اجرای سریع این طرح ها نیازمند تصمیمات شجاعانه مجلس است و من به روشن بینی و شجاعت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امید راسخ دارم.

رئیس جمهور با تاکید بر حل سریع مشکل اشتغال و مسکن در کشور گفت: تنظیم و اجرای برنامه پنجم و تحقق برنامه‌های پیش گفته در دستورکار دولت است.

احمدی نژاد با اشاره به باور همگان به توانایی برای سامان دادن به این مسائل گفت:‌ باید غل و زنجیر مقررات و سازوکارهای تحمیلی، بی حاصل و استعدادکش را از دست و پای مردم و نیروی انسانی ارزشمند، به ویژه فرزندان جوان و آینده ساز این سرزمین باز کرد تا فرصت پرواز پیدا کنند و ایران را به اوج برسانند.

رئیس جمهور افزود: مردم ظرفیت کارهای بزرگ را دارند و این ما هستیم که باید همت کنیم.

سیاست خارجی فعال در دولت دهم

رئیس جمهور در ادامه گفت: سیاست خارجی فعال در دولت دهم نیز ادامه خواهد داشت.

محمود احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت دهم در بخش سیاست خارجی به فضل الهی، پرقدرت و با برنامه‌های جدیدتر و موثرتر در همه عرصه‌ها حضوری پررنگ و اثرگذار خواهد داشت، تصریح کرد: ما بر ارزش‌های انسانی مشترک که همان ارزش‌های الهی است تاکید خواهیم کرد.

وی تاکید کرد : دولت دهم بازهم همگان را به صلح و عدالت و برادری دعوت می‌کند.

احمدی نژاد تصریح کرد: در برابر زورگویان می‌ایستیم و برای اصلاح ساختارهای تبعیض آلود جهانی به نفع ملت‌ها و اصول خود، تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران همچنان پرچم عدالت و توحید را در اهتزاز خواهد داشت گفت: باید در مدیریت جهانی نقش موثری ایفا کنیم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه برخی دولت‌ها باید در قبال اقدامات خود مسئول و پاسخگو باشند افزود: دخالت‌های بیجا، ناامنی‌ها، اشغال گری‌ها، اختلالات فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از سیاستظ های آنان باید اصلاح شود.

رئیس جمهور تصریح کرد : ملت ایران اهل منطق، گفتگو و تعامل سازنده است و اساس سیاست خارجی ما ، ارتباطات گسترده و سازنده با تمام ملت‌ها و دولت‌های مستقل براساس عدالت، احترام و دوستی است.

احمدی نژاد گفت: ما در برابر قانون شکنی، مداخله گری و سوء‌استفاده از ساختارهای بین‌المللی، تجاوزات و بی عدالتی‌ها، سکوت نخواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما خواهان رابطه برابر و دوستانه هستیم ولی بی ادبی، دخالت و توهین را تحمل نخواهیم کرد.

احمدی نژاد گفت: شنیدید که برخی دولت‌های غربی اعلام کردند که انتخابات و دولت را به رسمیت می‌شناسیم، اما تبریک نخواهیم گفت ؛ به راستی معنای این رفتار چیست؟

رئیس جمهور تصریح کرد: پیام روشن این رفتار این است که آن‌ها دموکراسی را فقط در خدمت منافع خود می‌پسندند و به رأی و حقوق ملت ها احترام نمی‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها خود را معیار و شاخص دموکراسی می‌شناسند گفت: اتفاقاً ملت ما با همین اخلاق و با همین روحیه مخالف و در برابر آن ایستاده است.

رئیس جمهور خطاب به کشورهای غربی که اعلام کرده‌اند پیام تبریک به دولت منتخب مردم ایران نمی‌فرستند گفت: لازم است بدانید کسی در ایران منتظر تبریک گفتن شما نیست و ملت ایران نه برای "اخم‌ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک‌ها و "لبخند"های شما ارزشی قائل خواهد بود.

دوران جدیدی از شکوفایی انقلاب اسلامی آغاز شده است

رئیس جمهور در ادامه مراسم تحلیف گفت: به فضل الهی و با هدایت‌های رهبری و عزم راسخ ملت، دوران جدیدی از شکوفایی انقلاب اسلامی و فصل نوینی از تحول برای بشر آغاز شده است.

محمود احمدی نژاد افزود: باید جایگاه و نقش خود را در این برهه سرنوشت ساز به خوبی بشناسیم و به وظایف الهی خود عمل کنیم و این مأموریت بزرگ ماست.

رئیس جمهور گفت: باید باور کنیم که ایران می تواند به قله‌های پیشرفت برسد و باید با نظاره به آرمان‌های بلند الهی از جزئیات دست و پا گیر عبور کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: باید باور کنیم که حاکمیت عدالت و صلاح در راه است و شمیم عطر محمدی فرزند برومند پیامبر اکرم (ص)، حضرت ولی عصر (عج) در عالم پیچیده و صبح درخشان بشریت نزدیک است.

رئیس جمهور گفت: ‌بیایید سپیده را در انتظار طلوع خورشید باور کنیم.

احمدی نژاد در حالی که می گفت ما می توانیم این اشعار را سر داد:

ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم در خرمن سیاه هریمن سیاوشیم

در انتظار رویت آن مهر آخرین در مجمر سپیده، ‌سپندی برآتشیم

احمدی نژاد در پایان گفت: از همه شما عزیزان، نمایندگان مجلس، هیئت رئیسه، رئیس محترم مجلس برادر عزیزم آقای لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، سفرای حاضر در جلسه، نمایندگان قشرهای گوناگون و بزرگان ادیان و مذاهب سپاسگزاری می‌کنم.

زمان معرفی وزرا به مجلس

بر اساس ماده 188 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور باید در مدت دو هفته پس از اجرای مراسم تحلیف، کتباً اسامی هیئت وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزرا و برنامه دولت تسلیم مجلس کند.

رئیس مجلس نیز مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی، وصول معرفی نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت، دستور تکثیر آن را صادر کند.

در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که 22 خرداد برگزار شد، محمود احمدی نژاد با کسب 24 میلیون و 527 هزار و 516 رأی از مجموع 39 میلیون و 165 هزار و 191 رای ریخته شده به صندوق‌ها، به عنوان رئیس جمهور دهم برگزیده شد.

کد خبر 87106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز