نام سینماهای مولن روژ در تهران با سینما سروش در جاده قدیم شمیران و خیابان شریعتی امروز گره خورده است. سینماهای مدرنی که در آن فیلم‌های روز دنیا را همزمان با سینماهای اروپا و امریکا با بهترین کیفیت نمایش می‌دادند. در اینجا قصه سینماهای مولن‌روژ را می خوانیم.

همشهری آنلاین- عاطفه السادات حسین زاده : وجه تمایز سینماهای مولن روژ نسبت به سایر سینماها نمایش فیلم‌های رنگی بود. اما قصه این سینماهای خوش آب و رنگ و پر مخاطب چه بود؟ به گفته مهرشادکاظمی، تهران پژوه، واژه «مولن‌روژ» یک اصطلاح فرانسوی به معنای «آسیاب بادی سرخ» است. او با توضیح درباره نخستین سینمای مولن روژ تهران و فیلم به نمایش در آمده در آن می‌گوید: «۲۴ مهر سال ۱۳۳۵ نخستین سینمای مولن روژ تهران (سینما سروش فعلی) به همت برادران اخوان و با طراحی حیدر غیاثی با نمایش فیلم بندباز به کارگردانی «کارول رید» و بازی «برت لنکستر»، «تونی کورتیس» و «جینا لولوبریجیدا» افتتاح شد. این سینما برای اهالی پایتخت‌نشین آن زمان که تعداد تفریحات محدودی داشتند، یک اتفاق بزرگ و جالب محسوب می‌شد. سردر سینما سروش تصویر یک آسیاب بادی با لامپ‌های رنگی بود و بسیاری به عشق تماشای حرکت همین لامپ‌ها و روشن و خاموش شدن چراغ‌های رنگی راهی جاده شمیران و سینما سروش می‌شدند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

به گفته کاظمی، تا قبل از راه‌اندازی سینماهای مولن روژ امکان کپی فیلم‌ها و اکران فیلم‌های رنگی در سینماها نبود، اما با افتتاح این سینماها فیلم‌های رنگی درجه یک همزمان با سینماهای اروپا و امریکا به‌صورت مشترک در چند روز اکران می‌شد. در آن سال‌ها در تهران سینماهای خوب یا چندان درجه یکی وجود نداشتند. بسیاری از سالن‌ها به روزهای میانسالی و فرسودگی رسیده بودند و نیازمند نوسازی و ارائه خدمات بهینه به تماشاچیان بودند. اما تماشای فیلم در سینماهایی تازه‌تأسیس شهر حکایتی دیگر داشت، در واقع سالن این سینماها از لحاظ ارائه خدمات به اهالی مانند صندلی، سیستم تهویه، صدا و... به اصلاح امروزی‌ها لاکچری محسوب می‌شد. همچنین قیمت بلیت این سینماها ۳ تومان بود. در واقع به نسبت سینماهای معمولی و درجه یک، قیمت بلیت این سینماهای مجلل دهه ۳۰ بالا بود.

این تهران‌پژوه همچنین از سینماهای مولن روژ تهران قدیم یاد می‌کند: «سینما برلیان در خیابان استانبول، سینما اسکار در خیابان اسکندری، سینما مهتاب در چهارراه ولی‌عصر(عج) و سینما کریستال در لاله‌زار جزء گروه سینماهای مولن روژ تهران بودند. در این سینماها فیلم‌های کمپانی‌های ارامونت و یونایتد آرتیستز با زبان اصلی نمایش داده می‌شد تا اینکه در کنار سینما سروش، استودیو مولن روژ راه‌اندازی شد و فیلم‌ها برای اکران دوبله شدند.»

بنا بر تعریف مهرشاد کاظمی، سینماهای مولن روژ در سال‌های نخست فعالیت‌شان فقط فیلم‌های خارجی و ‌هالیودی را نمایش می‌دادند، تا اینکه در سال ۱۳۴۸ فیلم سینمایی «قیصر» از مسعود کیمیایی این قاعده را تغییر داد و با نمایش این فیلم در سینماهای مولن روژ پای فیلم‌های ایرانی هم به این سینما باز شد.