ایده برق‌رسانی به ماشین با آب به‌جای بنزین مدت‌هاست که مخترعان و دوستداران محیط‌زیست را مجذوب خودکرده است. اما اگر خودروها می‌توانستند به‌سادگی با هیدروژن استخراج شده از آب‌کار کنند چه می‌شد؟

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: برای سوخت خودروهای هیدروژنی از آب و برای تولید هیدروژن از الکتریسیته استفاده می‌شود. هیدروژن حاصل، یک حامل انرژی است که می‌تواند با واکنش با اکسیژن هوا برای تولید آب به یک خودرو نیرو دهد، یا از طریق سوخت در موتور احتراقی یا کاتالیزور برای تولید الکتریسیته در پیل سوختی مورداستفاده قرار گیرد.





بیشتر بخوانید :

تحول در صنعت خودرو

پیشرفت در این زمینه می‌تواند به طور کامل صنعت خودرو را متحول کند و درعین‌حال برای محیط‌زیست نیز مفید باشد.
ماشین‌های آبی با حدود ۱۰۰۰ کیلومتر برد در هر باک، سوخت مبتنی بر آب الکتریک می‌تواند به‌زودی بنزین را منسوخ کند.

فناوری خودروهای مبتنی بر آب از یک فناوری نانو منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که قادر است آب را از طریق یک غشای تخصصی به هیدروژن و اکسیژن تقسیم کند.

این غشا مانند یک سلول الکترولیتی عمل و از الکتریسیته برای تجزیه مولکول‌های آب به عناصر مرکب آنها استفاده می‌کند. سپس هیدروژن تولید شده از این واکنش نیز وارد پیل سوختی خودرو خواهد شد.

انتشار بخار آب تمیز به‌جای دود

در پیل سوختی، هیدروژن با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و جریان الکتریکی تولید می‌کند. این الکتریسیته به موتور الکتریکی خودرو نیرو می‌دهد و خودرو را به حرکت درمی‌آورد. بر خلاف موتورهای احتراقی سنتی، تنها محصول جانبی این واکنش آب است، به این معنی که خودرو به‌جای هر گونه گاز مضری تنها بخار آب تمیز منتشر خواهد کرد.

نانومواد منحصربه‌فرد

در خودروهای آبی، غشایی که مولکول‌های آب را می‌شکافد، به طور ویژه توسط شرکت الکتریک گلوبال ساخته شده است. این شامل نانومواد منحصربه‌فردی است که واکنش را با استفاده از الکتریسیته کمتری نسبت به قبل ممکن می‌سازد. این پیشرفت کمک می‌کند تا خودروهای باانرژی آب با استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی به واقعیتی قابل‌اجرا تبدیل شوند
 

اثبات قابلیت دوام وسایل نقلیه با نیروی آب

مبدل سوخت به طور موثر هیدروژن را از آب استخراج می‌کند و آن را بدون افت عملکرد در مقایسه با بنزین به موتور می‌رساند. از طریق آزمایش‌ها و اصلاحات دقیق، Electriq در صدد اثبات قابلیت دوام وسایل نقلیه با نیروی آب برای استفاده روزمره مصرف‌کننده است.

حقیقت آن است که ماشین‌های آبی می‌توانند پایان بنزین و همه سوخت‌های آلاینده باشند و نقش بسیار مهمی نیز در کربن‌زدایی خواهند داشت.